דילוג לתוכן הראשי

מאחורי הקלעים של מלחמת האזרחים בסוריה- עיתונאות מהשטח עם פרשנות אידיאולוגית


עכשיו לאחר שסיימתי את חובותיי לתואר השני וחלק משעותיי שבו לחזקתי, החלטתי להקדיש קצת יותר זמן להתרחשויות הסובבות את מציאות חיי. שילבתי את הרצון בהרחבת האופקים ברצוני העז לחזק את שליטתי בשפה האנגלית וכך ניגשתי לחיפוש אחר ספרים שיאפרו לי לקבל  סקירה רחבה יותר על הסובב אך ללא התעמקות  יתר שתהפוך את הקריאה מהנאה למטלה אקדמית. לשמחתי הרבה בחודש שעבר רכשתי קורא ספרים אלקטרוני, קינדל (Kindle), מבית אמזון. הרכישה אפשרה  לי לחפש, למצוא, להוריד ולקרוא בלחיצת מקש, חוויה מופלאה לכל חובב ספר. כאשר הספר מונח בכף ידי תוך שלושים שניות, אני נזכר בחצי חיוך בימי ההמתנה הארוכים להגעתו של חיבור שהוזמן באינטרנט, להמתנה לדוור,  להליכה לסניף הדואר, להמתנה בתור לחבילות ולבסוף  לריח הדפוס הבלתי נשכח. לאחר שכל זה נחסך ממני, פתחתי את הקינדל (Kindle)  עם צער נוסטלגי קל לריח הדפוס התחלתי לקרוא בספרו של העיתונאי האמריקאי, רזה ארליך, Inside Syria: The Backstory of Their Civil War and What the World Can Expect  (2014).
ארליך, עיתונאי וותיק המסקר את המזרח התיכון עבור מגוון ערוצי מדיה ברחבי הגלובוס. תר במסעותיו  את המזרח התיכון לאורכו ולרוחבו. הודות לנחישותו העיתונאית הצליח ללקט שפע של מקורות החל מפעילי רחוב המפגינים בכיכרותיה של העיר לטקיה וכלה בפרופסורים מעונבים היושבים בחדריהם הממוזגים במכוני המחקר עוטי ההדר בארה"ב. המגוון הרחב של מקורות וזירות התרחשות  השונות איפשרו לארליך להעניק לקורא שאינו בקי ברזי הסכסוכים המקומיים נקודות מבט מגוונות המאירות הן את החוויה האישית והן את מעוף הציפור האקדמי המביט על ההתרחשויות בהקשרים היסטוריים ותרבותיים רחבים.
החלוקה לפרקים שבה כל פרק מוקדש לסוגיה  נפרדת הקשורה למלחמת האזרחים בסוריה, מרחיבה את יריעות הדיון ומאפשרת לקורא להתבונן בהתרחשויות ממספר כיוונים. בכך מוקנת  הזדמנות לראות את המורכבות ורב הממדיות שבסכסוך האתני שמבתר את סוריה לגזרים מזה כחצי עשור.  ב-220 עמ' בלבד הצלחתי לבקר בגבול הטורקי-סורי ולהתוודע למאבק הכורדי לעצמאות, לנדוד לגבעת הקפיטול ולהיחשף לוויכוח הפנימי בין בדלנים למתערבים, לבקר בטהרן השיעית שמכוננת ציר השפעה בין סוריה ללבנון ועוד כהנה וכהנה ביקורים מרתקים לאורכו ורחובו של הגלובוס. רוחב היריעה והשפה הקולחת הנגישו לי ידע חדש וסייעו לי לסדר בצורה טובה יותר ידע קיים.
הספר כתוב בשפה נגישה המזכירה יותר כתיבה המאפיינת עיתונות יומית מאשר סקירות מעמיקות הנהוגות ב-TIME או ב-Economist , דבר המקל מאוד על הקריאה גם למי שאינו בקי ברזי אוצר המילים של החוג למדעי המדינה. יחד עם זאת סגנון הכתיבה הבלתי-פורמאלי מוביל לצערי גם להשטחתו של השיח ולכתיבתם של משפטים סתומים וחסרי פשר. הדוגמא המרכזית מצויה בשימוש התכוף במושגים כמו ימין קיצוני, מתונים  ושמאל קיצוני, השימוש בסופרלטיבים מעין אלו לטובת הסברתן של מחלוקות מורכבות לא רק שאינו מאפשר להבין לעומק מהם ההבדלים בין הזרמים השונים אלא הוא יוצר תבניות ריקות מתוכן. לדוגמא, הגדרת ממשלתו של בנימין נתניהו כימינית קיצונית, אינה מקדמת את הדיון בכהו זה משום שאם נתניהו הינו  ימין קיצוני היכן נמקם את איתמר בן גביר וחבריו? זוהי דוגמא קטנה מחלקת האלוהים שלי אך הספר רצוף בסופרלטיבים מסוג זה שלמעשה אינם  מאפשרים דיון רציני ועמוק במגמות המתרחשות  כיום בזירה הבינלאומית.
מבחינה אידיאולוגית ארליך משתייך לחוגי השמאל האמריקאי ששורשיו נטועים בהפגנות הסטודנטים הגדולות של סוף שנות ה-60. האג'נדה הלוחמנית הרואה את מדיניות החוץ של ארה"ב כענק אימפריאליסטי המשרת את בעלי ההון, מלווה גם את כתיבתו הנוכחית של ארליך המבקרת שוב ושוב את האימפריאלזם האמריקאי ואת גרורותיו במזרח התיכון: ישראל, הדיקטטורה הצבאית במצרים ושלטון השיחים בסעודיה. תפיסה זו הרואה את ישראל בצד הכוחות המדכאים את  זכויות האדם באה לידי ביטוי מובהק גם בהקדמתו של, נועם חומסקי, הרואה בישראל  סכנה לשלום האזור , דבר המאפשר לו לגזור גזרה שווה בין פירוזה של סוריה מנשק כימי לפירוזן של איראן וישראל מכל נשק להשמדה המונית.
הלהט הניאו-מרקסיסטי המזהה את המאבקים בין בני האדם כביטוי למלחמת מעמדות המובלת על ידי בעלי ההון מסמא את עיניו של ארליך. עיוורון זה מוביל אותו לתאר את העידן הפרה-קולוניאליסטי בצבעים וורודים ונעימים בהם גר זאב עם כבש ושיעי וסוני, אהבו. כאשר נקודת התפנית ממציאות אידילית זו נעוצה בהגחתו של הקולוניאליזים האירופאי ששיאו בהסכמי סייס-פיקו אשר יצרו עם תום מלחמת העולם  כאוס תרבותי שתוצאותיו ההרסניות נגלות לנו בימנו אנו. תמונה נאיבית זו המטילה את מלוא האשמה של מרחץ הדמים העכשווי על הכוחות האירופאים והאמריקאים (צרפת, אנגליה, ארה"ב) שיצרו את הלאומיות הערבית וכוננו את המזרח התיכון במודל המדינתי בו הוא מתקיים כיום. מסירה למעשה את האחריות ממחוללי הזוועות שלשיטתו פועלים מתוך ראקציה לקולוניאליזם שנטע בהם תודעה כוזבת שהובילה אותם לשדות הקרב. טיעון ניאו-מרקסיסטי זה שרווח מאוד בדיונים אחרים בקרב אינטלקטואלים מרקסיסטים משנות ה-20 של המאה -20, מועבר למעשה לשיח המזרח תיכוני ויוצר למעשה חלוקה דיכוטומית בין מדכאים (אירופאים) לבין מדוכאים. כאשר המדוכאים משמשים מעין "תינוקות שנשבו" המנסים למצוא את דרכם אל עבר חירותם המיוחלת. הבניה זו מאפשרת לארליך להשהות שיפוט כלפי "ארגוני חופש" שונים וכך כתיבתו מתרככת כאשר הוא מתאר את מנהיגי החמאס עימם הוא נפגש בעזה או להתייחס בסלחנות לפעולות החיזבאללה בלבנון.
מגבלה נוספת המצויה בספר טמונה בכך שארליך אינו מתייחס ברצינות הראויה לזרמים איסלמיסטים הכופרים בחלוקה הלאומית ומעוניינים לחולל ח'ליפות אסלאמית הנוהגת על פי חוקי השרעייה. האם גם זרמים אלו הינם תוצר לוואי של הקולוניאליזם האירופאי ותנועות ההתנגדות שקמו כנגדו? או שמא שורשיהם נטועים במילניום אחר בו המושג לאומיות כלל לא היה מוכר ביבשת האירופאית? שאלה זו נשארת פתוחה כאשר התחושה הכללית היא שגם רדיקאליזים זה הינו תגובת נגד דתית לכיבוש הקלוניאליסטי שנצבע בצבעיים דתיים ולא לאומים. 
לדעתי,  בשורה התחתונה למרות השנים הרבות שארליך חקר את המזרח התיכון, הוא עדיין ממשיך לנתח את המציאות במערכת המושגים המערבית שספג בקמפוסים המוריקים של  ברקלי אי שם בשנות השישים. זו מערכת מושגים מרתקת מבחינה אינטלקטואלית אך היא לוקה בחסר בינות לסמטאות הרצחניות של המזרח התיכון.
לסיכום, על אף פגמיו הלא מעטים ספרו של ארליך הצליח לרתק אותי ולהוביל אותי עקב בצד אגודל לקריאה מלאה של ספר בשפה זרה (דבר שלא עשיתי זה קרוב לעשור). מגוון המקורות בהם הוא השתמש  הפגישו אותי עם דעות וסיפורים שכלל לא היו מוכרים לי. לכן על אף ההתניה האידיאולוגית העוטפת את ספרו בצבעים אדומים הרגשתי שיצאתי נשכר מהקריאה ושלאחריה ברצוני להרחיב את עולם ידיעותיי על הנעשה כמה מאות קילומטרים מחצר ביתי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי