דילוג לתוכן הראשי

אתי מלבנון- חטיבת הצנחנים במלחמת שלום הגליל, יורם יאיר (יה יה)

אתי מלבנון-חטיבת הצנחנים במלחמת של"ג- כריכה קדמית

החטיבה שחושבת מחוץ לקופסא, יסודות הלחימה בעומק האויב

ביוני 1982 כאשר כוחות תה"ל פלשו ללבנון המושג הבוץ הלבנוני עוד לא היה חלק מהשיח הישראלי. כוחות צה"ל שחצו את הקו הסגול עם קני התותחים צפונה יצאו כדי להשיג ביטחון ליישובי הצפון ולהרחיק את מבצע שלום הגליל, שלימים יוכר כמלחמת לבנון הראשונה.  אך נראה שהפיקוד הצבאי כבר ידע מהימים הראשונים שעל הכף מונחת מטרה גדולה יותר, והיא הפלת ממשלת לבנון והעלאת ממשלת בובות נוצרית שתהייה נוחה לישראל. על מנת להשיג יעדים שאפתניים אלו כבר בכוחות מוקדמים הכוחות הונחו להתקדם קדימה במהירות, על מנת לקבוע עובדות בשטח ובמידת הצורך להרחיק את הכוחות הסורים שעמדו חוצץ בין התכנית הישראלית לבין המציאות. הקזת הדם ההדדית, עלייתם של כוחות אסטרטגיים חדשים שמונחים מטהרן ושינוי המאזן הגיאו-אסטרגי היו חלום רחוק. ביוני 1982, הצבא היה נחוש להשיג את מטרותיו והאויב נראה בבירור מבעד לכוונות הברזל, המחבלים הפלסטינים שהתמקמו במחנות הפליטים שמגבול ישראל ועד ביירות היו מוחשיים.

על מנת להכריע את האויב, צה"ל יצא למתקפה תלת ראשית שכללה בין היתר גם ממד של הפתעה ויישום של עיקרון הפעילות בעומק האויב. בעוד שחטיבות השיריון הוטלו למערכה באופן חזיתי, חטיבת הצנחנים נעה באיגוף אנכי, בהפתעה מוחלטת בצליחה דרך הים. זו הייתה הפעם הראשונה שכוחות צה"ל בהיקף של חטיבה שלמה, צלחו את חופי לבנון תוך שהם תוקפים את מערך ההגנה של המחבלים באופן שבו תותחיהם מופנים לדרום בעוד שלמעשה ההתקפה מונחת ממערב.

האלוף במילואים, יורם יאיר (יה יה) היה באותם ימים מפקד חטיבת הצנחנים (חטיבה 35) בספרו, אתי מלבנון- חטיבת הצנחנים במלחמת שלום הגליל, מתאר את קורותיה של החטיבה בימיה הראשונים של  הלחימה הספר סוקר את המהלכים הצבאים של חטיבה 35 מתחילת המבצע ב-6 ביוני 1982 ועד להפסקת האש הראשונה שנכנסה לתוקפה ב-12 ביוני 1982. הספר מסופר  מנקודת מבטו של ייה שכאמור היה באותה העת מפקדה של החטיבה. הספר מתחיל מימי ההיערכות למבצע, עובר לנחיתה על שפך נהר האוולי ועד לטיפוס צפונה במפנה מזרחי ועד לחבירה למובלעת הנוצרית במבואות ביירות.

האיגוף האנכי מתיאוריה למציאות

המהלך אותו הובילה החטיבה לאיגוף ציר החוף ממזרח תוך עליה מנתיב לא צפוי על מנת לחבור לכוחות הנוצרים ולנתק את המחבלים מקווי האספקה בקו בייירות דמשק, הוא מופת לחשיבה צבאית ולפעולה של כוחות ברמת חטיבה הפועלים בעומק השטח. התיאורים אותם מספק המחבר, תוך סקירה של מצבי הכוחות, בחירת המשימות לכוחות השונים תוך שימוש מושכל בפלוגות החטיבה: עורב, סיירת וחה"ן. הו חומר למידה מרתק לכל מי שרוצה להבין מהלכים חטיבתיים בעומק שטח האויב. הספר אינו עוסק רק בחלוקת תשבחות ללוחמים אלא הוא מציד את מורכבותה של מלאכת המלחמה. ההתמודדות עם ערפל הקרב שמצריך לקבל החלטות בתנאי אי וודאות, הקושי לשמור על קווי אספקה לוגיסטיים שיאפשרו לכוחות להתקדם (הסיפור של לוחמי הסיירת שנתקעו בעומק ללא מים), הצורך באתגור הרמה הממונה ושמירה על כשירות מבצעית לאורך ימים רצופים של לחימה.

בשונה מספרות צבאית הנכתבת על ידי מפקדים, ספרו של יהיה מתהדר בצניעות, אין בו מאבק על קרדיטים או על סגירת חשבונות. ברור לכל אורך הקריאה שמפקד החטיבה בטוח במקומו בהיררכיה הצבאית ובמורשת הצבאית שהחטיבה אותה הוא הוביל נושאת על כתפיה. ביטחון עצמי זה שהוא גם חלק ממורשת החטיבה, מאפשר לקרוא מסמך צבאי מסוג אחר שהוא נדיר במחוזותינו.

מאירוע נקודתי לאירוע אסטרטגי וחוזר חלילה

הספר נחלק בין תיאורי הקרבות מנקודת המבט החטיבתית לבין התמקדות בנקודות הכרעה ברמת הפלוגות ואף המחלקות שהוטלו לסבך הקרבות. המעבר מרמת המאקרו למיקרו מאפשר לקורא לראות כיצד הכרעות טקטיות יכולות להשפיע על מהלך הקרבות ברמה האסטרטגית.  הספר גדוש בדוגמאות המראות את הקשר בין השניים תוך התייחסות לתחומים רבים ובהם: הכנסתם של כוחות נוספים ללחימה, מעבר כוח בכוח, סימון נקודות פיצול וחבירה, שימוש בכוחות סיוע בנקודות היתקלות, שת"פ של כוחות חי"ר עם כוחות שיריון, אוויר ותותחנים המדברים שפה אחרת,  הצורך בקווי אספקה פתוחים וההכרח בנתיבי פינוי לפצועים ולהרוגים. עבורי כחפ"ש היה מרתק לראות כיצד מפקד החטיבה רואה את פריסת הכוחות, את התקדמותם ולעיתים את התקיעות שנוצרת בצמתי הכרעה המשפיעים על כלל המערכה. הקטעים בהם מתוארות הכרעותיו היו מאירי עיניים ואיפשרו לי לראות בבהירות את תמונת הקרב הרחבה. הנעת הכוחות לכיבוש צומת נבי-שמעון, הייתה לא פחות מופתית, השימוש בכוחות השונים והיכולת של פלוגת הנ"ט להסב לאויב אבדות מרחוק הפכה את תיאורי בקרב למעין שיעור בשימוש נכון באש בשדה הקרב.

אהבתי לראות כיצד מפקד החטיבה, יה-יה, בוחר בכל קרב היכן להיות ממוקם. לעתים בראש החיילים כממריץ ופעמים דווקא בנקודה אחורית על מנת לראות את תמונת הקרב המלאה. הכרעות אלו מהוות בית ספר למנהיגות צבאית בזמן אמת, והן יכולות ללמד קצינים מרמת המחלקה ועד בכלל.

ייה מחט 35 במלחמת לבנון

מוציאים את מורשת הקרב מהיכלי ההנצחה 

עבורי כבוגר חטיבה 35 היה מרתק לראות כיצד ערכי החטיבה שהיו מוכרים לי כחייל כבר  היו מונחים וסדורים בשנות השמונים. למעשה לאורך הספר ראיתי כיצד ערכים אלו מהווים חלק מה-DNA   שכה ייחודי לחטיבת הצנחנים. תעוזה, חשיבה יצירתית, עיקרון ההפתעה, משיכה קדימה, שימת דגש על משמעת מבצעית ומתיחת הקשר ההדוק בין נראות לבין חיילות. כאשר קראתי את מילותיו של יה-יה יכולתי לראות בעיני רוחי, כיצד אביב כוכבי עמד מולנו כמפקד החטיבה בבית ליד והטיף לנו על אותם ערכים. עד היום דבריו זכורים לי. הרצאותיו לא פנו למחוזות  של פתוס אלא הן הדגישו דווקא ערכים של  דוגמה אישית ומקצועיות. עתה לאחר קריאה בספרו של ייה אני מבין שכוכבי לא היה ההוגה של ערכים ותובנות אלו, אלא מילותיו היו חלק משרשרת מסירה שהולכת דורות אחורה.

שמחתי לקרוא שהספר אינו מעלה אבק בספריות, אלא שהוא חולק במשך שנים לקצינים בחטיבה 35, בבית ספר לקצינים ואף בבית ספר למכ"ים. החייאתה של מורשת הקרב והנחלתה לדורות החדשים של הלוחמים המצטרפים לשורות החטיבה, מעבירה את המסורת מהיכלי ההנצחה למורשת ההופכת לחלק מנשמת אפה של החטיבה. הצטערתי שבארבעת שנותיי בחטיבה 35, הוקדשה מעט מאוד תשומת לב לאותה מורשת קרב מפוארת. כמעט ואינני יודע דבר על קרבותיו של הגדוד בו שירתתי, ועל המהלכים הצבאיים שבוצעו על ידי לוחמיו במלחמות השונות. אני מקווה מאוד שהמציאות היום שונה, ושחיילי ההווה זוכים להכיר יותר את מורשת הקרב של דורות הלוחמים שקדמו להם. אין ספק שהספר, אתי מלבנון, הוא נקודת התחלה טובה להיכרות מעין  זו.

לסיכום, ספרו של האלוף במילואים יה-יה הוא ספר מרתק שסוקר את קרבות החטיבה בשבוע הראשון  של מלחמת שלום הגליל. לצד הסקירה הטקטית הסוקרת את התנהלות הכוחות, הספר  נושא עימו תובנות רבות בתחום המנהיגות, הערכים  ותפקודה של חטיבת  חי"ר בימי מלחמה. אני מאמין שכל מפקד במערך השדה  מרמת המחלקה וצפונה ימצא בספר זה פנינים מקצועיות, תובנות ערכיות ומעל הכל מקור להשראה בשגרה ובחירום.

אתי מלבנון, חטיבת הצנחנים במלחמת של"ג, יורם יאיר (יה יה), מערכות,1990, 170 עמ'

לראיון עם האלוף במיל' יורם יאיר על דרכו לפיקוד ועל מנהיגות לחצו כאן

 

תגובות

  1. הספר היה ברשותי
    השאלתי לחבר והוא לא החזיר רציתי לרכוש אותו פעם נוספת וזה היה בילתי איפשרי
    פגשתי את יה יה
    ושאלתי אותו איך אני יכול לרכוש אותו
    והוא סיפר חי לצערי ולצערו שהוצאת הספרים
    ניסגרה
    חבל
    יש לי צילום בספר כשאנחנו הולכים ביער
    אני שני בטור
    לפני ברק ליכטנשטיין
    וזה כמה ימים לפני
    הקרב שבו ניפצעתי אנושות
    הקרב מול קומנדו סורי
    הקרב שאני כרספ
    של פלוגת
    נובנבר 81 של
    ניר ברקת
    כשניר ברקת מוביל את הקרב ואני מחפה עליו
    פלוגת נובמבר 81 הפלוגה בכי צעירה בגדוד
    מחסלת כ13 או 15
    חיילי קומנדו
    השאר ברחו
    ואני גאה
    בחיילי הפלוגה
    הגיבורים
    וגאה
    בניר ברקת
    ובקציני הפלוגה
    מ.מ מחלקה 1
    איזי לרר
    מ.מ. גדי לובין
    מ.מ דורון נויוורט
    סנדי וואליק
    ס.מפ
    הגברים שבגברים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי