דילוג לתוכן הראשי

את מי משרתים מסעות הזיכרון?



ישי שריד, מפלצת הזיכרון, עם עובד, 2017, 136 עמ'
בשבתות הקיץ החמימות והארוכות הרבתי להוריד ממדף הספרים את האינציקלופדיה של השואה ולדפדף בה, עמוד אחר עמוד, כרך אחר כרך. על אף העניין שגיליתי בתחום והעיסוק האינטנסיבי בו בביתנו  כאשר החל הגיוס למשלחת הבית ספרית לפולין, החלטתי שלא להצטרף לקרנבל המוות. לא הבנתי כיצד מבט על צריפים וגדרות ישפרו את הבנתי לגבי שנות השמד, כיצד הליכה ברחובות שוממים שהיהודים נעקרו מהם יפתחו צוהר לזהותי היהודית. כך כאשר המשלחת התארגנה לה ליציאה נשאבתי לחוויות נעורים והחוויה פסחה מעלי, אלו שיצאו שבו וציינו שהיה מטלטל ומשמעותי, ואלו שנשארו בארץ הקודש משכו כתף והמשיכו בחדוות הנעורים שלהם. על אף שהמסע היווה  פסגה התבגרותית בחיי תלמידי החטיבה העליונה, כתלמידים במערכת החינוך הישראלית העיסוק בנרטיב הציוני של השואה היה חלק  בלתי נפרד מתהליכים העיצוב שהמערכת העבירה אותנו מגן הילדים ועד למסיבת הסיום של כיתה י"ב.
מיום שאני זוכר את עצמי כתלמיד ולאחר מכן כמורה יום הזיכרון, לשואה ולגבורה, נותב להנחלת תפיסה שטחית המציגה את הדיכוטומיה בין היהודי הגלותי הצועד כצאן לטבח לבין היהודי הארץ ישראלי הלוקח אחריות על גורלו. המטסים הצבאיים מעל אושוויץ וצעדות החיים שבכותרתם לעולם לא עוד, היוו נדבך נוסף להעצמתו של מסר פשטני זה. בשם הפשטה זו צומצמה היסטוריה בת אלפי שנים לשתי שקופיות שלאחריה בפירוט רב הודגשו תהליכי ההרחקה, ההרעבה ולבסוף ההשמדה של מיליונים מבני עמנו.  

במרכז ספרו של הסופר, ישי שריד, "מפלצת הזיכרון" (עם עובד, 2017), ניצב מפעל הזיכרון הלאומי כפי שהוא מעוצב על ידי מערכת החינוך והצבא.  החיבור כתוב כמונולוג המובא כמכתב שכותב היסטוריון צעיר ונטול שם  ליו"ר יד ושם. לאורכו  מתגולל   סיפורו מיום היותו סטודנט שבשל מיעוט מלגות נדחק לחקר השואה ועד להיותו מדריך מוערך ובעל שם המתמחה במנגנון ההשמדה הגרמני  שפותח בששת מחנות המוות ברחבי פולין. ככל שהעלילה מתפתחת נחשף הקורא לאובדן שפיותו של המדריך\היסטוריון. אובדן  המאפשר לו להוריד את המסווה מעל ההבניה החברתית שעומדת מאחורי המסעות.  כך עם הסרת המסווה עולות שאלות נוקבות: מדוע הישראלים מוחלים לגרמנים מחוללי הפשע אך נוטרים טינה ושנאה לפולנים ולאוקראינים שבוודאי לא היו האדריכלים של האסון? מדוע הקורבנות זוכים לכתף קרה בעוד שמיעוט המורדים שלא זעזעו את מכונת ההרג מועלים על נס? מדוע המיקוד ההיסטורי מושם על שנות ההשמדה ולא על למעלה מאלף שנות תרבות משגשגת? ושאלת השאלות כיצד אנו היינו מתנהגים באותם שנים אם היינו גרמנים, יהודים או פולנים?  
שאלות אלו ואחרות צצות לכל אורכו של  הספר, אך ככל שהעלילה מתפתחת הן מקבלות ממדים נוספים ההופכים אותן למרכזיות ובעלות משמעות, שאלות שלא ניתן לפתור במשיכת כתף. התהליך שיוצר שריד הזכיר לי את תפיסתו של הפילוסוף הצרפתי, מישל פוקו כפי שזו מוצגת בספרו, תולדות השיגעון. בו מתאר פוקו את תפקידם הייחודי של המשוגעים והשיגעון בחשיפתם של מבני הכוח החברתיים שעל פי רוב נדמים כחלק מסדר העולם. הדיאלקטיקה המתקיימת  בין חשיפה לדחייה יוצרת את המתח החיוני לשימורו של המשוגע תחת פיקוח ומעקב אך יחד עם זאת היא מוצאת בו  ערך שמונע את השמדתו הסופית. גיבור הספר הנע במתיחות זו חושף ונדחה לכל אורך העלילה, תוך שדחפיו להתפרנסות וליוקרה מניעים אותו שוב מהחיבוק של הנורמטיביות לדחיה לה זוכים סוטים ומשוגעים.
לצד התהליכי החשיפה של זרמי העומק החברתיים, מצליח שריד לשזור ברומן קטעי הומור גרוטסקים המעצימים את חווית הקריאה ונותנים לה ממד נוסף של חוסר פשר ומעבר מתמיד בין מציאות לבדיון. כאשר המציאות עולה על כל דמיון הבלתי אפשרי הופך לאפשרי ושם ללעג את תבניות החשיבה המוכרות שמתגלות אז כהיום כמשענת קנה רצוץ.  
על אף מידותיו הצנומות של הרומן המאגד רק 134 עמודים, לפנינו יצירה מטלטלת, אמיצה וחדה שמצליחה לגעת בבטן הרכה של החברה הישראלית. בפחדיה, באופני הזיכרון המאפיינים אותה ובעיקר ברדידות המנתבת אותה לדבר בקלישאות נבובות השואפות לנרטיב פשטני של הם ואנחנו הן אל מול הנרצחים והן אל מול הרוצחים. המערבולת שעורך שריד בין כלל ההפרדות המלאכותיות הללו, לקחה אותי לחוויה מטלטלת ומרוכזת (קראתי את הספר בנשימה אחת) שאיימה להטביע אותי מבחינה רגשית ואינטלקטואלית.
לסיכום, מפלצת הזיכרון, מאת ישי שריד  הינו ספר מופת שצריך להיות מונח לצד מיטותיהם של מחנכים, מפקדים ומקבלי החלטות שצריכים לבחון באופן אמיץ, מדוע הם בוחרים לקחת את צאן מרעיתם למרבדי המוות הפרוסים בפולין? מהו הערך החינוכי המוסף המתקבל לנוכח חיזוק תחושת הקורבנות מחד והעוצמה היהודית כיום, האם תהליכים אלו מיטיבים עם החברה הישראלית ויוצרים פה חברה טובה יותר, או שמא הם מזינים את מפלצת השנאה והגזענות בכסות של התוודעות היסטורית?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי