דילוג לתוכן הראשי

שלושה פודקאסטים כלכלים שיעזרו לכם לסיים את החודש בפלוס


השיח הכלכלי נמצא בכל מקום אליו נביט, מתוכניות הצרכנות שמרצדות בכל ערב בערוצים המסחריים, מאתרי החדשות המסקרים בעיקר אילי הון, משיחות הסלון בהם אנו  נעים בין  קיטור על יוקר המחיה לבין חיפוש אחר הזדמנויות שיעזרו לנו לשבור את השיטה. למרות העיסוק האינטנסיבי בכסף השיח ברובו מתאפיין בשטחיות ומתעסק בעיקר בתיאור של תופעות ופחות  בניתוחם תהליכי עומק, בהסברת מושגים ויותר חשוב מכך בפעולות שאנו יכולים לבצע על מנת לשנות את המציאות הכלכלית שלנו. לשמחתי הרבה, בשנתיים האחרונות לצד עולמות הספרים והתוכניות התיעודיות המגיחות למסך, אנו עדים לפריחה בתחום הפודקאסטים העוסקים בכלכלה מזוויות שונות ומגוונות. מבין המבחר הרב אני רוצה להמליץ על שלושה פודקאסטים נפלאים שכל אחד מהם פתח בפני עולם של מושגים, תובנות ומחשבות שתחילתם בכלכלה אך השפעתן באה לידי ביטוי במרחבי חיים שאינם מצטמצמים למסך פירוט הפעולות בעו"ש.

כסף והשקעות בגובה העיניים עם עמיתעשת

הפודקאסט מושתת על ראיונות שעורך עמית, יזם ויועץ פיננסי,  עם יזמים, משקיעים ורואי חשבון העוסקים בתחומים של יזמות והשקעות. בשיח שיטתי אך בשפה הברורה לכל בר דעת, מצליח עמית להסביר מושגים מורכבים מעולם ההשקעות ולתת אבני דרך לאלו החפצים להבין את העולם הכלכלי בו הם חיים. על אף המורכבות של הנושאים עמית מקפיד לא לסבך את העניינים אלא להתמקד בהסברים מדויקים וקליטים שמאפשרים אחר כך לפנות משלב ההאזנה הפסיבית לפעולה אקטיבית שאינה מיועדת רק לבעלי הון אלא גם לבני מעמד הביניים הצוברים את מעותיהם בשקדנות כנמלים עמלות. לצד הפודקאסט לעמית אתר אינטרנט (שאינו מתאפיין בגרפיקות או בעיצוב חדשני) שבו הוא מרחיב ומעמיק ונותן כלים להבנה פיננסית ללא עלות נוספת.

כשבגרוש היה חור

רועי גרון לוקח את מאזיניו בכל פעם לסדרות תוכן העוסקות בהיסטוריה כלכלית. כך בין הפרקים ניתן להעמיק בקריסתה של ברית המועצות ובעליית האוליגרכים בשנות ה-90, במשבר הכלכלי שהיכה את ארצות הברית בשנות העשרים, בתוכנית הכלכלית השאפתנית של מאו טסה טונג ולנוח על גבי שטרי המחילה שסיחררו את אירופה לפני כאלף שנים. הפודקאסט מושקע מאוד וניכר שרועי ערך תחקיר מעמיק לפני כל פרק, צורת ההגשה המעניינת המשלבת הומור וחדות הופכים את ההאזנה לפעולת שאיבה ממעיין של ידע וחוכמה. כחובב היסטוריה מדופלם (תואר שני) הפודקאסט החזיר אותי לימים שלפני הילדים בהם הייתי קורא ספרי היסטוריה להנאתי. התובנות הרבות שעולות מהפרקים פותחות כיוונים חדשים להבנת המציאות הכלכלית-חברתית בה אנו נמצאים.

ערך מוסף בשבילי

ערוץ הפודקאסטים של כאן, הוא אוצר בלום לחובבי הז'אנר. התוכנית, ערך מוסף בשבילי, מושתת על פרקים קצרים בני 15 דקות בהם, ליאור תבורי וטל וולפסון בוחנים מושגים בסיסים מהמציאות הכלכלית היום יומית בה אנו נתונים. עם הרבה הומור ודיוק השניים מצליחים לעבור את מחסום האימה שלרבים ולפרשן לקהל המאזינים מושגים מזרי אימה כמו לוח שפיצר, קופות גמל, קרנות השתלמות וכו'. זהו פודקאסט שמעבר לעניין האינטלקטואלי פשוט יסייע לכם לחסוך כסף והרבה. האזינו ברוב קשב רשמו את התובנות וצאו למסע להחזרת המזומנים האבודים שהלכו לאיבוד בין דמי הניהול ועמלת השורה.

כלכלה בנטפליטקס

נחתם מהפקקים, השכבתם את הילדים לישון ונשאר לכם עוד כוח לעסוק בכלכלה?
תפתחו את נטפליקס, ותראו רק שני סרטים שיתנו לכם הצצה מחודשת לשוק ההון, וליכולת המוגבלת שלנו לשלוט בתהליכים הכלכליים המטלטלים את העולם ובעיקר את החסכונות  והפנסיות של כולנו.

מכונת הכסף (The Big Short, 2015)

 סרט עלילתי עם בראד פיט, המתאר את עלייתה ונפילתה של בועת הנדל"ן שהתנפחה בארה"ב בראשית שנות האלפיים. זהו סרט שמראה את גבולותיו של ההיבריס האנושי, את הכמיהה האנושית ל"עשות מכה" ולנוח ואת הסכנות הטמונות בהתאהבות בקונספציה המוזנת על ידי בעלי אינטרס. זוהי קריאת השכמה לחשיבה ביקורתית בדבר החשיבות של שומרי הסף והשבריריות של מעמדם בעולם של קשרי הון שלטון.


להציל את הקפיטליזם (Saving Capitalism, 2017)

הכלכלן רוברט רייך מי שהיה שר העבודה בימי הנשיא קלינטון, אי שם באמצע שנות התשעים. יוצא למסע בן שעה וחצי הוא מסביר מי באמת שולט בכלכלה האמריקאית וכיצד ריכוזו של ההון בידי מעמד קטן של עשירי על מהווה סכנה הן לסדר הכלכלי והן לדמוקרטיה האמריקאית. על אף שרייך הוא דמוקרט הוא אינו עושה הנחות למחנה ממנו הוא בא, ובשפתו החדה הוא שולח חצים ממוקדים כנגד קשרי ההון שלטון שמתקיימים בין  אצולת וול-סטרייט להנהגת המפלגה, שאינה רואה את מעמד הבינים ההולך ונעלם לנגד עיניה. הסרט עזר לי להבין בצורה טובה יותר מהם התהליכים שגרמו לדונלד טראמפ לעלות לשלטון בקולותיהם של מיליוני אמריקאים שפשוט מאסו בשיטה, ועל כן באופן אירוני המליכו עליהם מלך שהפך את השיטה לאומנות של הונאה.




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי