דילוג לתוכן הראשי

החיים שמעבר למחסום


שעות רבות מימי שירותי הצבאי העברתי במחסומים הפזורים לאורכה ולרוחבה של הגדה המערבית. ממחסום גבעת אבות בחברון, דרך  בית אנון, בואכה בידו שבצפון ירושלים,,חווארה שבשכם ועוד אי אלו מחסומים מאולתרים שהוקמו בחיפזון  על מנת לתת מענים לנוכח האיומים שעלו בכל גזרה וגזרה. פעמים מעטות חשבנו על התושבים שעברו תחת ידנו. בעיקר היינו עסוקים בלהעביר את הזמן, בניסיון לדלות כמה מילים בערבית ובזמנים של התראות להעביר את המשמרת בשלום בין שלל האיומים שהתרגשו עלינו חדשות לבקרים. לא פעם שעות העמידה הארוכות בגשם ובשרב העלו את מפלס העצבים שלנו ושל הפלסטינים ואז לא פעם הדברים גלשו לחילופי גידופים, לדחיפות ופעמים נדירות אף לתגרות ידיים ומעצרים. היו אלו רגעים של התפרצות בהם שני הצדדים הוטחו זה בזה בעצמה מעין גייזר אנושי המנסה להעלות את זרמי העומק מעל לפני הקרקע. במקומות בהם היינו מוצבים זמן רב החלו להתפתח מחוות אנושיות ואנו הפכנו לחלק מהמרחב החברתי של הכפר. מודעים לחתונות וללוויות, מגלגלים שיחה קלה עם פועלים שבעבר עבדו בישראל והשפה שגורה על לשונם. גם אלו היו רגעים נדירים, כך שבין תחושה של לבביות לבין התפרצויות זעם, נפרסו אוקיינוסים של שעמום ושיגרה יום יומיות בהן עמדנו שעות ארוכות וחיכינו שהיום יגיע לקיצו.
 לתיאורה של שיגרה כיבושית זו מתווסף גם רומן הביכורים, לא זמן טוב לאהבה (הקיבוץ המאוחד,2015) שחובר על ידי- יוסי יונה, איש האקדמיה, חבר הכנסת ולאחרונה מסתבר גם סופר. הרומן מתאר את חייהן של שתי זוגות החיים משני עברי המחסום- יואב וטלי מן העבר האחד  והדיל והיאשם מהעבר השני.
יואב וטלי- זוג סטודנטים העומדים על סף לימודי תואר שלישי מעבר לים, חווים משבר לנוכח השינויים הרבי הפוקדים אותם עם סיומה של השגרה האוניברסיטאית המתקיימת לצד הדשאים המוריקים והשלווים. אם לא די בכך, יואב מוזמן לשירות מילואים בגזרת רמאללה ושם הוא מאייש את אחד מהמחסומים המכתרים את העיר. בין משמרת למשמרת הוא נזכר בעברו, מתחכך עם האוכלוסייה המקומית ומנסה למקם את עצמו בין חבריו הניצים לבין שורשיו המשפחתיים הנטועים בעולם הערבי. חברתו, טלי, מצידה נקרעת בין רצונה בשמירה על מערכת היחסים לבין כמיהתה לפיתוח ומימוש אישי. גם היא מוטלת לסכסוך הישראלי פלסטיני באמצעות סדרת מפגשי דו-קיום המנסים לפתח שיח בין סטודנטים ישראלים לפלסטינים. מפגשים אלו אינם מצליחים להתרומם והם מהווים מעין משל למציאות הקפואה בה נתונה מערכת היחסים שבין פלסטינים וישראלים בעשור השני של המאה ה-21.
במפגשים אלו  פוגשת טלי את הצלע הנוספת של הרומן, הדיל- עובדת סוציאלית פלסטינית המקדישה את זמנה לסיוע לנשים הנמצאות בין הפטיש והסדן החברתיים בהם נתונה החברה הפלסטינית. מאבקה המגדרי והלאומי אינם מתנהלים בוואקום אלא יש להם השלכות לעולמה האישי הנתון בסערה בשל נישואיה המתפרקים  ויחסיה המורכבים עם משפחתה. הצלע הרביעית ברומן שייכת לבעלה של הדיל, היאשם, משורר מתוסכל המנסה לנוע  במתח המגדרי המתקיים בין ציפותיה של החברה למציאות החיים בביתו לבין אהבתו ותמיכתו בפעולותיה של הדיל. את תסכוליו  מבית ומבחוץ הוא מטביע באהבתו הרבה לשירה ערבית קלאסית אותה הוא מרבה לצטט מבלי כל קשר לתגובות היגעות של קבל שומעיו.
צירי העלילה נעים בנפרד, אך כצפוי הן משתרגים זה בזה לנוכח המציאות המורכבת המפגישה את הדמויות פעמים באקראי ופעמים במתכוון. המפגשים נושאים לרוב אופי שטחי אך מעת לעת ישנם רגעים החורגים מהממד השיגרתי שנדון עד לזרא בהקשרו הפוליטי. הניסיון כשלעצמו מעניין וחשוב אולם אופן התגשמותו לקוי משום שיונה דחס למפגשים בין הדמויות את כלל הדילמות המופיעות בחקר הסוציולוגי הבוחן את הקונפליקטים עימם מתמודדות החברות הפלסטיניות והישראליות בפתחה של המאה ה-21. כך בין דפי הרומן מגיחות עוד ועוד דילמות ומבואות סוציולוגיות, כדוגמת: פערי מעמדות, משברי הגירה, מתיחות מגדרית, מרכז ופריפריה, תרבות פופולרית אל מול תרבות גבוה, יחסי צבא וחברה ועוד כהנה וכהנה. היעדר המיקוד מוביל לכך שכל נושא נידון באופן שטחי, ושזירתם של כלל הנושאים יוצרת תחושה של עומס ומחנק הפוגמים קשות בחוויית הקריאה.
אין ספק שליונה יש כישרון כתיבה, רגישותו למצבים אנושיים והכרתו הן עם התרבות הישראלית והן עם הפלסטינית מקנות לו אדנים מבוססים לכתיבה ספרותית השעונה על ידע וחוויה. אולם בספר זה  ידענותו האקדמית בעוכריו משום שהיא הופכת את הספר למיזוג לא מוצלח בין מחקר אקדמי ליצירה ספרותית. דבר הבא לידי ביטוי בתיאור יתר של מקורותיהם הסוציולוגים של הדמויות, רשימות מכולות ארוכות של אינטלקטואלים ערבים מתקופות שונות וכמובן הציטטות הארוכות משירת ערב.  אני מאמין שמעורבות מוגברת של עורך היה יכול להיטיב את הספר ולהשאיר על רצפת חדר העריכה פסקאות שלמות שמקומן בחדרי ההרצאות ולא בין דפיו העדינים של רומן הבא לגשר בין עולמו של הקורא לבין הדמויות המתנהלות לאורכו.
 למרות כל זאת מצאתי את רומן הביכורים של יונה כרומן מעניין הפותח צוהר בעיקר לעולמם של הפלסטינים החיים מעבר למחסומים וגדרות ההפרדה, כל זאת מבלי ליפול לקלישאות נבובות. התיאורים הראליסטים מחד ושימת לב לניואנסים בדיאלוגים מאידך, מזכים את הקורא בהבלחות ספרותיות מעניינות. יחד עם זאת אלו החפצים ברומן מהוקצע יצטרכו ככל הנראה לחפשו במקומות אחרים, או להמתין לספרו הבא שבו בתקווה יעשה שימוש רב יותר בעורך פרוזאי שימרק את הכתיבה  ויוציא ממנה את המרגליות הטמונות בה.

יוסי יונה, לא זמן טוב לאהבה, הקיבוץ המאוחד, 2015, 310 עמ'

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי