דילוג לתוכן הראשי

כרכרת התרבות של כריסטופר מוראלי



חם האוויר מתמלא בחלקיקי אבק שנכנסים למערכת הנשימה, ישנה תחושה שנזרקנו ללב הסהרה ללא ציוד מגן. הצהבהבות של השמיים משרה דיכאון מדכדך וישנה כמיהה כנה לשינוי, להפלגה למרחבים אחרים. אחת ממעלותיה היפות של הספרות שהיא מצליחה לנתק אותי מההווה הנחווה ושלוח אותי למרחבים אחרים, לזמנים שונים בהם רוחות מנשבות וטיפות נקוות על החלונות. אם לא די במזג האוויר התבוננות במדף הספרים הביתי העלה שאין בנמצא שום ספר שיכול לעמוד במשימה שהצבתי לו, לקחת אותי למרחקים. בנקודה זו אני משנס מותניים והולך לדפוק בדלתות השכנים. לרעות בשדות זרים ולקוות ששם תתגלה הישועה.

פעמי חודש אלול  פתחו בפני שערי רחמים, והקב"ה לא זנח את צאן מרעיתו ועל כן כבר בבית הראשון נפתחו בפני אוצרות ספרותיים. התחלתי לערום ספר אחר ספר, רגע לפני שיצאתי והשלל בידי השכנה אמרה לי תיקח גם את הספרון הזה, פרנסיס על גלגלים (הוצאת זיקית, 2012). היססתי ספר קטן עם עטיפה שאינה מרשימה במיוחד וסופר לא ידוע ומעל הכול  הוצאה לא מוכרת. היא ראתה את ההיסוס בעיני ומיד אמרה, "לא תאהב תחזיר, מה יש לך להפסיד". ירדתי לביתי והנחתי את הספר על המדף הימים חלפו עברתי מספר לספר עד שבמעין לית ברירה הגעתי אליו. זו הייתה התאהבות מהירה, כבר בעמודים הראשונים ידעתי שלפני יצירה מצוינת המשלבת באופן מופתי בין הומור, עלילה קולחת ומלאת עניין ותובנות עמוקות על העולם בו אנו מתהלכים.

הספר מגולל את סיפורה של הלן מקגיל  רווקה מזדקנת המואסת בחיי עקרת בית המטפלת באחיה הבוגר המשלב בין חיי איכר לסופר בעל שם. כאשר נפתחת בפניה הזדמנות לחולל שינוי היא קונה בחסכונותיה עגלת ספרים ויוצאת למסע בין בתי חווה הפרוסים בלב אזורים חקלאיים העשירים במרעה אך דלים בגירויים תרבותיים. את צעדיה הראשונים בעולם הספרים מלווה רוג'ר מיפלין, אוטודידקט יודע ספר שלמרות חיבתו למילה הכתובה לא בוחל במהלומות אגרוף כאשר ענייני המסחר אינם עולים על הנתיב הנכון מבחינתו. בין תלתולי העגלה מצליח רוג'ר לפתוח להלן צוהר לתפיסת עולמו כסוכן תרבות המצליח לפתוח בפני האיכרים עולמות עלומים של תרבות ודעת. כך מקריאת ספרות קדושים, עיתונים ודו"חות מדעיים הנוגעים לתחומי הגידול השונים החקלאים נפתחים למרחבים חדשים. מרבית הסופרים והספרים המוזכרים על ידי מורלי אינם מוכרים ליף משום שהם אינם מצויים בעברית ושליחם נס כבר אי שם בראשית המאה ה-20, יחד עם זאת כוונת המשורר הייתה ברורה כבדולח.

לא פעם הרגשתי שאני מקלע למבוי סתום ושהספרים הנמצאים באמתחתי משעממים וכלל לא מדברים אלי. זכורות לי שבתות בהם הייתי מתעורר בבהלה כאשר ספר עב כרס היה צונח מידי ומכה בעוצמה על רצפת החדר. תחושה של מחנק וחוסר עונים ליוותה אותי, ולא ידעתי כיצד לצאת מסבך השעמום. עד להגעתם של סוכנים תרבותיים שהראו לי שישנם נתיבים חדשים ושניתן לקרוא ספרות מרתקת במרחק נגיעה מהמקום בו ניצבתי. המפגש  עימם הוא זה אשר לא פעם פתח בפני נתיבים חדשים שכלל לא הייתי מודע אליהם. חוויות גילוי אלו שבו וריגשו אותי בעת הקריאה בספרו של מורלי, פרנסיס על גלגלים, שכל עמוד בו טומן בחובו גילויים חדשים מרובי עליצות ותבונה. 
 “כשמוכרים לאדם ספר, לא מוכרים לו רק 340 גרם של דפים, דיו ודבק, מוכרים לו חיים חדשים. אהבה וידידות והומור וספינות שיוצאות לים עם לילה, בספר מצויים השמיים והארץ במלואם, בספר של ממש, אני מתכוון.”

זו ההזדמנות לברך את הוצאת זיקית שלה זה הספר הראשון היוצא מתחת למכבשה, על כך  שהצליחה ללא סוללה של דוברים ויחצ"נים להוציא מתחת ידיה כותר המככב ברשימת רבי המכר כבר שלוש שנים ברציפות. זהו הישג חסר תקדים בעולם של מבצעים קצרי מועד המונע על ידי דואופול השולט בשוק ביד רמה. דווקא הימצאותה של הוצאתה קטנה ללא גב כלכלי ברשימת רבי המכר לתקופה כה ארוכה מדגיש את איכותו הספרותית של הספר, שעל אף שראה אור כמעט לפני 100 שנה עדיין מצליח לגעת בקורא ולהסב לו שעות אחדות של נחת רוח.

לסיכום, פרנסיס על גלגלים, השאיר בי טעם מהנה ומענג שבתקווה ימשיך ללכת עימי גם בשנה  הבאה עלינו לטובה. שנה טובה!

כריסטופר מורלי, פרנסוס על גלגלים, 1917, תרגם לעברית יונתן דיין, זיקית 2012, 195 עמ'

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי