דילוג לתוכן הראשי

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

בנימין נתיהו ותאגיד השידור

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה. 

לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיום הישראלי (מלכויות של מטה המספר את סיפורן של החצרות החסידיות). אך גולת הכותרת ללא כל צל של  ספק נעוצה בהפקות המקור שמגיחות למרקע ומביאות בשורה לצופי המסך הביתי. יצירות המצליחות להתחרות בהפקות עתירות כוכבים ומזומנים הנעשות מעבר לים. מדובר על סדרות מתח המצליחות לחדור למציאות הישראלית מנקודות מפתיעות, לשלב מתח בנוי כהלכה תוך התחקות אחר ניואנסים המקנים להן אמינות רבה שרק מעצימה את החוויה הטלוויזיונית. צופי התאגיד בוודאי יוכלו לנחש את שמותיהם של שלושת יצירות המופת הללו: פמת"א (פרקליטות מחוז תל אביב, ) תיק נעדר ומנאייכ. 

פרקליטות מחוז תל אביב, 2018 - 13 פרקים 

פרקליטות מחוז תל אביב-סידרה- כרזה

פמת"א הסדרה מגוללת את סיפורה של עורכת דין צעירה (חן אמסלם) העובדת במערך עריכת הדין של המשטרה, בעקבות שורה של הצלחות היא מועברת לפרקליטות שם היא מוצבת בצוות חקירה המתחקה אחר פושע בסדר גודל ארצי (זוהר שטראוס). העלילה מתפתחת ובהדרגה מתגלה שגורמים בכירים במשטרה ובפרקליטות מעורבים במעשי שחיתות חוצי ארגונים. תוך סיכון אישי רב וכנגד הוראות מפורשות מצד הממונים עליה,  עורכת הדין האמביציוזית אינה עוצרת אלא יוצאת למסע לביעור הנגע. כצפוי מסע הצלב האישי  גורר עימו  מחירים אישיים כבדים, והתמימות שהייתה מנת חלקה מתחלפת בנוקשות, במרירות ובדבקות כמעט פנטית לחשיפת האמת. הסדרה עשויה כהלכה, המקצב ממכר ומוביל את הצופים במהירות מפרק לפרק. גלריית השחקנים המפוארת תורמת גם היא ליצירתה ארומה מקצועית. 

תיק נעדר, 2019- 8 פרקים 

תיק נעדר סדרת פשע-כרזה

תיק נעדר, סדרת משטרה שאינה מתיימרת לחשוף שחיתויות ברמה הלאומית אלאל מסתפקת בתא השטח שבין חולון לבת ים. במרכזה ניצב חוקר משטרה במיטב שנותיו. החוקר, אברהם אברהם (מוריס כהן), השקוע רובו ככולו במלאכת החקירה והבילוש. עולמו נע בין תחנת המשטרה בבת ים לבית הוריו שנמצא לא רחוק משם. על אף מבנה גופו המגושם, ריאותיו המפויחות מסיגריות והשקיות השחורות מתחת לעיניו. אברהם אברהם הוא שוטר חד כתער. הוא מתרוצץ ברחבי העיר עם תיק מרופט התלוי ברישול על כתפו, אך אל תתנו לחזות העייפה להתעות אתכם. מדובר על שוטר שיודע את מלאכתו וכך הוא מנווט בין בנייני השיכון המתפוררים לבין המגדלים המתחדשים הצצים על חוף ימה של העיר. בין לבין הוא מתאהב,  מנסה לחפש את מקומו אל מול הוריו המזדקנים ונאבק על מקומו בפוליטיקה הפנימית המתקיימת בין תחנות ויחידות המשטרה.

תיק נעדר-דרור משעני-כריכה קדמית

תיק נעדר, היא סדרת משטרה  מעולה המבוססת על סדרת רבי המכר שפירסם כותב המותחנים, דרור משעני. הספרים: תיק נעדר (כתר, 2011), אפשרות של אלימות (כתר, 2013) , עובדו להפקה טלוויזיונית מושקעת המצליחה לחדש ולהביא לקהל הצופים הישראלי גיבור מקומי הרחוק שנות דור מהוראשיו המוקפד מCSI האמריקאית. אך למרות זאת אברהם אברהם הוא משלנו, והוא נע בין בת ים לחולון במיומנות של גיבור מקומי, שבין חקירה לחקירה דופק פלאפל שמנוני המטפטף לו על המדים המקומטים, מעשן סיגריה מצחינה ברכב סגור ומנהל רומן עם הפקודה שלו תוך הפרה בוטה של הנהלים. בקיצור רמת אמינות גבוה וביצוע מוצלח במיוחד שמתקיימים  הודות לגלריית השחקנים המפוארת ועבודת התחקיר הטובה שמקנה לתיק נעדר אמינות גבוה במיוחד. 

מנאייכ, 2020- 10 פרקים 

מנאייכ סדרת פשע ישראלית-כרזה

הפעם במרכזה של הסדרה ניצבת היחידה לחקירות שוטרים (מח"ש) השייכת למשרד המשפטים. איזי (שלום אסייג) נמצא כפסע לפני הפנסיה אך כצפוי המציאות אינה מניחה לו וחלום הפרישה השקטה הולך ונמוג. חקירה שמגיחה לפתע למסדרונות המחלקה מטלטלת את עולמו. חבריו משכבר הימים הופכים במהירות מאחים לאויבים והעולם המוכר והיציב הופך לכאוס של בגידות תככים ומזימות. בזה אחר זה חבריו מתגלים בקלונם והנגע אינו פוסח גם על ביתו שלו שהופך במהירות לזירה נוספת של התנגחויות והתכתשויות. 

מנאייכ בת עשרת הפרקים מצליחה לשמור על ממד ריאליסטי הכולל לא מעט קריצות למציאות הפוליטית-חברתית של ישראל. ניתן בנקל לזהות בה רמזים לפרשת רנאל פישר שסחררה את פרקליטת מחוז תל אביב ואת העמדת בראשה רות בן דוד, את הקשרים בין הפיקוד הבכיר במשטרה לבין משפחות פשע (פרשת בכר) ואת קשר השתיקה המתקיים בתחנות שקודים של תת תרבות עבריינית פושה בהם לא פעם. כך בשם נאמנות לקבוצה ולמנהיג מטואטאים מתחת לשטיח פרשיות של שחיתות ותיאום הדוחקות אותנו אל עבר מרחבי העולם השלישי. 

מי ישמור על השומרים?

לאחר צפייה בעשרת הפרקים שבתי להרהר בספרו המופתי של אפלטון, המדינה. בה המדינה מנוהלת על ידי פילוסופים בעלי עוצמה אינלטקטואלית, כספית וצבאית. במניפולציות ובתבונה הם שולטים בהמון, אך למרות כוחם הרב שבה ועולה השאלה, "מי ישמור על השומרים". מה קורה כאשר אלו שאמורים לשמור על טובת הכלל מועלים באמון והופכים לגילדה שבעיקר עסוקה בשימור כוחה. כך ביעף עברנו ממדינה אפלטונית למציאות מקיוואליסטית בה היציבות השלטונית היא מעל הכל, גם במחיר של רצח מרמה והפרת אמונים. 

שחיתות מעבר לים- הסיפור הבריטי

היחידה לחקירות שוטרים זוכה לעדנה לא רק אצלנו, הסדרה- בקו האש (Line of Duty) הבריטית מתחקה אחר היחידה המיוחדת בשלוש עונות בלתי נשכחות. גם שם פרשיה רודפת פרשיה, וכמעט אין איש שנמלט ממערבולת השחיתות שמאיימת להטביעה את המשטרה הבריטית. אם אהבתם את מנאייכ, תמצאו גם במקבילה הבריטית שעות של נחת. הסדרה זמינה בנטפליקס וגם באתר של כאן ששידרה בעבר את העונה הראשונה והשנייה. 

חזרה לימי הזוהר של היצירה הישראלית 

שלושת הסדרות עשויות בקפידה והן מהוות תעודת כבוד ליצירה טלוויזיונית העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר. משלב התחקיר המוקפד, עיצוב הדמויות, הבימוי האמין והמשחק המשכנע. במציאות בה המבחר כה גדול והיד משחקת בערוצים בעצבנות היכולת לייצר טלוויזיה כה איכותית בה הצופה נשאר נאמן ועובר מפרק לפרק מבחירה ולא מחוסר ברירה מהווה תעודת כבוד לכל העוסקים במלאכה. בכך מצטרף התאגיד לפנתיאון המפואר של יצירה ישראלית הזוכה להתעניינות בינלאומית החל מבטיפול שהבקיע את האוקיינוס ונחתה ברוב תהודה בHBO האמריקאית, ופאודה בת שלושת העונות שנכנסה להיכל הסדרות של נטפליקס. על אף שאין לי מניות בחברות אלו, כמו אוהד כדורגל שקבוצתו מעפילה בשלבי הגמר, כך אני חש גאווה כאשר הפקות ישראליות מצליחות לחדור מבעד לחומות הפרובינציה הישראלית. 

בטיפול סדרת דרמה ישראלית-כרזה

שיקוף לאובדן האמון של הציבור במוסדות השלטון 

לא ניתן להתעלם מכך שפמת"א, תיק נעדר, מנאייכ מפרשות את המציאות הישראלית מתוך נקודת מבט של ייאוש וחוסר אמון הולך וגדל.  משלושת הסדרות  עולה המסר שלא ניתן לסמוך על איש, יד איש באחיו. מה שנראה כיציב הוא למעשה מעטה קרח דק ושברירי. היחסים המשפחתיים האהובים מסתירים בגידות ומעשים מחרידים של התעללות, חברים משכבר הימים אינם אלא קן של צפעונים רוחשי רע ושומרי הסף אינם אלא חבורה מלוכדת של בעלי אינטרס שהפער בינם לבין משפחות הפשע אינו כה גדול. לא ניתן להתעלם מתחושת חוסר האמון, מהמיאוס ומתחושת השקר האופפת את המסדרונות והבתים. מעולם המושג ,עלמא דשיקרא, לא היה כה נוכח בסלון ביתי. כך לצד היצירה המפוארת שמחזירה קצת צבע ללחיים לא ניתן לטאטא את התחושה הקשה שעולה לנוכח שיקוף המציאות החברתית בה אנו נתונים. מציאות בה האמון הציבורי במוסדות המדינה הולך ומצטמצם ואת מקומה של גאווה מקומית ממראה של שוטר עברי במדים מחליפה תחושה של מיאוס ועייפות.

אם נשים את הייאוש הפושה בצד, נוכל להתנחם מכך שיש בישראל טלוויזיה ברמה גבוה, יצירה חכמה, מורכבת הבנויה כהלכה ונותנת משב רוח של עניין ותקווה בימים בהם אלו הופכים למצרכים כה נדירים. 



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי