דילוג לתוכן הראשי

אוגסטוס, ג'ון וילימאס, 2013, ידיעות אחרונות



כשלמדתי היסטוריה באוניברסיטה נמשכתי ללימודי העת החדשה, רציתי תשובות על שאלות השעה. התעמקתי בשאלות של לאומיות וחילון ופחות בדברי ימיהן של אימפריות עתיקות. חשבתי שההיסטוריה שלהן רלוונטית לתלמידי הארכיאולוגיה המתעניינים בחרסים. חוסר העניין שלי הוביל לכך שהסתפקתי בשני קורסי החובה העוסקים בבית השני, ולמען האמת עשיתי את המינימום הנדרש על מנת לסיים את הקורסים בציון טוב ולהמשיך הלאה, אל עבר השאלות שהעסיקו אותי. מדי פעם במהלך לימודי שבתי לעסוק בהיסטוריה האינטלקטואלית של היצירה הרומית וגם זאת מכלי שני ושלישי במסגרת לימודי פילוסופיה של הרנסאנס או עיסוק בנצרות. אך מעולם המעצמה האדירה הזו שהשאירה נכסי צאן ברזל וטבעה את חותמה בהיסטוריה של המערב לא משכה את תשומת ליבי באופן העומד בזכות עצמו.

לפני מספר שבועות רכשתי מתנה "בצומת ספרים" וכמו שכולנו מכירים נתקעתי במבצע של 1+1, עברתי במהירות בינות לספרים המשתתפים במבצע ולפתע עיני צדה את הספר, אוגוסטוס, של הסופר האמריקאי המנוח ג'ון וילימאס (1922-1994). לאחרונה יצירותיו של וילמיאס זכו  להתעניינות מחודשת שבאה לכדי ביטוי עם תרגום ספרו הנודע, סטונר, שזכה לשבחי הביקורת ולאהבת קהל הקוראים. אודה ואתוודה שאילוא קראתי ונהנתי מספרו הראשון בוודאי שלא הייתי רוכש  ספר העוסק בקיסר הרומי אוגוסטוס. מתוך כך ניגשתי לקריאת  הספר ברגשות מעורבים מחד אהבתי והערכתי ליצירתו של ויליאמס, אך מאידך מעולם לא נמשכתי לתקופה הרומית ולאחר שנכוותי בספרו של  רוברט גרייבס, אני קלאודיוס (עליית גג-ידיעות אחרונות, 2010) שהוליך עלי שיעמום שאין כדוגמתו ניגשתי אל הספר בחשש רב.

אוגסטוס סוקר את חייו של הקיסר גאיוס אוקטביוס החל  מעלייתו לאחר  הירצחו של יוליוס קיסר (44 לפנה"ס) ועד למותו בשנת 14 לספירה. הסקירה נעשת באמצעות טכניקה של הצגת  מכתבים וקטעי יומן של מספר גיבורים המקנים זוויות ראיות שונות להתרחשויות ההיסטוריות. הקטעים השונים המורכבים מתעודות "היסטוריות" שחוברו על ידי וילימאס מקנים לרומן ממד של אמינות. בחלקו השני של הספר נחשף הקורא למכתב אישי בו סוקר אוגוסטוס את תולדות חייו מזוית אישית. בתחילה טכניקת הכתיבה הייתה נראית לי יומרנית ומשעממת, אולם חיש מהר היא שבתה את ליבי והרגשתי כאילו אני קורא רומן בלשי משובח שבכל רגע ורגע נחשפים לנגד עיני חלקים חדשים מהפאזל. מלבד הכתיבה המעניינת עלילת הספר עומדת בזכות עצמה והיא מתפתחת לכיוונים מפתיעים המגלים את תושייתו ותעוזתו של הקיסר הרומי הנאלץ לתמרן את צעדיו בין שלל אינטרסים של חורשי רעתו.

ספרו של וילימאס העלה בי שאלות יסוד בדבר נאמנות, תפקידו של הכוח הפוליטי וטובת הכלל. שאלות יסוד אלו המועלות על ידי דמויות בנות אלפיים שנה המתוארות בסביבתן הטבעית מצליחה לעורר עניין, למרות מרחק הזמן. בעקבות כושרו האומנותי הלא מבוטל של הסופר המוצגים המוכרים מהיכלי הארכיאולוגיה קמו לתחייה וגלריית הדמויות של הקיסרים הרומיים  קיבלו ממד רלוונטי.  ברור שעבודתו של וילמיאס שונה מעבודת ההיסטוריון התר אחר חיפוש הנרטיב היסטורי, אולם יחד עם זאת בחן רב וילימאס  הצליח להנגיש את ההיסטוריה לקהל הרחב ולהחזיר לתחייה את העולם הרומי שבו פעל אוגוסטוס קיסר.

הספר עורר את סקרנותי בכל הקשור להיסטוריה הרומית ובעיקר למדד הפוליטי והתרבותי. על מנת להבין את ההתפתחויות נכנסתי פעם אחר פעם לויקופדיה וקראתי  מושגי יסוד בדבריה ימיה של האימפריה הרומית. לדעתי, טוב הייתה עושה הוצאת ידיעות אחרונות לו הייתה מוסיפה בסוף הספר מילון מושגים בסיסי המסביר את התארים והתפקידים השונים המופיעם בספר, כו כן מפה של המקומות השונים הייתה מקילה את התמצאותו של הקורא בינות לאינספור המקומות המוזכרים לכל אורכה של העלילה. בעודי קורא בלהט את ערכי הויקופדיה הרלוונטים הצטערתי מאוד שבתקפות לימודי לא ייחסתי לתקופה הרומית את החשיבות לה היא ראויה ושמרבית ידיעותי לגביה שאובות מהקשרים יהודיים ספציפים, המשולים להכרת החברה הישראלית של ימנו מפשקוולים של נטורי קרתא.

לסיכום, אוגסטוס הוא רומן מעניין ופעמים אף מותח הפותח בפני הקורא צוהר לעולמה של האימפריה הרומית ולדמויות שמשלו בה. אין לי ספק שמלומדים המכירים את התקופה יזדעזעו מחוסר הדיוק והחירות האומנותית שנטל לעצמו ווילימאס, וזאת על אף שניכר שהוא ערך תחקיר מעמיק בטרם כתב את ספרו. אולם לדעתי עצם כתיבתו של הספר בצורתו שובת הלב, מהווה שירות חשוב בהנגשתה של ההיסטוריה לקהל הרחב. באמצעות הרומן קיבלה דמותו של אוגוסטוס ממד חדש ורלוונטי המעלה שאלות הנמצאות בבסיס ההוויה הפוליטית-חברתית של החברה המערבית בימנו אנו. בכך מצטרף ווילימאס, להבדיל,  ליוצרים גדולים כדוגמת שקספיר שבאמצעות מחזהו, יוליוס קיסר, הקנה לדמותו של יוליוס קיסר חיים של אייקון תרבותי שבאמצעותו  נידונות כבר מאות בשנים סוגיות חברתיות ואנושיות החורגות בהרבה מההקשר ההיסטורי הספציפי  בו פעלה הדמות המתוארת.  

ג'ון ויליאמס, אוגוסטוס, ידיעות אחרונות תירגמה מאנגלית: שרון פרמינגר, 2013, 380 עמ'

תגובות

  1. הצלחת לסקרן אותי, נשקול בחיוב להוסיף לרשימת הקריאה.

    (נ.ב. למה לעשות פרסומת לצומת ספרים?)

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי