דילוג לתוכן הראשי

מילואים




קרוב לחודשיים לא כתבתי, וזאת על אך שהמשכתי לקרוא במרץ: סיפורים קצרים, רומנים וספרי מתח שהלכו ונערמו בכל פינה בביתנו. אין ספק שהשילוב הקטלני בין עומסי עבודה, חום בלתי נסבל ושירות מילואים בן חודש סייעו בהרחקתה של המקלדת מאצבעות ידי. כסיפתח לפוסטים שעוד יבואו החלטתי להקדיש את הרשימה הבאה לחודש שבו נעקרתי ממשפחתי והוטלתי בחזרה אל מנהרת הזמן שהחזירה אותי כמעט עשור לאחור. מדהים, איך בשעות בודדות ניתן לחולל באדם מפנה כה משמעותי, ללא יועצי תדמית, פסיכולוגים וסטייליסטים. פשוט להלביש אותו במדי זית, להכניס אותו לפריקסט / אוהל עם עשרה גברים מיוזעים להציב כמה עיתוני ספורט והוקוס פוקוס נוצר אדם חדש. מנהלים מכופתרים, שופעי אנרגיה ויצירתיות הופכים באחת לקבוצה ממורמרת ועייפה התרה נואשות אחר מזגן, פחית קולה וארטיק מגנום. נערי מסיבות תל אביבים אוספים במהירות את שערם הזהוב מורידים עגילים שובביים והופכים ביעף למכונות מלחמה משומנות, המסתערות על כיפות דקות אחדות לאחר שהשמש מחליטה לצאת מנדנה.


חווית המילואים הינה חוויה של רגרסיה מהירה ובלתי נשלטת, מדרון חלקלק בו המוח הופך לעיסה דביקה הנצרבת בשמש הקופחת.

 משפטים הופכים למילים ומילים להברות שעל פי רוב נשמעות כמו נהמות של דב גריזלי באמצע תנומת החורף שלו. ברקע שולט ריח של קפה שחור, גריז של נשקים ונפיחות של חיילים שהשילוב בין קציצות כלב לוופלים של עלית לא עשה להם טוב. בכל הסיטואציה  המיוזעת הזאת, קצת קשה לקרוא ספרים אולם יחד עם זאת ואף על פי כן המילה הכתובה מקבלת משנה משמעות. כאילו היא עומדת ומתריסה אל מול הניוון הנפשי והאינטלקטואלי שמציעה החוויה הצה"לית.
אז מה קוראים במילואים? מלבד עיתוני ספורט וגיליונות ישנים של בלייזר (בשני הז'אנרים יש למען האמת יותר תמונות ממלל, מעניין לא?). השאלה היא את מי שואלים, בגדול ניתן לענות על השאלה באמצעות חלוקה לטיפוסים שונים שמאכלסים את יחידות המילואים הקרביות.
המתיימר- על פי רוב סטודנט למדעי הרוח בעבר או בהווה. באמתחתו ניתן למצוא ספרי פילוסופיה (על החירות של מיל) ומדע פופולארי הדנים בתיאוריית הקוונטים, או ספרי הגות הדנים בשאלות של מוסר ומדינה. בדרך כלל הספרים יונחו על המיטה בארשת של כבוד וחשיבות והסימנייה תישאר בין הכריכה לעמוד התודות שבפתיחת הספר. חדי העין והמתמידים בשירות המילואים ישימו לב שהמתיימר מביא עימו את אותם ספרים שנה אחר שנה. במעין ריטואל אישי בו הוא מנסה להראות לעצמו ולחבריו: "אני אינטלקטואל סמוי, איש  חושב, אדם המוטרד משאלות הגותיות. רק לצערי, השינה חוטפת אותי ברגע שבו אני שוקע בהרהורים נוגים".
המתחזק- בוגר מכינה קדם צבאית- בעדיפות לעלי ובנותיה, ישיבת הסדר או שיעורי תורה במכון מאיר. יגיע לשירות המילואים עם תיק גדוש בספרי קודש ואמונה: מהדורות כיס של "חוק לישראל", משניות מבוארות, עלוני פרשת שבוע, גמרא במהדורת שטיינזלץ והלהיטים האחרונים של מהדורות ספרי המיתוס והגבורה בהוצאת "ידיעות אחרונות", בהם ניתן למצוא את סיפוריהם של הנופלים שכיפה מעטרת את ראשם ובהם: אלירז פרץ, קליין ודרור וינברג. המתחזקת רואה בספרייתו הניידת אפשרות להראות לחבריו את האור הגנוז ועל כן בכל הזמנות הוא יקרא בקול פיסקה או משפט שאמורים לעורר בשומעים עניין, התפעלות ומעל הכול תחושה של כבוד מאופק המדגיש את הפער שבין ההמון לבין התלמיד החכם, שרגליו נטועות באוהל אך ראשו נוגע בגנזי מרומים.
המורעל- כבר אמרו רבותינו, שאין דבר מנחם מצרתו של הזולת, ומה יותר משיב נפש מאשר סבלותיהם של חיילים בצבאות זרים. כאשר אתה קורא בספרה של קתרין מריידל, "המלחמה של איוון" (ספריה לעם, 2009) על עלילותיהם של חיילים רוסים שהתבוססו בשלג במינוס 40 מעלות במצור על סטלינגרד או בספרו של אנטוני ביוור, "הפלישה לנורמנדי" (יבנה, 2011)  על חיילים אמריקאים שנזרקו מנחתות על חופיה המסולעים של נורמדי. לפתע פתאום הקור בחרמון נראה כמו משב רוח מרענן, ותרגיל הפלוגה שבסיומו נפתחו אלונקות, נראה כטיול ליל קיץ מרגיע ומפנק. בכל פעם שתתלונן, תתייפח או סתם תרטון, המורעל יגיח עם סיפור רווי דם יזע ודמעות שישמוט את הקרקע מתחת למרמור העוטף אותך תוך שהוא משאיר אותך עם תחושה לא ברורה המערבת תוכחה ואשמה.

למען האמת, לאורך שנות שירותי בסדיר ובמילואים גילמתי את שלושת הטיפוסים המתוארים, בעוד שכיום אני שקוע עד צוואר בגילום דמותו של....איש המותחנים. אין ספק שעל פי רוב זמן לא חסר במילואים, אבל משהו באווירה הנמרחת ובתחושה שההנפצות מרחפות באוויר ושאתה חי על זמן שאול בין גיחה לגיחה. מוביל לכך שהזמן עובר לו  בשתייה מופרזת של קפה, בבהייה בטלוויזיה או בשיחות עם הבית. בין לבין ברגעי התעלות היד נשלחת אל עבר ספר מיותם, שגם בו ניתן לקרוא רק בפרקי זמן קצרים וממוקדים. לרגעים אלו ממש נכתבו מותחנים, הידועים גם כספרי טיסה.זוהי ספרות המאפשרת לך להפליג למחוזות רחוקים וזאת מבלי להתייגע במטאפורות ובכתיבה בעלת רבדים רבים מדי. הודות לסופרים כמו מייקל קונלי (אור סמוי, מודן 2003) , לינווד ברקלי (קרוב מדי הביתה, מודן 2008) תוך דקות ספורות נסחפתי  לעלילה רווית יצרים ודם המוציאה אותך ביעף מהכאן והעכשיו ושולחת אותך להתלוות לבלשים חדורי מוטיווציה המכתתים את רגליהם במחוזות רחוקים וממוזגים יותר. לפני שנים כאשר השתייכתי למורעל, למתחזק ולמתיימר הייתי בז לאלו שמצאו מזור במותחנים. בחצי חיוך המשלב יוהרה וזלזול הייתי מביט בהם כאשר הספר היה נשמט מיידי והריר היה מרטיב את שק השינה הצה"לי עליו הייתי שרוי באפס כוחות. כיום אני מבין שכמו שאמר החכם מכל אדם, "עת לעל חפץ", ולכן רגע לפני ששורכים את תיק המילואים, בין הוופלים למדים תעשו לעצמכם טובה ותדחסו בפנים איזה מותחן טוב, שיעביר לכם את הזמן וייתן לכם תקווה שישנם חיים אחרים בקצה המנהרה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי