דילוג לתוכן הראשי

מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים


השבועות האחרונים מכים בנו בקצב מסחרר פרשת אלף מתחלפת בפרשת אלפיים, המלל גועש ברשתות החברתיות ובערוצי התקשורת. השיח נסתם באמירות ריקות של ימין ושמאל, דבר והיפוכו עד לכדי כך שבכל שעות השידור לא מבזיקה לה ולו תובנה אחת.  בכל אותה העת וקולם של אנשי הספר נדם, יש הממלאים את פיהם במים ויש המסתפקים בקלישאות נבובות אך מי  יקום ויגיד דברים של אמת, הנוגעים במוסר, במורשת באספקלריה רחבה החורגת מהכאן ומציבה את המאורעות בציר זמן המתרחק ממהדורה אחת לרעותה.
אני מאמין שדלדולה של הרוח קשור בקשר הדוק לחרב המונחת על צווארם של מדעי הרוח ולשיח המתלהם ברשתות החברתיות, בפחד מפני חרמות וגידופים, מאי קבלת מענקי מחקר עתידיים או סימון ברשימה שחורה כזו או אחרת. כפי שהיטיב לתאר מישל פוקו בספרו, Discipline and Punish, השלטת משמעת יעילה אינה נצרכת לשוטרים ולהפעלת כוח אלא למנגנונים חברתיים המשפיעים על הפרט וגורמים לו למשמע את עצמו, להתיישר על פי הנורמות המקובלות ולהשתיק את רוחו החופשית. כך הצירוף של אלימות פיזית ומילולית החוברת לאלימות כלכלית יוצרת מאזן אימה המשתק את השיח. שתיקתם של האינטלקטואלים מדאיגה אותי יותר מאשר השחיתויות שנחשפות חדשות לבקרים משום שהיא מובילה להפקרתו של השיח הציבורי למתלהמים, לקצרי הרואי, לקבוצת האלימות המצליחות לגייס רבים בסיסמאות נבובות. הללו צוברות עוד ועוד כוח בתודעה ומכאן קצרה הדרך להשתלטותם על עמדות הכוח המעצבות את חיינו.  
לפני שבועות אחדים נחשפתי לכתיבתו האמיצה של המחנך והפילוסוף, עקיבא ארנסט סימון, שנלקח לבית עולמו לפני כשלושים שנה. שנים ספורות לפני מותו ראתה אור אסופה המאגדת בשני כרכים "הזכות לחנך והחובה לחנך" (ספריית הפועלים, 1983), "והאם עוד יהודים אנחנו?" (ספריית הפועלים, 1983). מאמריו דנים בסוגיות שעדיין רלוונטיות לימנו: תפקידו של חינוך לצבאיות בחברה דמוקרטית, יחסי דת ומדינה, תפקידם של המחנכים, זהות יהודית בישראל ועוד. לצידם של מאמרים קריאים אלו כוללת האסופה גם מספר מאמרים פילוסופים מורכבים יותר ( על התמימות השנייה, גיתה וההומוניזם הדתי) בשני האחרונים הרגשתי שאני הולך לאיבוד בין ההקשרים האינטלקטואלים הקושרים יחדיו פילוסופיה גרמנית עם התלמוד והמדרש  (וזאת על אף שיש בידי תואר ראשון בפילוסופיה ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל).  למרות היעדר הבהירות חשתי  בעת הקריאה שאני משתתף במסע הגותי מרתק המעורר  אותי למחשבה ומצליח לרומם אותי מעבר לטרדות היום.
סימון היה חלק מדור של נפילים אינטלקטואלים שאליו נמנים: הוגו ברגמן, גרשום שולם, מרטין בובר ומאגנס. הוגים אלו ספגו חינוך קלאסי שכלל לימוד שיטתי ומובנה של ספרות ופילוסופיה מימי יוון העתיקה ועד לפילוסופיה הביקורתית של ראשית המאה ה-20.  רצונם העז ליצירתו של מארג תרבותי השוזר יחדיו את בין התרבות האינטלקטואלית האירופית  שאליה נחשפו  מחד ומסורתם היהודית מאידך הובילו ליצירתה של ספרות יהודית ענפה המנסה ליצור העשרה הדדית בין המסורות השונות. הוגים לא הסתפקו במחקריהם האקדמיים או בכתיבתם הפילוסופית אלא הם הרחיבו את יריעתם  תוך שהם פועלים בזירה הציבורית כמחנכים והוגי דעות השואפים להשפיע על השיח הציבורי.  בחינה של התבטאויותיהם מעלה שהם  לא התמקמו  במרכזו של השיח אלא דווקא כאוונגרד אינטלקטואלי, שאינו מסתמא מכוח צבאי אלא מטיף לשלום במסגרת "ברית שלום", שאינו נסחף למשיחיות אלא מעוניין ביצירתה של דיכוטומיה בין הלאומיות החילונית לבין התיאולוגיה המשיחית, המפנה עורף לכור היתוך ופונה דווקא  לשימורן של תרבויות ישראל. דבריהם שנכתבו בשנות החמישים, השישים והשבעים נכונים לימנו ביתר שאת. כאלו הם אינטלקטואלים בעלי שיעור קומה המצליחים להתחקות אחר מגמות כבר בשעותיהן הראשונות. להצביע על הכיוון וסכנותיו ולהוות תמרור אזהרה מפני הבאות. אך בשונה ממוכיחים בשער המסתפקים בדברי הטפה בלבד, גישתו של סימון הינה גישה חינוכית המאבחנת את המציאות אך לא משאירה את קהל השומעים בהרהורים נוגים אלא מצביעה על דרך לשינוי. עדות לגישה  זו  מצאתי  בציטטה הקצרה ממאמרו,  האדם והתכלית החינוכית (מולד, 1960):
"צביעות הורים ומורים הולידה את הציניות של בנים ותלמידים...המורה הממוצע איננו חש בפיחות ערכן של הסיסמאות השגורות שעל ברכיהן חונך. אבל אם באמת ירצה להציל משהו מן הדליקה, יהא עליו לפתוח את אוזניו להדי קולו בלב מקשביו הצעירים ולהרגיל לשונו לשימוש בסימנים חדשים או מחודשים. הציניות של הנוער, תגובה בריאה לצביעות המבוגרים, אסור שתהא יותר מאשר מצב של מעבר. השלילה שבה צריכה להגיע לראשיתו של חיוב חדש. התפקידים הממשיים המצפים לבני נעורינו, לאמיתו של דבר הם כבירים כל כך, שיהא אולי בכוחם לשחרר אפילו את ה"ציונות" ממכראותיה האירוניות ולהחזיר לה מזיווה הראשון....יש להיזהר מפני מילים רמות שאין עמן מעשים. צריך לשמור שהצימאון למעשה השלם יעמוד בתוקפו....המשוררים מקיימים את הצימאון, אך אין להופכו לתחליף אידאה, זו מופקדת בידי הפילוסוף, "יש רק אחד", אמר קאנט שמותר לקרוא לו פילוסוף= המורה לאידיאל" .
לסיכום, לאורך הקריאה במאמריו של סימון חשתי מצד אחד התרוממות נפש ומן הצד השני דכדוך עז מתקופתנו הנוכחית. חשתי בחסרונם של אינטלקטואלים מסוגו האוחזים בבטחה הן בתרבות הכללית והן בתרבות היהודית.  למלומדים שאינם מסתתרים מאחורי כסות מחקרית על מנת להימנע מהמצוקות הנגלות לעיניהם ומתוך אומץ רב תרים אחר פתרונות שאינן יכולות להיות מנוסחים ב-140 תווים בטוויטר.  אני מאמין שחובתנו המוסרית היא להמשיך את הקרב על השיח, על התודעה  במילותינו להקים את המתרסים  כנגד האלימות הפושה. איננו צריכים לחכות לאינטלקטואלים מדופלמים הבאים מתוך מכוני המחקר והיכלי ההרצאות של האקדמיה, עידן האינטרנט מאפשר לרבים לפתוח בלוגים, לכתוב ולהביע עמדות  שיהוו את  שקי  החול העוצרים  את השיטפון המאיים להטביע את חברתנו.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי