לא עליך המלאכה לגמור ואין אתה בן חורין להיבטל ממנה



על פי האתר www.nighborhoodscouts.com קרוב ל-300 איש נרצחים מידי  שנה בעיר לוס אנג'לס, המונה כ-4,000,000 תושבים. כלומר כמעט בכל יום אדם אחד  מחליט לקחת את חייו של אדם אחר. לוס אנג'לס אינה המקום הכי מפחיד בארה"ב, ישנן ערים אחרות בהם חיי אדם שווים הרבה פחות, ועל מנת לא להרוס את המצב רוח לא הלכתי לבדוק את מספר הנרצחים בערים כמו ריו-דז'ה נרו בברזיל או בבוגוטה בירת קולומביה. המספרים הללו משתקים ומעלים תהיות פילוסופיות בדבר השבריריות שבקיום האנושי, ערך חיי אדם ובעיקר בדבר אופן התנהלותו של המין האנושי. זה לא סוד שדברים רעים מתרחשים מעבר למפתן דלתנו, השאלה הנשאלת היא מדוע לקרוא ספרות פשע שמכניסה את כל הזוהמה הזו לתוך חדר השינה שלנו, לסלון, לשולחן הקריאה. מה כל כך מושך בסוגה ספרותית זו שעל אף הזוועה שהיא טומנת בתוכה היא מרתקת אותי ועוד מליוני קוראים ברחבי העולם?

לדעתי התשובה נחלקת לשתיים. החלק הראשון הינו החלק החוויתי,  ספרות מתח טובה  מצליחה לסחוף את הקורא ולנתק אותו מהכאן והעכשיו ולמצב אותו בסיטואציית חיים אחרת. הנסיעה המייגעת באוטובוס הופכת באחת למרדף מורט עצבים בסימטאות צרות ומוכות עכברושים והמתנה משמימה לרופא נעקרת במהירות שבה דלת נופלת בעת שיחידת הכוחות המיוחדים פורצת פנימה במאמץ לתפוס פושע מזרה אימה. החלק השני הינו החלק האינטלקטואלי המסתתר  בספרות הפשע המורטת את עצביו של הקורא בחיפוש אחר פיתרון לתעלומה, ומההתרגשות הטמונה בגילוי עוד ועוד פרטים חדשים הסוחפים אותו לעולמות שונים ומשונים בעת קריאת ספרות מתח טובה שני החלקים נשזרים זה בזה ויוצרים סבך  אשר תופס את הקורא בגרון ומשקע אותו במעמקי הז'אנר.

יחד עם זאת קריאה אינטנסיבית של ספרות פשיעה (כמו כל דבר מוגזם בחיים) מעכירה את המבט בו אנו מביטים בעולם, ולמעשה משניאה עלינו את הקיום האנושי. נראה שתהליך מייאש זה ניצב לפיתחם של הגיבורים הספרותים הניצבים במרכזה של ספרות הפשיעה. גיבורים אלו העוברים מתיק לתיק מקבלים לאורך השנים חספוס המאיים למחוק את אישיותם ולהפוך אותם למכונות נטולות רגשות. המאבק לשמירה על האנושיות הניצבת אל מול הרוע הינה מאבק קיומי המגדיר למעשה את מקומו של הבלש בספרות הפשע. ממד זה בא לידי ביטוי מובהק גם בדמותו של  גיבור ספריו של מייקל קונלי, הארי בוש. ובמידה מובהקת גם בספר הניצב במרכזה של ביקורת זו.

בספר, עיר העצמות, יוצא בוש לחקור למי שייכות חלקי השלד הקבורות בגבעה הצמודה לשכונת מגורים שלווה בלוס אנג'לס.  חיש מהר החקירה מעלה באוב רצח שהתחולל לפני למעלה מעשרים שנה. מסתרי העבר מעלים מעל לפני השטח יוצרים סודות בלתי צפויים, המובילים את בכירי המשטרה לשאול, "מי בכלל צריך את כל הכאב ראש הזה?" תהייה זו, החסמים השונים המתגלים לכל אורכה של החקירה ומעל הכל הפיקפוק במין האנושי מעוררים  בבוש  ייאוש המוביל אותו  אל עבר בריחה לטיפה המרה, אולם כאשר הוא מתעורר מסרעפיו הוא מבין ש"לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה  בן חורין להיבטל ממנה" . ככל שחולפים הימים מבין בוש  שחקירה  זו כמו החקירות שקדמו לה מהוות למעשה היענות לצו הגורל המנחה את מעשיו. וכך מתוך ידיעה שזהו ייעודו הוא פונה לכיוונים חדשים, המובילים בסופו של דבר לפתרונה של התעלומה, במקומות בהחלט בלתי צפויים.

בספרו, עיר העצמות, מראה לנו קונלי שוב ושוב עד כמה הנינוחות שלנו הינה  יחסית ועד כמה בני אנוש יכולים להדרדר במדרון חלקלק ולעשות דברים שלא ייאומנו. לצד האווירה הקודרת העולה כלפי טיבם של בני אנוש, ו"מוגנותו" של התא המשפחתי  עלילת הספר גם פותחת בפנינו  צוהר לתקווה שגם במציאות של כאוס מוסרי יש לאדם יכולת לקום ולהציב אלטרנטיבה, כלומר ממד הבחירה עודנו קיים וכל כן כמו בוש בכל עת אנו ניצבים בפני בחירה האם להימלט או שמא עלינו לענות לצו מצפונינו ולבצע את חלקינו הקטן במסע הנקרא חיים.

לסיכום, עיר העצמות, אינו מהווה את גולת הכותרת ביצירתו הספרותית של מחבר המותחנים, מייקל קונלי. יחד עם זאת זהו ספר סוחף, מעורר למחשבה אשר בהחלט נותן לקורא תמורה נאה לשעות הקריאה המושקעות בו.

מייקל קנולי, עיר העצמות, מודן 2005, 395 עמ'

Michael Connelly, City of Bones, 2002

תגובות

רשומות פופולריות

זבובי סתיו- אירן נמירובסקי

האומץ להכיר במוגבלותו של מושג הניצחון

מתנשא מעל הקלישאות

הפקעת נשארה בלתי מפוענחת

סוציאל דמוקרטיה בין נוסטלגיה להוויה פוליטית רלוונטית

קובי אוז, משה חוואטו והעורב, קשת 1996

עלילה מעוררת חמלה