דילוג לתוכן הראשי

הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות- צל עולם מאת ניר ברעם

צל עולם / ניר ברעם
ניר ברעם- צל עולם

ישנם ספרים שאינם מאבדים מעוקצם לאורך השנים, הם מצליחים במיומנות לתפוס משהו מרוח התקופה. מהלכי הרוח של העידן בו הם נכתבו. כזה הוא הספר, צל עולם, מאת ניר ברעם. זהו ספר שמצליח לספר את תחושת חוסר האונים של צעירים בעולם בו אין להם עליו שליטה, על כוחן של הרשתות החברתיות ועל סבך האינטרסים המסתתרים מאחורי מהלכי דמוקרטיזציה שמובילה ארה"ב מדרום אמריקה ועד לאפריקה. אני ממליץ לקרוא את ספרו יחד עם , קיצור תולדות הניאו ליברליזם, ועם הסרט להציל את הקפיטליזם. השילוב בין השלושה יפתח בפניכם עולם ומלואו המסביר את המציאות המורכבת בה אנו חיים, ואת הפער המתקיים בין כסות למהות. 
שינו את חוקי המשחק

לא הכל לשם שמיים- מי מושך בחוטים?

מאז ימי קדם  מוסדות תרבות וקרנות צדקה היוו אמצעי ליצירת מוקדי השפעה בקרב חברות יריבות. לאורך השנים  השיטות הישנות לא נעלמו אלא השתכללו והפכו לקשות יותר לגילוי ואיתור. בשנים האחרונות שיטות אלו נחשפו בקול תרועה רמה בעקבות הקמפיין הציבורי שניהלה תנועת "אם תרצו" כנגד הקרן החדשה לישראל. במרכז הקמפיין עמדה הטענה שבאמצעות גופי תרבות מעצמות זרות מקדמות   שיח דמוקרטי-ליברלי העולה בקנה אחד עם האינטרסים הכלכליים והפוליטיים שלהן. הקמפיין פתח מחול שדים שנתן הצצה נדריה על סבך האינטרסים העומדים מאחורי ארגוני תרבות, מכוני מחקר וכנסים תמימים. בתודעה נצרבו מילותיהם של אנשי בנימין נתניהו, ארגוני השמאל, אך לאמיתו של דבר מדובר על תופעה מימין ומשמאל שרבים חפצים להסתיר. 

מי מסתתר מאחורי המסכה?

הפער בין הגלוי לנסתר ניצבת במרכז ספרו של ניר ברעם, צל עולם (עם עובד, 2013). לאורכה ולרוחבה של העלילה מראה ברעם כיצד תהליכים חברתיים שכביכול מתחוללים באופן טבעי הם למעשה פרי מעללים ומזימות של משרדי פרסום, פוליטיקאים ועסקנים. כך "מפגשים מקריים" סביב מיצג המזרח התיכון העתידי מובילים לעסקאות נשק בהם מעורבים קציני צה"ל בדימוס בגבול קונגו רואנדה. והצתה של גלריה בלונדון היא למעשה מהלך מתמרן של קמפיינר מבריק החותר לנקמה נגד מעסיקיו הנצלניים. 
משבר הסאפ פריים- 2008

בן טיפוחים הנקלע למשבר האשראי האמריקאי

מחול השדים המתואר בספרו של ברעם מתקיים בשלושה מרחבים שכביכול מנותקים זה מזה.  האחד, סיפורו של גבריאל מנצור המסופר בגוף ראשון ומתאר את דרכו של צעיר ישראלי החובר לאיש פיננסים אמריקאי ומקים עבורו קרן לעידוד הדמוקרטיה והשלום בישראל. אט אט מתגלה שהקרן מהווה כר למפגשים בלתי אמצעים בין יזמים לאנשי ממשל ובכך למעשה מסייעת בקידומם של אינטרסים עסקיים בכסות ערכית. מנצור התמים חובר לקבוצה של יזמים המתעשרים במהירות הודות ליכולתם לתווך במגוון רחב של תחומים החל מתחמושת למורדים בקונגו וכלה בייצוא תפוזים לארה"ב. כצפוי תמימותו של מנצור הולכת ונעלמת והוא נשאב לסבך המאורעות עד טשטוש מוחלט של מקומו כאינדיבידואל בתוך הסבך החברתי.  
מועדון קרב- אנרכיסטים מנסים לשנות את השיטה

אנרכיסטים בשקל שמחוללים מהומת אלוהים

המרחב השני מתאר  בגוף שלישי קבוצה של אנרכיסטים בריטים שבערב של שיכרות בפאב המקומי מעלים רעיון מופרך בדבר שביתה עולמית בה ייקחו חלק מיליארד שובתים. בשונה ממאות רעיונות שמבליחים מבעד לאדי האלכוהול, דווקא רעיון זה הופך לתוכנית של מרי חברתי. הודות לרשתות החברתיות והייאוש של מיליוני צעירים כמותם הרעיון קורם עור וגידים והופך בהדרגה לשורה של פעולות מחאה גלובליות הגובה את חייהם של אלפי פני אדם. הקבוצה הסהרורית הופכת בעל כורחה לקטליזטור לשורה של אירועים עולמיים הסוחפת את הסדר החברתי הקיים מבוליביה ועד לתל אביב. גם כאן הגיבורים אינם מצליחים לאמוד את גודל התמורה שהם מחוללים במעשיהם ,ועד מהרה הגולם קם על יוצרו, המייצג גובר על המיוצג. 

אהבה ונאמנות בסבך המיילים הארגונים 

המרחב השלישי בנוי כרומן מכתבים ומאגד עשרות מיילים בין שלושה שותפים בחברת ייעוץ אסטרטגית אמריקאית- MSV,  בעלת זרועות בכל רחבי העולם. החברה שחרתה על דיגלה את  קידומם של ערכים ליברלים ודמוקרטים מאבדת בהדרגה את זהותה ומקדמת למעשה גם משטרים שלמעשה כל קשר בינם לבין שיח הזכויות האמריקאי מיקרי בהחלט.  

מעשי זוועה על ידי השכן שבנעלי הבית 

ככל שהעלילה מתקדמת החוטים נכרכים זה בזה, ונרקמים יחדיו לכדי דפוס בו הגיבורים מובילים תהליכים שאין להם כל שליטה עליהם. כל אחד מהם פועל כמצופה ממנו בגזרתו הצרה, אולם התלכדותם של כלל המעשים מובילה למצב בו הגולם קם על יוצרו. דפוס זה בא לידי ביטוי גם בספרו הקודם של ברעם, אנשים טובים (עם עובד,2011) הסוקר את התנהלותם של אנשים מהצד הסוביטי והגרמני ערב מבצע ברברוסה. במהלך הקריאה הרהרתי שוב ושוב בספרה של חנה ארדנט, אייכמן בירושלים-דין וחשבון על הבנליות של הרוע, (הוצאה מחודשת, בבל, 2000) ובתמונה המונומנטאלית של אייכמן נעול בנעלי בית, רכון על שולחן כתיבתו. רחוק מאוד מהדימוי הרצחני שניסה הקטגור להדביק לו לאורך המשפט. כך גם גיבוריו של ברעם, אנשים היוצאים לעמל יומם אך למעשה מובילים תהליכים הרסניים.

רוצח בנעלי בית 
ניר ברעם- סופר המצליח ללכוד את רוח התקופה

"צל עולם" מאת ניר ברעם הוא רומן ראוי לציון הן בתוכנו והן בצורתו, ואין ספק שהוא ממקם המחבר כסופר המבטיח ביותר בספרות הישראלית הצעירה.  על אף שהספר לא קל לקריאה הוא מביא עמו חוויה ספרותית בלתי נשכחת השווה את המאמץ המושקע בו.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי