דילוג לתוכן הראשי

איך לא ידעתם? פותחים את תיבת הפנדורה המשפחתית עם פודקאסט וסידרה


השבוע נחרדה החברה הישראלית מהרצח של מיכל סלה על ידי בן זוגה. מדוע הרצח הזה חרך את מהדורות החדשות, את הרשתות החברתיות ואת שיחות הסלון. הרי מיכל אינה האישה הראשונה שנרצחת על ידי בן זוגה, רק השנה נרצחו 12 נשים על ידי בני משפחותיהם, ובעשור האחרון הממוצע עומד על 20 בשנה. התשובה אם כן אינה טמונה בייחודיותו של המקרה, אלא בתחושה של הציבור שהרוצח והנרצחת אינם שייכים לקבוצה חברתית שניתן להרחיק מעלינו: ערבים, מהגרים ממדינות חבר העמים לשעבר, מהגרים מאתיופיה ועוד קבוצות מיעוט. הזוג החייכן הזה יכל בנקל  להיות פרזנטורים לקמפיין משכנתאות. יפים, חייכנים, מלומדים ובעלי תודעה חברתית בריאה. בקיצור הישראלי היפה שכולנו רוצים להידמות אליו. כמידת הציפיה, מידת הזעזוע שמשאירה אותנו פיעורי פה. כיצד אדם נורמטיבי, איש משפחה הופך לרוצח.

 האם הכתובת הייתה על הקיר ואם כן איך פספסנו את זה?

אפשר בחוכמה של בדיעבד למצוא ראיות מקדימות, סימנים אך זו חוכמה קטנה. התשובה היא שאי אפשר לדעת, בנקודה מסוימת מתחת לחזות נינוחה ישנם זרמי עומק שיכולים להתפרץ מדובר על הסתברות של נסיבות והקשרים חברתיים ואישיים שהתרקמותם הייחודית יכולה להוביל לפרץ של אלימות. נקודת ההתפרצות הזו מעסיקה רבות חוקרים בעיקר לאחר חשיפתם של פשעי מלחמה במלחמת העולם השנייה ובמלחמת וויטנאם. לפתע התגלו מעשים שלא נעשו על ידי מפלצות, אלא על ידי אנשים בשר ודם שביצעו פשעים, רצחו ואנסו ובסוף יום נהנו מהופעה טובה ולאחר מכן הקפיצו את ילדיהם על הברכיים.

הרצח שהרעיד את שלוותה של העיירה- ברודצ'רץ כמשל

Broadchurch titlecard.jpgהחשש מפני הנינוחות המתעתעת, פירנס לא מעט את מפיקים של התרבות הפופלרית, אולם כמו שנושאים אחרים הנמצאים בליבת ההוויה האנושית לא מיצו את עצמם כך גם סוגיה זו נשארה חיה ובועטת למרות העיסוק הרב בה. לאחרונה נחשפתי הודות להמלצות לסדרה הבריטית, ברודצ'רץ'- Broadchurch שעונתה הראשונה שודרה ב2013 וכיום זמינה בנטפליקס . הסדרה נפרסת על פני שלוש עונות שמתחילות בחקירה משטרתית וממשיכות לדרמה בתי משפט. צפיתי בעונה הראשונה בנשימה עצורה משום שיש בה את כל הרכיבים לסדרת בילוש מהמעלה הראשונה. העלילה נפתחת במותו המסתורי של ילד בן 11 שנמצא ללא רוח חיים בסמוך לחוף הצוקי שבקצה העיירה. לכל אורכה של העונה מצטרפים לרשימת החשודים עוד ועוד חשודים, נחשפים סיפורים שכולם רוצים לשכוח ולהשכיח. כך הופכת עיירה שלווה באנגליה, לקן צרעות, בו איש אינו מכיר את זולתו. שוב ושוב עולה השאלה, איך לא ידעתם? איך לא ראיתם סמנים? והצופה החפץ בשלוות נפש, רוצה לראות את הסימנים המקדימים אך אלו לא בנמצא. כך מדיאלוגים הבנויים כהלכה ללא אלימות וללא מין הצופה מבין שלפניו יצירת מופת שמעוררת עולם ומלואו של שאלות.

בעיניים דומעות עם דובי בידו, הרוצח ניצב אל מול המצלמות

כחלק מאותו חיפוש אחר תשובות בדבר זרמי עומק שעלולים לפרוץ בכל רגע, הגעתי לפודקאסט, עבר פלילי. בו  יוצאת דנה הילמן למסע  אחר סיפוריים מסתוריים שהרעידו את אמות הסיפין של החברה הישראלית. באחד הפרקים היא מספרת את  סיפור הירצחה של הודיה קדם בת השלוש, שהתרחש לפני 20 שנים ועדין נשאר בתודעה הציבורית בעיקר בשל זהותו של הרוצח, אביה- רוני פימשטיין. עמידתו בעיניים דומעות אל מול המצלמות בבקשה למצוא את ביתו שאבדה, לא השאירה עיניים יבשות בסלונים הישראלים. כך גם הזעזוע שהתפרץ מספר ימים לאחר מכן כאשר התיק פוצח והאצבע הופנתה לרוני, שהטביעה את ביתו באכזריות שקשה לתארה.
דנה הילמן, ערכה תחקיר מעמיק הביאה קטעי ארכיון ראיינה את הקצין החוקר ויצרה יצירה מטלטלת שמפגישה את המאזין עם המציאות החולנית שמסתתרת מאחורי דלתותיה של משפחה נורמטיבית לכאורה. מעבר לעניין הרב שגילתי בחקירת המשטרה ובהלך הרוח של החוקרים, השידור העלה שאלות מטרידות על נפש האדם.


ההדחקה כמנגנון קיומי

אין לי ספק שקשה מאוד לחיות במציאות בה כל אחד ואחת הם  בעלי פוטנציאל לפגיעה ביקר לנו מכל. לכן אנו מפתחים מנגנונים של הדחקה מתמדת. אנו מדחיקים כדי לחיות, מדחיקים כדי לבנות לעצמנו את הסביבה הבטוחה הדרושה לנו על מנת שנוכל להמשיך בשגרת חיינו. כאשר ישנם אירועים מזעזעים כמו הרצח של מיכל סלה, הרצח של הודיה קדם, הרצח של רוז פיזם. אנו נעצרים לרגע, מבינים את עומקה של האשליה בה אנו  חיים, ורק לאחר  נשימה עמוקה אנו שבים לצלול לתוך מעמקי האשליה שמאפשרת לנו להתעורר בבוקר ולהתחיל בשגרת חיינו.
כנראה שהמתח בין ידיעה להכחשה הוא מנגנון הישרדות ממש כפי שאנו יודעים שאנו ברי חלוף אך אצל רוב בני אדם תודעת המוות אינה נוכחת בכל יום ויום. רגע אחרי יציאתו של יום הכיפורים המסמל עצירה מהמוכר והפניית מבט מעמיק יותר על העבר והעתיד, המתיחות הזו מקבלת משנה משמעות. במציאות בה כולם עבריינים במציאות או בפוטנציה, ישנה משמעות אדירה לסדר האישי והחברתי שמחזיק את יסודות הבית המשותף בפני הרוחות המנשבות.

גמר חתימה טובה



תגובות

  1. כתבת יפה על ההדחקה כמנגנון קיומי. ואוי הסרטון הזה... מצמרר.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי