דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות מאיה ערד

שבע מידות רעות

בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006).

שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון

מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור. המכרז מעיר את המחלקה המנומנמת מתרדמתה ומעלה באוב שדים חבויים. יציאתם מציתה חיש מהר מחול שדים רווי יצרים, החושף את השיקולים הכמוסים שהם אלו המכריעים לאמיתו של דבר  את הכף. דוחקים באלגנטיות את "האובייקטיבית המדעית" ולמעשה מייצרים את המציאות הסוללת את הדרך אל עבר משרת הסגל. המתחים בין זרמי העומק לבין האמירות המתקיימות מעל פני השטח מרתקים ומראים כיצד המחלקה להיסטוריה דומה יותר ל"בית האח הגדול" לעומת דימויה המהוגן והמוקפד כלפי חוץ.  

שבע מידות רעות- כל אחד ושק השרצים שלו

הספר, שבע מידות רעות, נחלק לשבע מדורים שבכל מדור מתמקדת המחברת במידה רעה אחת המגוללת דרך סיפורן של אחת הדמויות. 
  1.  איטיות- ד"ר  אלן מקנלי, פוסט דוקטורנט מוכשר המנסה להפוך את עבודת הדוקטורט המוערכת שלו לכדי ספר.  אך עבדותו האיטית וחוסר היכולת שלו להתקדם גוזרים עליו תסכול. 
  2.  שנאה- פרופ' יוהנה פהלר, פרופסורית יוצאת אוסטריה השונאת את כל סביבותיה אך עמוק בפנים תרה אחר אהבה נסתרת. 
  3. בטלה- פרופ' ליסה בנדר, המכלה את ימיה בהדרכת סטודנטים ומטלות מחלקתיות ואינה מוציאה דבר ראוי מתחת לידיה. 
  4.  בורות- מועמדת למשרה אנה בל לי, מועמדת למשרה ברודוורס שמצליחה לפלס את דרכה במיומנות פוליטית אך ללא כישורים אקדמיים משמעותיים. כך בגיבוב של חצאי אמיתית ועובדות אך עם יכולות פרזנטטיביות היא מצליחה מעל המשוער. 
  5. כפיות טובה-  פרופ' דאג פישר מוצא בעל כורחו לגימלאות ומגלה את החידלון שבפרישה. גלים של מרמור תוקפים אותו אל מול תלמידיו ששכחו אותו בצד הדרך והוא נאלץ לנתב את דרכיו בתוך החידלון האקדמי והאישי. 
  6. קנאה - ד"ר יואב עברון, המועמד הישראלי למשרה. המפלס את דרכו בעוז במרחבי האקדמיה העולמית, אך ככל שהוא מתקדם הוא מבין עד כמה הוא פרובנציאלי ואינו מבין לעומקם את הניואנסים מהם מורכבת ההצלחה בליגת הקיסוס. 
  7.  חמדנות-  כאן נסגרים כל הקצוות בין הגיבורים, ומתגלים החוטים הנסתרים המחברים בין הדמויות, והופכים אותם לפקעת של זהויות וקשרים. 

אוניברסיטת ההרווארד בארה"ב

שבע מידות רעות- אקדמיה ללא כסות

שבע מידות רעות, מוריד בברוטאליות את הכסות הרומנטית מעל  מדעי הרוח. מאיה ערד אינה מאפשרת לבדיל של אשליה להישאר בידי הקורא. כל עמוד מדגיש את הקשיים והלחצים העומדים בפני אלו שבחרו לקשור את גורלם עם מחקר אקדמי. בניגוד לדימוי הנינוח מראה ערד שקריירה זו טומנת בחובה לא מעט לחצים להתחדשות, לעמידה מול חיצי שיפוטיות המוסווים כביקורת עניינית, למשאבים ההולכים ומתמעטים ההופכים את הזירה למרחץ דמים. ככל שהמשכתי בקריאה הבנתי עד כמה עמוק הפער בין הדמיון הרומנטי בו החזקתי אי שם בראשית שנות האלפיים לבין המציאות היום יומית של האקדמאיים.  כיצד המסדרונות השקטים, אולמות הקריאה בהם נשמע רק תקתוק המחשבים למעשה מהווים כסות למציאות אחרת לחלוטין. 

אברהם אייזן
סיום תואר ראשון- גאווה לשעתה

הזמן נותן פרספקטיבה חדשה למציאות 

בתום הקריאה הנחתי את הספר מידי ובירכתי על כך שבצומת הדרכים שעמדה בפני ב-2009 לאחר שסיימתי את עבודת התיזה שלי בהיסטוריה של עם ישראל,  בחרתי שלא לפנות לנתיב האקדמי. כבר אז נתיבי המלגות לא היו נראים לי כלכלים דיו ואפילו אל מול עבודתי במגזר החברתי והחינוכי הן היו נמוכות. כשחישבתי את ההסתברות שאוכל להשתלב בממסד האקדמיה הבנתי שסיכוי הם 1 ל-100 בהנחה שבכל עשור נפתח במקרה הטוב תקן בהיסטוריה יהודית (המקצוע אותו למדתי) . בזמנו הצטערתי על החלטת, שנים חשתי שהחמצתי נתיב מחקרי. בעיקר אהבתי את השעות הארוכות בספריה  (אולם קריאה יהדות) ואת שעות הקבלה של הפרופסורים שהנחו אותי ופתחו בפני צוהר לעולמות של ידע.  אך כיום שנים לאחר מכן, אני חש שהמציאות עשתה עימי חסד גדול ואני יכול להיות שמח בחלקי. ספרה של ערד, שבע מידות רעות, חיזק בי התחושה שדברים הרואים מכאן לא רואים משם. ותחושת החמצה של לפני 14 שנה פתחה בפני  דווקא דלת אל עבר מרחבים של הזדמנויות. 

שבע מידות רעות- מומלץ בחום


אני ממליץ  על ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות, לכל מי שאוהב להביט מעבר לכסות רומנטית ולזהות את החומרים מהם מורכבים החיים גם במדשאות המוריקות  ו"הנינוחות" של אוניברסיטאות העלית בארה"ב. 

עיסוק בעולמות אלו בא לידי ביטוי גם בספרים נוספים של ערד ומי שאהב את ספרה, שבע מידות רעות, מוזמן לקרוא גם את ספרה המורה לעברית וחשד לשיטיון שגם הם עוסקים כל אחד בדרכם בסיפורים שמאחורי הקלעים של עולמות האקדמיה האמריקאית. 

קרדיט צילומים-
מאת Derek E. Morton - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74173648

תגובות

  1. אכן מעניין לראות את הפער בין האידאה לבין המציאות , ואולי ניתן לשאול את הפתגם 'במקום שאין אנשים השתדל להיות איש' גם למחלקות באוניברסיטה שבהם אין כמעט סטודנטים האם המרצים משתדלים להיות איש במקום שאין אנשים

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי