דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

החיפוש אחר טוהר בסבך המציאות- המסע של ג'ונתן פראנזן

לאורך השנים פיתחתי סלידה מספרים ארוכים, משקלם הרב הילך עלי אימים והרגשתי שעל אף השעות הרבות המושקעות בקריאתם אינני מתקדם לקו הסיום, הדמויות התבלבלו במחשבתי ולא אחת איבדתי את הקו העלילתי הקושר ביניהם לכדי סיפור מלוכד. קשה שבעתיים הייתה התמודדותי עם הקלסיקאנים הרוסים שספריהם מרובים בפרטי נוף ובמגוון רחב של דמויות שהפכו את הקריאה  למסע מפרך. כך זנחתי בזה אחר זה ספרים שזכו לתהילה ולמעמד של "ספרות חובה" שכל אינטלקטואל המכבד את עצמו ראוי לו שיכירם כדוגמת: "האחים קרמזוב"  מאת דוסטיובסקי  ו"מלחמה ושלום" מאת טולסטוי. בשניהם על אף ניסיונותיי החוזרים ונשנים לא הצלחתי לעבור את קו המחצית והשוליים המקומטים נשארו סביב עמוד 300. תחושת הכישלון שליוותה אותי הובילה אותי לקביעת כלל אצבע, אני נמנע מקריאה של ספרים שאורכם עלה על 400 עמודים, אולם לכל כלל יש את היוצא מן הכלל וכך על אף הגזרה שגזרתי על עצמי החלטתי לחרוג ממנהגי כאשר שמעתי שספרו האחרון של ג'ונתן פרנזן, (2015) Purity , תורגם לעברית וראה אור בתחילת השנה  בהוצאת עם עובד תחת הכותר, טוהר. מהיכרות מוקדמות עם ספריו של פרנזן (התיקונים, חירות) ידעתי שאני ניצב בפני דרמה ספרותית מהוקצעת ששווה את המאמת הכרוך בצליחת 637 עמודים.
כדרכו של פראנזן במרכזה של העלילה ניצבת משפחה שיחסיה המורכבים נבחנים מנקודות מבט שונות של הגיבורים, כאשר כל אחד מהם שולח אלומת אור נבדלת על המאורעות וכך הסיטואציות המתוארות נבחנות ממספר ממדים שכל אחד מקנה פרשנות שונה לסיטואציה המתוארת. במרכזה של העלילה ניצבת פיפ, צעירה השקועה עמוק בהחזר הלוואות שלקחה לטובת התואר ובניסיונותיה להשליט סדר בחייה הנעים בין עבודה לא מאתגרת במיוחד כטלמרקטינג, אם השבויה בחרדותיה ובניסיונותיה לברוח מעברה ומרקם חברתי המורכב מחבורה של אסופים שהסדר החברתי החדש זנח מאחור. לאורכו של הספר, פיפ, יוצאת למסע לחיפוש אחר אביה הביולוגי ממנו הופרדה בילדותה. החיפוש אחר האב הנעלם שמתחיל ממניעים כלכלים גרידא מוביל אותה למסע חובק יבשות בו היא מגלה אפיזודות שונות על משפחתה ובעיקר על עצמה. במהלך מסעה היא פוגשת מספר דמויות שאט אט נקשרות זו בזו וחושפות סודות אפלים המסתתרים בינות לחומת ברלין, יערות בוליביה ומערכות חדשות התרות ברעבתנות אחר הסקופ הבא.
אין זה סוד שפראנזן מצטיין בכתיבה קולחת ומושחזת שאינה עושה הנחות לגיבוריה. סגנונו היחודי מוביל לכך שעל אף אורכה של היצירה הנפרסת על פני למעלה משש מאות עמודים, העמודים כאילו חלפו מעליהם. רוחב היריעה, מגוון הדמויות, ההומור הדק הנמתח כחיוך בין הדפים, ההתפתחויות הדרמטיות הפכו את הדרמה המשפחתית לרומן מתח בו בכל עת מתגלת עוד פיסת מידע המסייעת ביצירתו של פסיפס מרהיב הנפרס על פני תקופות זמן נבדלות ושלוש יבשות שונות. כל זאת בשפה ריאליסטית הנמנעת מתיאורי נוף ומטאפורות מייגעות אלא נשארת נאמנה לאומנות הסיפור האמריקאית מבית מדרשו של המינגווי.
מלבד החוויה האסתטית שליוותה אותי לכל אורכה של הקריאה הספר  מעלה שאלות פילוסופיות ואתיות המתחדדות בעידן ה"מידע הפתוח" בו אנו חיים. ההשוואה שנערכת בין דיקטטורות קומוניסטיות  שבאו לשחרר את העובד בראשית המאה ה-20 לבין הדיקטטורה המתהווה של ענקיות המידע המתעצמות בראשית המאה ה-21, מטרידה ומעלה שאלות קשות בדבר ממד החופש ממנו אנו נהנים. דבריו מתחדדים לנוכח עידן הפייק ניוז בו אנו נמצאים וחיזוקה של ההכרה שדעותינו מעוצבות  לא פעם על ידי מניפולציות שעורכים אלגוריתמים החושפים אותנו למידע מנותר ברשתות חברתיות, ובמנועי חיפוש ולמעשה מנתבים את מחשבתנו לכיוונים מסויימים בכסות של חופש המידע. האח הגדול אינו יושב עוד בבנייני משרדים ובמרתפי חקירות אלא דווקא בחוות שרתים המנטרות אותנו בכל עת ואוספות עלינו מידע ההופך למידע עובר לסוחר הנמכר לממשלות ותעשיות. שליחו של הסדר החברתי אינם עוצרים באישון לילה ויוצאים למסעות מעצרים במכוניות שחורות אלא הם חנונים חביבים וממושקפים היושבים במרחבי עבודה ממותגים  ובלחיצת כפתורים מנתבים את דעותינו החל מרכישת אבקת כביסה ועד יחס למיעוטים. בדרכו היחודית מצליח פרנזן גם ברומן הנוכחי לחשוף את המנגנונים הממשטרים את האדם ה"חופשי" והופכים אותו לתעתיק  צרכני המעוצב על ידי בעלי ממון החומדים בכספו ובשמירה על הסדר החברתי הקיים. מתיחת קווי העלילה בין מזרח גרמניה שלאחר מלחמת העולם השניה והמציאות הליברלית של ראשית המאה ה-21, מהווה נדבך משמעותי בביקורת התרבות שעליה עמלו: חנה ארדנט, וולטר בנימין ומישל פוקו (ביצירותיו של פראנזן אין איזכורים של הוגים אלו אולם טביעות אצבעותיהן האינטלקטואליות מורגשות בכל שעל וצעד).  

לסיכום, טוהר, הינה יצירה ספרותית מהמעלה הראשונה המצטרפת ליצירותיו הקודמות של פראנזן המצליחות למזג בצורה נפלאה בין אמירה חברתית לבין ספרות במיטבה. התברגותו של הרומן בראש טבלת רבי המכר בחודשים האחרונים מהווה תעודת כבוד לקורא הישראלי שבוחר לצאת למסע מורכב ומאתגר אך בהחלט מתגמל. לא בכדי מוכר פראנזן כאחד ממעצביה של הספרות האמריקאית החדשה (ארנסט המנגווי,פיליפ רות) המשלבת בצורה ייחודית בין אמירה חברתית נוקבת, סיפור ריאליסטי סוחף והומור דק המצליחים להשאיר את הקורא מרותק במשך מאות עמודים הנפרסים על פני יבשות ותקופות. מומלץ בחום! 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...