דילוג לתוכן הראשי

ג'פרי ארצ'ר, שבילי התהילה, מודן 2010



לפני כשלוש שנים, יצאתי יחד עם זוגתי לירח דבש בהרי נאפל. יום לאחר נחיתתנו בקטמנדו שאבק הדרכים בשערינו וריח הדיוטי-פרי עדיין בבגדינו, שכרנו סבל מקומי (פורטר)  קנינו כרטיסים לשמורה ולאוטובוס  ויצאנו חיש מהר לאזור האגמים הקפואים. בתום נסיעה מפרכת באוטובוס קופצני ומרובה עיזים ונאפלים מכל המינים והצבעים הגענו לנקודת ההתחלה. כבוגר יחידה קרבית חשתי שהרי נאפל בוודאי יכבשו על ידי ללא קושי, בכל זאת עליתי כבר אי אלו הרים בדרום ובצפון ואת הכרמל טיפסתי עם אלונקה ללא חילופין. תחושת עוצמה ומסוגלות עטפה אותי, הבטתי בדארמה, הסבל ,בארשת מסוימת של יהירות. לי היו נעלי הרים וציוד משובח בעוד שהוא צעד בכפכפי אצבע ובמכנס וחולצה שרחוקים עד מאוד מההגדרה  של ביגוד תרמי. כבר לאחר חמש מאות מטרים הבנתי שקצת ענווה לא תזיק לי, דארמה דילג על הסלעים ואני דידתי בהתנשפויות מאחוריו, כל צעד היה נראה  לי כמו נצח וככל שעלינו בגובה הראש שלי נהיה כבד יותר ויותר עד שחשתי שראשי הופך  למשקולת. עד מהרה יהירותי המערבית המתובלת בגבריות ישראלית, פינתה את מקומה להשתאות אל מול איתני הטבע והערכה למקומיים המטפסים ללא קושי הרים קצת יותר גבוהים, ומסובכים מהר החרמון שלנו, שלפתע נראה כמו גבעה חמודה המהווה יעד אטרקטיבי לטיולי משפחות  עמוסות  בעגלות וילדים בטיולי סוף השבוע.
תחושות רחוקות אלו שבו אלי במלוא עוצמתן בשבועות האחרונים כאשר שקעתי בהנאה מרובה בקריאת הספר, שבילי התהילה (- paths of glory מודן, 2010) של הסופר הבריטי הנודע ג'פרי ארצ'ר שכבר הוציא מתחת לידיו כבר כמה ספרי מתח והרפתקאות משובחים, שלשמחת קהל הקוראים תורגמו בצורה מיטבית על ידי בועז ויס ויצאו לאור בהוצאת מודן .  
ספרו של ארצ'ר מבוסס על סיפור אמיתי שבמרכזו ניצב מטפס ההרים הנודע ג'ורג' מאלרוי שניצב בראש צוות מטפסי הרים בריטי אשר יצאו מאנגליה בראשית שנות העשרים מתוך מטרה לכבוש את פסגת ההר הגבוהה בעולם, האוורסט, המתנשא לגובה של למעלה מ-8,500 מטר מעל פני הים. במיומנות רבה מצליח ארצ'ר להתחקות אחר סיפור חייו המרתק של מאלרוי החל מילדותו כבן למשפחה בת המעמד הבינוני הנמוך באנגליה של סוף המאה ה-19, דרך מסלול לימודיו המפותל הכולל לימודים באוניברסיטה מכובדת, נישואין לבת עשירים שמעמדה מיוחס בהרבה ממעמדו, גיוס לצבא ושירות כקצין תותחנים בחזית המערבית במלחמת העולם הראשונה וכלה בדרכו הייחודית כמטפס הרים העומד בסופו של דבר בראש משלחת רשמית למחצה היוצאת למסע הרפתקני ונועז. בין לבין נחשף הקורא להלכי הרוח התרבותיים והחברתיים של החברה הבריטית בשני העשורים הראשונים של המאה העשרים. העלילה הסוחפת נשזרת בנושאים מרתקים של שוויון זכויות לנשים, ערכי המשפחה, השכלה ופוליטיקה. נושאים אלו מתובלים על ידי ארצ'ר  בצורה מקצועית בהומור בריטי מושחז ההופך את הסוגיות העקרוניות לחלק בלתי נפרד מהעלילה הסוחפת והקצבית, המהווה את נשמת אפו של הספר המשתייך ללא עוררין לסוגת ספרי ההרפתקאות שישאירו אתכם ערים שעות רבות לאחר שהשעון כבר יראה שזמן השינה עבר חלף לו.
שוב ושוב נזכרתי לאורך הקריאה כיצד בעת טיולי בהרי נאפל חרחרתי, סבלתי ממחושים בכל הגוף ובעיקר השתנקתי בגבהים שלא עלו על פני  4,500 מטר (בקושי מחנה היציאה של המטפסים לאוורסט), וזאת כאשר אני מצויד  בסבל מקומי ובציוד טיולים תרמי. זאת לעומת מאלרוי וחבריו שעלו במעלי ההרים כאשר רגליהם עטופות בגרבי צמר שנשותיהם סרגו להם מצמר בריטי משובח ועיניהם מכוסות במשקפי טייסים שאמורות  להגן עליהם מפגעי מזג האוויר המכים בהם ללא רחם. אל מול הציוד העלוב שנשאו עימם, שבה ונגלת לקורא עוצמתה של הרוח האנושית, המצליחה להוות גורם ממריץ ומוביל המסייע למטפסים להתעלות מעל ליכולותיהם הפיזיות ולשבור שיאים חדשים.
לסיכום, כתיבתו הקולחת והעשירה של ארצ'ר הפורסת עלילה קצבית המתובלת באירועים ומאורעות החושפים את האדם בעוצמותיו וחולשותיו, הופכת את הקריאה בספר לחוויה של ממש. יחד עם זאת יש לציין שחלק מדמויותיו של ארצ'ר נשארו קצת חלולות, ומניעיהן לא היו נהירים וברורים דבר שקצת פגם בעוצמתו של הספר. למרות זאת, "שבילי התהילה", מהווה ספר הרפתקאות מרתק אשר מצליח להעניק לקורא חווית קריאה מהנה, מומלץ בחום. 
ג'פרי ארצ'ר, שבילי התהילה, תירגם: בועז ויס, מודן 2010, 389 עמ'.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי