דילוג לתוכן הראשי

הזמנה למסע לגלויה של הברית


תוצאת תמונה עבור אנדרה נהר זהותנו היהודית
אנדרה נהר, זהותנו היהודית, תרגם מצרפתית: עזריה שמואלי, ראובן מס, 1994, 120 עמ'.
אי שם בשיעורי החינוך של שלהי כיתה י"ב, זכורים לי דברי מורי:
 "שנת המכינה המחברת בין ימי התיכון העליזים לשירות הצבאי היא שנה של עיצוב זהות, בה תבחרו את הנתיב הזהותי שיעצב את חייכם". 
מאז אותו שיעור  עברו אי אלו שנים ולמרות חיפושים אינטנסיביים אני עדיין תר אחר זהותי. הודות להוגים אקזיסטציאלים כניטשה וסארטר אליהם התוודעתי בימי התואר הראשון ולאחרונה לספריו של הפסיכולוג ואיש הרוח קארלו שטרנגר התחדדה בי ההבנה  שתהליכי העיצוב אינם מסתיימים לעולם אלא הם מהווים חוויה אקזיסטצינלאיסית בה היחיד מעצב את אישיותו כיצירה אומנותית ההולכת ומקבלת רבדים נוספים בכל שלב בחייו. ההכרה בכך שמדובר בתהליך המושפע מהמפגש המתמיד שלי עם סביבתי האינטלקטואלית והחברתית, מעודדת אותי להרחיב את מעגלי ההתנסות ולחפש אחר רשמיהם של אחרים המתעדים את מסעותיהם הזהותיים בין אם בפרוזה, בשירה או בכתיבה עיונית המדגישה את המפגש האישי של הכותבים עם הטקסטים עימם הם מתדיינים.  
ספרו של הפילוסוף הצרפתי-יהודי, אנדרה נהר, "זהותנו היהודית" ,(ראובן מס, 1994) מהווה  אסופה מורחבת המאגדת שורה של רעיונות העוסקים בשאלות של זהות אישית, לאומית ודתית. המסות נכתבו במקורן בצרפתית בין השנים 1946 ל-1974 . לאחר עלייתו  ארצה בראשית שנות התשעים  תורגמו כתביו לעברית והופנו לקהל הקוראים העברי. עושרו הרוחני של המחבר מפגיש בפסקאות קצרות מסורות שונות ומגוונות שהתפתחו על פני מאות בשנים. המפגש  בין מסורות פילוסופיות ומיסטיות הנרתמות יחדיו להציל את האדם ממבוכת המציאות, בהחלט מעורר עניין. כך מסה אחר מסה נידונות שאלות העומדות בבסיסה של החוויה היהודית: ברית, אחריות-אישית ולאומית, תפקידן של המצוות, אופני ההתגלות של האל ועוד. אין ספק שנדרשת מיומנות גבוהה לדון בנושאים בהם עסקו ענקי רוח שיצירותיהם גודשות מדפים על מדפים ולהכניסם לפיסקאות קצרות ובהירות. על פי רוב המחבר עומד באתגר זה תוך שהוא נמנע מהפניות טרחניות (הספר נטול הערות שוליים לחלוטין) ומדיונים אזוטריים. לכל אורך הדרך הוא נאמן לתמה המרכזית של ספרו, שרטוט קווי מתאר אינטלקטואלים לסוגיית הזהות והתווית קשר ישיר בין הדיון התיאורטי לחיי המעשה של קהל הקוראים.
יחד עם זאת העושר התרבותי המזוקק ל120 עמודי הספר, היווה לא אחת  מכשול בשטף הקריאה ולעיתים הרגשתי שאני קורא יותר קטלוג המאגד רשימה של הוגים העוסקים בנושא מסוים מאשר ספר הגות.אני מאמין שעריכה יותר קפדנית המפרידה בין רשימות פנימיות והערות של המחבר לבין הספר המיועד לקבל הרחב, יכלה לסייע בחידודם של המסרים, ונותר לקוות שמהלך מעין זה יעשה אם וכאשר תצא לאור מהדורה מחודשת של כתבי, אנדרה נהר.
עושר הרעיונות מצריך קריאה זהירה וזאת על מנת שלא להחמיץ את הפנינים המסתתרים בינות לעמודי הספר. רק לשם המחשה אביא שתי דוגמאות המדגישות את יכולת הזיקוק של נהר המצליח במילים קצרות להדגיש אמירות בעלות משמעות רבה. במסגרת הדיון בספרו של פרץ רוזנצוויג, כוכב הגאולה, מציין נהר את חשיבותה של החוויה היהודית שאינה יכולה להישאר כחוויה אינטלקטואלית גרידא:
"אין כל ערך להגות יהודית שאינה נחווית, שאינה משתלבת בהיסטוריה ומובילה אל הקיום. מבלעדי אלה הריהי הגות חלולה" (עמ' 29).
בשורות בודדות אלו הוא מתעמת באופן חזיתי אל מול גלי החילון החפצים לדחוק את היהדות למוזיאונים וספריות ולנתקה משטף החיים עצמו. השימוש בהגותו ובסיפורו האישי של רוזנצוויג מהווים אמצעי ייחודי המקשר בין היצירה הרוחנית לבין מציאות חייו של ההוגה, כאשר אלו ואלו נשזרים לכדי מרבד מרהיב של אמירות קונקרטיות על המצב האנושי.
דוגמא נוספת ניתן למצוא בפרקים החותמים את הספר בהן נפנה המחבר לתפקידה של היהדות במחצית השניה של המאה ה-20, עת העולם אוסף את שבריו לאחר שנות הזעם והפורענות שחוללו הנאצים ועוזריהם. גם כאן  נהר, אינו מסתפק בעיון אינטלקטואלי של הכרה והתוועדות לחוכמה וליפה אלא הוא פונה לכינונה של אחריות מוסרית המהווה עבורו את המימוש של הלוז הערכי של היהדות.
 "המטרה הדתית היסודית אינה לקרב את האדם לא-ל אלא לתקן את מצבו ומעמדו כאדם[1]".
באמירה זו מדגיש  נהר את ייחוד תפיסתו היהודית אל מול תפיסות יהודיות ונוצריות שזכו לאהדה רבה בתקופה המודרנית בה נעשו ניסיונות לדחוק את היהדות מהממד החברתי-פרקטי לממד הליטורגי המתקיים בבתי הכנסת, בבתי המדרש ובד' אמותיו של היחיד.
תוצאת תמונה עבור בוברהרצון העז להחיות את הזהות היהודית באמצעות יצירת קשר גורדי בין הממד ההכרתי לבין המחויבות הערכית לאחר בין אם הוא יהודי ובין אם לאו מציבה את נהר כחלק מתנועה פילוסופית רחבה שפעלה לאורך המאה ה-20 ברחבי העולם היהודי, בתחילה במרחב הגרמני בהגותם של בובר, רוזנצוויג וסימון ומשנות החמישים בארה"ב בהגותו של אברהם יהושוע אשל ובצרפת בהגותם של אנדרה נהר ועמונאל לוינס.  הוגים אלו חדרו אט אט להיכלי האקדמיה אולם בשנים האחרונות ניכרת התעניינות רחבה בהוגתם הן במישור המחקרי והן בערבי שיח הפונים לקהלים מגוונים. אני מאמין שהאתגר האמיתי מצוי ביכולתה של הגות זו לחלחל מעבר לכותלי בתי המדרשות, ולמצוא את דרכה כפרקטיקה של מעשים אישים ופוליטים. דווקא בימים אלו בהם  אנו עדים לדחיקתם של האינטלקטואלים לשוליים ולעלייתו של שיח מתלהם, מקומה של הגותם ספרה הציבורית מתחדדת והולכת.  
לסיכום, זהותנו היהודית, מזכיר מידעון  המזמין את הקוראים למסע אינטלקטואלי מרתק המשלב בעוז בין חוויה רוחנית לבין קריאה למעשים קונקרטיים במציאות החיים של היחיד והכלל. אלו שיענו למסע יכולים לבחור בין מגוון רחב של מסלולים בין אם למיטיבי לכת במשעולי הראי"ה ובין אם במסלולים נוחים יותר המאפשרים נינוחות הטמונה בסיפורי צדיקים שאוגדו על ידי בובר וחבריו. בין כך ובין כך, עצם ההשתתפות בו טומנת בחובה משמעות למשתתף. 





[1] עמ' 90.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי