דילוג לתוכן הראשי

אורות באפלה- מירי רוזובסקי שולחת קרני אור במציאות הבורגנית

המזוודות פתוחות ולאט לאט נערמים בהם הבגדים, כלי הרחצה וקצת נשנושים הנדחקים במעמקי המזוודה.  לאחר פעולות הדחיסה המתבקשות והמעבר החוזר ונשנה אחר הרשימה המונחת בסמיכות מגיעה השלב הקשה, איזה ספר לקחת  לחופשה? מצד אחד זו בכל זאת חופשה והסיכוי שאקרא ספרי עיון בהם אוכל להתרכז הינו קטן (היו שנים שהייתי לוקח עימי ספרי הגות כבדי משקל ומתאכזב שלא הצלחתי להביא את עצמי לידי העמקה בהם), מצד שני ספרות טיסות קלאסית משאירה בי תחושה של ריקנות מעין זלילה מהירה במקדונלדס שאינה משאירה רשמים מיוחדים עם תומה. כדי לצאת ידי חובה הכנסתי בזה אחר זה מספר ספרי קריאה וסגרתי את תיק הנסיעות. אולם כאשר הגענו לשדה התעופה לא יכולנו לעמוד בפיתוי ונכנסנו לחנות הספרים שבבית הנתיבות, אני יכול לשוטט שעות בין המדפים ולהנות רק מדפדוף אולם השעה דחקה ואז הגיח לנגד עינינו ספרה החדש של  מירי רוזובסקי, כמו לשבור אור (זמורה ביתן, 2017). השנים שעברו בין ספריה הקודמים, פעם בחיים (זמורה ביתן, 2009) אותה אהבה כמעט ( זמורה ביתן ,2005), כל הדרך הביתה (עם עובד, 2001) רק חיזקו את תחושת הסקרנות ליצירה כנה, מושחזת ומטלטלת. עליתי לטיסה עם הרכש החדש ומאז הוא לא מש מידי לכל אורכה של החופשה.
הספר מאגד אסופה של נקודות מבט שונות המתארות את קורותיהן שלוש משפחות בורגניות שחייהן משתרגים אלו באלו לאורך השנים. לכאורה אלו הן משפחות שהגשימו את החלום הישראלי רכשו השכלה, גרות במקומות הנכונים ומתפרנסות יפה ממקצועות חופשים (פסיכלוגים, אנשי עסקים, מרצים באוניברסיטה) לכאורה שלווה. אך מתחת לפני השטח ישנה תנועה מתמדת של אי שקט הנוצרת בעקבות המפגש המתמיד בין רצונות סותרים, כמיהה לאהבה ותסכול עמוק מהמציאות הזוגית והמשפחתית.
נקודות המבט השונות המתוארות בכל פרק בנפרד מראות שוב ושוב שהמציאות נגזרת מהפרשנות שמקנים לה הגיבורים שונים. ממד נוסף ומעניין אף יותר מצוי בכך שאף נקודות המבט של הגיבורים משתנות לאורך השנים וכך למעשה הגיבורים מספרים את העבר מחדש ויוצרים באמצעות כך מציאות חדשה הנגזרת מהעבר המשתנה. לדוגמא, התסכול ממערכת היחסים בהווה צובעת בצבעים אחרים את העבר הזוגי המקבל נופך רומנטי יותר המדגיש את הדיכוטומיה בין ההתרחשות בהווה לעבר. האידאלי שחלף לו. השינויים המתמידים בנקודות המבט ובפרשנות יוצרים ברומן תחושה של שינוי מתמיד, אשר מצליח להפתיע  בכל פעם מחדש. מעבר לכך את הרומן כולו עוטפת חושניות רבה אך היא  אינה מתקתקה כוניל פצ'ולי אלא זוהי חושניות מתעתעת הממלאת תפקידים שונים: כלי למילוי מאוויים, נקמנות, בריחה, חיפוש אחר משמעות, ולעיתים כהבחלה של כנות משחררת. הלהטוטים שעורכת המחברת בשימושיה השונים בארוטיות העוטפת את העלילה מהווה נדבך נוסף המדגיש כיצד אותן סיטואציות יכולות להתפרש באופנים שונים על ידי הסובייקטים החווים אותן. הדגשה זו מקנה לספר ממד עומק החורג בהרבה מההנאה האסתטי שהוא טומן בחובו.
נקודת עוצמה נוספת שמאפיינת את החיבור מצויה ביכולתה לנתח באיזמל מנתחים את קורותיהם של בני המעמד הבינוני החיים בתווך שבין השלושים לארבעים. הניסיון למזג בין בית לעבודה, הצורך להפיח חיים בזוגיות בעולם צרכני שדווקא מטיף להחלפה מתמדת, הורות התרה אחר נקודת האיזון שבין חברות לסמכות, הכמיהה למשמעות וריגושים  (נסיעות לחו"ל, מערכות יחסים מחוץ לנישואין) ובעיקר הבדידות והעייפות הנגרמת מהמירוץ המהיר אחרי אירועי היום יום המתרגשים לבוא לעולם. גם כאן אין נפילה לבנלית הסטראוטיפית וסוגיות שנראה שנטחנו עד דק מקבלות ממד ייחודי ומרענן שבעיקר מתקבל הודות לכתיבה הכנה הנצמדת לעולמם של הגיבורים וזאת מבלי לנסות להלביש עליהם תיאוריות סוציולוגיות. 
למרות עומקו של הרומן  שיטת העריכה בה כל פרק מוקדש לדמות אחרת מאפשרת הפוגה בין עלילה לעלילה ולכן הספר יכול להוות פרטנר מצוין לחופשה בה יש צורך לקרוא בקיטועים ובמנות מדודות. מלבד הפן הפרקטי החלוקה לקטעי סיפורים מאפשרת להכיל את הדרמות המתוארות שפעמים רבות כתובות באופן כה מטלטל וחזק עד שחשתי לא אחת בצורך להניח את הספר מהיד ולהסדיר את הנשימה לפני שאעבור לפרק הבא. יחד עם זאת ריבוי העלילות והדמויות המרכזיות המספרות את סיפורן מצריך ריכוז משום שאחרת ישנה תחושה שהולכים לאיבוד בסך הפרטים (אני ממליץ על הכנת תרשים זרימה המתאר את ההקשרים בין הדמויות השונות).
לסיכום, "כמו לשבור אור",  הינו רומן בשל הבנוי בצורה מיטבית וניכר שכל מילה ופיסקה בו נחצבו בעמל ויזע.  פעם נוספת מוכיחה רוזובסקי שיש ביכולתה להיכנס לנעליהן של מספר רב של דמויות ולתאר את קורותיהן מנקודות מבט שונות שבכל אחת מהן ישנה נאמנות למשלב הלשוני ולמוטיבציות הפנימיות הייחודיות לה. מלאכה לא קלה זו צלחה בידה גם בספרה זה ובכך מזכה את הקוראים ברומן נהדר, מעורר למחשבה ומרתק וכל זאת מבלי לייגע יתר על המידה.  

מירי רוזובסקי, כמו לשבור אור, זמורה-ביתן, 2017, 238 עמ'

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי