דילוג לתוכן הראשי

זהירות חוויונר לפניך


איך מתמודדים עם השיגרה של בית-עבודה? למה לא רק מיליונרים ופנסיונרים זכאים לצאת מהמרוץ? ומדוע כל זה קשור לאדם שהחליט לצאת לגיוס המונים ולהגשים לעצמו חלום ישן של יצירה והתחדשות? ספרו החדש של עידן להב, ספר מסעות ישראלי, מצייד את הקוראים בתשובות לחלק מהשאלות הללו.

אין שבוע בהם שידורי הבוקר בטלויזיה אינם מראיינים מפורסם כזה או אחר שחווה משבר בחייו המקצועיים בואכה גיל ארבעים, ועתה הוא מספר לקהל הצופים כיצד לאחר תלאות וייסורים הוא גילה את האור בדמות.....הצגה, ספר, פודקאסט או מיזם אחר. כך באמצעות סיפור מושך אמפתיה אנו חווים תהליך ריגשי שבסופו של דבר מוביל אותנו לרכישה הבאה, ובעיקר לתחושה שאנו תקועים בחיינו הצרים בעוד שהם (המפורסמים המצחקקים במרקע) חיים את החיים אמיתיים, חיים של בחירות ובחירה. השילוב בין הממד המסחרי לממד הפסדו-פסיכולוגי, הפכו אותי לחשדן כלפי אנשים שמציגים סיפורים שאחריתם שינוי אישי.

החידוש מצוי בעיני המתבונן

לשמחתי הרבה, בין ים הקלישאות מעת לעת מגיחים גם רגעים אותנטיים, בהם הכמיהה לשינוי היא כנה והשינוי המתואר מתקיים בגבולות שאינם קוראים תיגר על הסדר החברתי הקיים (דבר שרק מעטים יכולים להגשים), אלא מציע כיוון של התחדשות בתוך הסדר הקיים. שינוי מעין זה עומד במרכז ספרו של עידן להב, ספר מסעות ישראלי (ספרי ניב, 2019). חבר וותיק מימי הסטודניאלים בבירת הנגב, שחש שהחיים הבורגנים של בית-עבודה וחוזר חלילה סוגרים עליו, הוא לא קעקע את גופו ולא עזב את משפחתו לשנים לטובת גילוי עצמי אלא בתוך המולת החיים מצא לו רגעים קטנים בהם הוא חווה את נופיה ואנשיה של ארץ ישראל. לאחר גיוס המונים שעלה יפה את הרגעים הרבים שעלו מידי שבוע בעמוד הפייסבוק שלו כונסו יחדיו, ל,ספר מסעות ישראלי, המאגד את המפגשים של המחבר עם אנשים לאורכה ולרוחבה של הארץ מנצרת בצפון ועד למאהל בדווי במכתש רמון, משיח עם מתדלק ערבי בכביש 6 ועד למפגש בן כמה שעות בחגיגות הראמדן באום אל פחם.

לא צריך לעשות אקזיט במיליונים כדי לצאת מהשיגרה



באחד הסיפורים שהתחבבו עלי במיוחד, טובע עידן את המושג שלדעתי מגדיר את כל הספר."חוויונר" אדם שרואה בקיומה של עצם החוויה ערך שיש לפעול ולקדמו. חוויותיו של ה"חוויונר", אינן נערמות באופן סביל אלא הן מושגות באופן פעיל על ידי האדם. בשונה מתפיסות הרפתקניות שמפרנסות חברות טיולים החוויות של עידן אינן מצריכות יציאה למסעות חוצי ג'ונגלים באמזונס אלא הו מתרחשות ממש כאן ליד הבית כך בשעה נסיעה מפתח ביתו במודיעין הוא מצליח למצוא רגעים נדירים המרחיבים את הלב ואת המבט על המקום בו אנו חיים. הודות רגישותו למציאות האנושית ושליטתו בערבית ובעברית הוא מצליח לדובב מתדלקים, מלצריות, אובדי כדורגל ומורי דרך. כל אחד מהדוברים צייד אותו  בתובנות ממסלול חייו, ובכישרון רב עידן לוקח את התובנות ורוקם מהן יצירה ישראלית אותנטית. בה מסופר סיפורו של דור שלא לחם במלחמות גדולות ולא הקים יישובים מאבק אלא מנסה לשרוד בין יוקר המחיה, לדרישות העולות במציאות של הגדרות חדשות בין חלוקת התפקידים בין גברים לנשים. דור שעל אף הקשיים והאתגרים אינו מחפש את עתידו מעבר לים, אלא רואה את עצמו חלק משרשרת היסטורית ותרבותית וככזה הוא רוצה להמשיך ולפתח את המקום בו הוא חי. תוך ראיה של השכנים שנמצאים במרחק ראיה אך עולמם הולך ומצטמצם למרחבים המוגבלים של שיח ביטחוני.

רק חמש דקות מבאר שבע!

הפשטות של הסיפורים מצד אחד והיכולת של עידן לתת לקוראים מבט חדש ורענן על השכנים שנמצאים מעבר לכביש המהיר, הופכים את הקריאה לחוויה מהנה המנעימה פסקי זמן קצרים לאורך היום: קפה של בוקר או חמש דקות לפני שהעיניים נעצמות והראש נטרק על הכרית. במציאות בה אנו נעים מקלישאה לרגע מתוזמן שאורגן על ידי סוכני מדיה אני לא מקל ראש אפילו בדקות בודדות של אותנטיות וכנות, לשמחתי, הספר מספק רגעים רבים מעין אלו, ועל כן הוא יכול להוות מים מרווים לאלו שאינם חפצים להצטרף למקהלה המספידה את הפרויקט הישראלי.
ספרו של עידן,ספר מסעות ישראלי, מתאים  לקהל מגוון של מתגייסים, בוגרי שנת שירות, מורים ומחנכים ובעצם לכל מי שרוצה להעניק לעצמו מבט חיובי ואופטימי על הסביבה בה אנו חיים. תוך  הצבת השאלה כיצד החוויות הנוספות שאנו צוברים לאורך הדרך מהוות נדבך נוסף ביצירה המרתקת אליה אנו משתייכים, היצירה הישראלית.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי