סוד הקסם- סיפורה של מכונת הצופן הגרמנית


 
תעלולי מרגלים מצליחים לסחוף קוראים ברחבי העולם, לעורר את הדמיון וללהטט בין המציאות הנחוות למציאות הנסתרת המצליחה להסתתר מאחורי שגרת  היום יום. לפתע, בתי קפה שכונתיים הופכים לנקודות מפגש בין סוכנים עלומים, מיתות חסרות הוד מהוות כסות לסגירת חשבונות בין ארגוני ביון חובקי עולם, ואירועים באנליים של חיי יום יום הופכים לתפאורה לעלילות מסמרות שיער .  אני מאמין שסוד כוחן של עלילות אלו הזוכות לעיסוק הולך וגובר בתרבות הפופולרית מצוי בכך שהן מצליחות להעניק למציאות היום-יומית ממד נוסף הנוצר כביכול על ידי אנשים היכולים להיות בכל עת השכן ממול שאינו משתייך לסוגת הגיבורים הקלאסיים בעלי הלסתות הגבריות ושרירי החזה המפותחים. אלא להפך היא נוצרת על ידי גיבורים צנומים וממושקפים ,בעלי יכולות פיזיות נמוכות שכוחם מצוי במחשבותיהם המתוחכמות ההופכות אותם  למוכנות לחימה משומנות המאפשרות למדינאים לרקום חלומות ולהגשימם רחוק מעין הסערה המתחוללת בשדות הקרב המסוקרים לעייפה.

 בשבעים השנים  האחרונות המיתוס של לוחמי הצללים זוכה להבניה מקיפה במסגרתה של התרבות הפופולרית, כאשר מלחמת העולם השנייה וגרורותיה מהוות אבן יסוד לכינונו של תהליך זה. בספרות העולמית זכור לטוב, ג'ון לה-קרה עם דמותו המונומנטאלית של הסוכן פילבי שכיכב במספר רומנים פרי עטו. גם הספרות העברית לא פסחה על סוגה ספרותית זו, ובין הכותבים הרבים שעוסקים בנושא ניתן למנות את שני הסופרים המפורסמים: מיכאל בר זוהר הוותיק ולאחרונה גם מישקה בן דוד (איש מוסד לשעבר שלאחר פרישתו לגמלאות פתח בקריירה ספרותית הזוכה להצלחה לא מבוטלת, שלא הצליחה לסחוף אותי אך בהחלט מיקמה אותו בראש טבלאות רבי המכר של מותחנים הנמכרים בישראל בשנים האחרונות).

עד היום בר זוהר מתחקה  אחר עלילות ריגול,  בשנות ה-70 וה-80 עיקר מרצו הוקדש לכתיבתם של מותחני ריגול שעלילתם עוסקת  מלחמת העולם השנייה. במסגרת זו ראה ספרו "מזימה- המרגל היהודי של היטלר" (אותו סיקרתי בעבר) וכן  ספרו, התעלומה (1979)  אותו הוציא תחת שם העט מיכאל ברק. בספר זה מתחקה בר זוהר אחר ניסיון הגניבה של מכונת הצופן הגרמנית, אניגמה, על ידי המודיעין הבריטי מפריז הכבושה. במרכזה של העלילה עומד מאבק מוחות בין נוכל בינלאומי הנשכר על ידי הביון הבריטי לבין קצין מודיעין גרמני הנשלח לעצור את המבצע בכל מחיר. כל זאת חודשים ספורים לפני הפלישה לנורמנדי וניסיון הסרק של גנרלים גרמנים להתנקש בהיטלר ולסיים את המלחמה לפני תבוסתה הבלתי נמנעת של גרמניה הנלחמת בשתי חזיתות זו זמנית. מאבק המוחות מוביל למרחץ דמים בו נטבחים לוחמי חופש צרפתיים, חפים מפשע וחיילים גרמנים. בין הררי הגופות, מגיחה עלילה מוקפדת ומתוחכמת המצליחה להתעלות מעבר לעלילה בסגנון ג'ימס בונד.
עם צאתו לאור  זכה הספר לתהודה רחבה ואף עובד למדיום קולנועי ,לאורך השנים וככל הנראה ללא קשר ישיר לכתיבתו של בר זוהר, עובד סיפורה של האניגמה והניסיונות של בעלות הברית להשיגה ללפחות שלושה עיבודים קולנועיים וספרותיים שזכו להצלחה מסחרית לא מבוטלת(The Imitation Game-2014. Sekret  Enigmy ) אני משער שבשל ההתעניינות הציבורית שנמשכה לאורך השנים ויציאתו של עיבוד קולנועי נוסף פרי יוזמתם של מפיקים אמריקאים שראו את הפוטנציאל העסקי הגלום בסיפור,  החליטה הוצאת הספרים מגל  להוציא את הרומן לאור בשנית וכך  בשנת  2009  ראה אור ספרו של בר-זוהר בהוצאה מחודשת תחת השם, אניגמה.  

בר זוהר הינו כותב מיומן והוא יודע לרקום עלילת מתח מחומרי גלם ראויים ובמינונים נכונים. הנוסחה המשלבת בין נשים יפות, מקצב עלילתי, דיוק בפרטים ההיסטוריים וגלריה של דמויות המתאימות לנסיבות ההיסטוריות מצליחות לכונן מותחן טוב הסוחף את הקורא ומשאיר אותו ער עד לשעות הקטנות על מנת לעבור מזירת התרחשות אחת לשנייה. יחד עם זאת לצד ההשקעה הרבה במקצב העלילתי המחבר לא השקיע די הצורך בבניית הדמויות הנשארות שטוחות ולא מפותחות. יש שיאמרו שזהו ייחודו של  מותחן ריגול השם את יהבו על המקצב העלילתי ופחות על בניית הדמויות אולם לדעתי זהו קו פרשת המים בין ספרות ריגול טובה מאוד (ג'ון לה-קרה) לבין ספרות ריגול טובה שאינה מצליחה להתרומם מעבר לממד העלילתי הצר. יש שיאמרו שדי להם בכך כאשר הם לוקחים עימם ספר טיסה או ספר המגשר בין יומם העמוס לבין השינה המיוחלת. ייתכן שהצדק עימם אך לאלו החפצים ברומן עמוק יותר, כתיבתו של בר זוהר לא תענה על הצורך ועליהם להמשיך ולתור אחר סופרים אחרים. אולם לאלו החפצים בקריאה קלה ומהנה, אניגמה, של בר זוהר מצטרף למדף עמוס של ספרים פרי עטו הפועלים על פי כללי הז'אנר תוך שהם סוחפים  קוראים נלהבים בארץ ובעולם הנהנים מהריגוש, ורואים בספרות כלי בידורי העומד בדיוטא אחת עם סדרות טלוויזיה וסרטים שאינם משאירים רושם גדול לאחר זמן, אך בהחלט מספקים שעות של הנאה.

מיכאל בר זוהר, אניגמה, מגל, 2009, 206 עמ'.

 

תגובות

רשומות פופולריות