דילוג לתוכן הראשי

אפשרות של אלימות-דרור משעני

אפשרות של אלימות-ספר דרור משעני כריכה קדמית

מאז ימיו של מיכאל אוחיון לא קם בישראל בלש שניתן להזדהות עימו. פה ושם הגיחו ניסיונות כמו ליזי בדיחי גיבורת סדרת ספרי המתח מאת שלומית לפיד אולם דמויות עמוקות המצליחות מחד לייצר מתח עלילתי ומאידך לעורר בקורא רגשות עמוקים לא היו מן הנמצא. מצוקה זו הצריכה את הקורא לבחור בין  שתי סוגות ספרותיות: מתח או דרמה. סדרת ספרי הבילוש של הסופר והחוקר הישראלי, דרור משעני, (תיק נעדר, כתר-2011, אפשרות של אלימות, כתר- 2013) נכנסת  לתוך הוואקום התרבותי הזה. תוך שהיא מציבה גיבור ישראלי חדש:  חוקר משטרה  אפרפר הצועד ברחובותיה של חולון. 

הרחובות הנגלים לעיניו של חוקר המשטרה, אברהם אברהם, אינם נוצצים ומלאי זוהר, אלא הם  מנומנמים, חסרי הוד והדר, נטולי  ייחודיות. תיאוריהם הכמעט באנליים מחזקים בקורא את התחושה שלפניו ספר מתח מפוהק. אולם עד מהרה מעבר למרפסות הסגורות בתריסי אלומיניום מסתתרים סיפורים שלא יכולים להשאיר את הקורא באדישותו. מתחת למעטה של משפחות מתפקדות מתקיים אולם מקביל שסופו כיאה לז'אנר מסתיים באבו-כביר.
את מעטה השתיקה פורץ גיבורו של משעני, החוקר אברהם אברהם,  בן יחיד להוריו המנהל חיים של אאוט-סיידר בתוך מציאות החיים הסואנת של ערי המרכז. לאורך הספר איננו נחשפים לחבריו, ולמחשבותיו הכמוסות, גם כמיהתו לאהבה מובנת אך אינה מגלה טפחים חדשים בנבכי הנפש. אולם נראה שפשטותו וזרותו מאפשרים לו לבחון אמיתות חברתיות בצורה משוחררת, ובכך להגיע בסופו של דבר לפתרון התעלומות הניצבות לפניו.
באופן מפתיע למרות היעדרותם של טווסיטים מטלטלים, קו עלילתי מפותל ודמויות עמוקות  ספרו של משעני יוצר עניין ואני קראתי אותו במהירות הבזק. נראה לי שסוד קסמו של הספר מצוי  בכך שהוא מצליח להראות לקורא שהנופים הבאנליים הסובבים את היום יום שלו יכולים להסתיר מאחוריהם עלילות מצמררות ושהמובן מאליו איננו מובן כלל וכלל. התמימות המשפחתית המוכרת לנו מהפרסומות הסנטימנטאליות של תנובה וסלקום  מתפרקת בהדרגה לאורך העלילה  והקורא מתייצב אל מול הצדדים האפלים של  התא המשפחתי. במומחיות מצליח הפקד החרוץ להסיר את מעטה החשאיות לחבר בין פיסות מידע ולהפוך את הקערה על פיה למרות ספקותיהם של הממונים עליו ואי האמון הכללי בה הוא נתון. 

החוקר שיושב לצידך בתור לקופת חולים 

דמותו ההולכת ונבנת של החוקר, אברהם אברהם, מצליחה לגייס את הקורא ולתת לו תחושה שאברהם יושב לצידו בנסיעה ברכבת או ממתין עמו בתור בארומה. בקיצור, אברהם הוא חלק מהנוף המקומי ולכן חשתי עמו בנוח, הוא מזכיר  שוטר שהוא שניתן לראות בכל קרן רחוב. לא גדול מהחיים, אך בהחלט בחור סימפטי שהיית רוצה שיהיה בצד שלך, במיוחד אם יש לך פנצ'ר בגלגל הרכב ואין לך מושג איך לפתוח את האומים החלודים.
לסיכום, נראה שדרור משעני הולך  ומשקם את חורבות הז'אנר של ספרות בילוש  הנכתבת בעברית, ההולכת מדחי לדחי לאחר הסתלקותה בטרם עת  של אחת ממייסדיו, הסופרת בתיה גור. אכן דרכו של משעני עדיין אינה סלולה ועלילותיו כרגע נעדרות תחכום, אולם יחד עם זאת נראה שיצירותיו האחרונות בסדרת , אברהם אברהם, הינן בעלות פוטנציאל מבטיח ששווה להמשיך ולעקוב אחריהם.
לשמחתי הרבה אחרי כמעט שבע שנים ספרו של משעני זכה לעיבוד טלויזיוני בכאן11 וכך נולדה לה סדרה בת שמונה פרקים המגוללת את עלילותיו של פקד אברהם אברהם בין חולון לבת ים. לסקירה על הסדרה כנסו כאן 
אפשרות של אלימות, דרור משעני, כתר 2013, 265 עמ'.

שיר לסיום, חתול מפלצת - פורטיסחוף (סיפורים מהקופסא,1988)






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי