דילוג לתוכן הראשי

אוזרק מותחת את גבולות המוסר- סדרה לבינג'

מה הייתם מוכנים לעשות על מנת לשמור על משפחתכם?

זוהי השאלה העומדת במכרזה של סדרת הפשע אוזרק הזמינה לצפיה ישירה בנטפליקס. במרכזה של הסדרה ניצבת משפחת בירד לכאורה משפחה נורמטיבית מפרבריה של שיקגו.  האם, וונדי בירד (לורה ליני)  לוביסטית שעזבה את הקריירה כדי לטפל בילדים, האב מרטין (ג'ייסון בייטמן) בעל חברת השקעות פרטית. זוג מקסים בראשית שנות החמישים עם שני ילדים מתבגרים. חולמים על חופשות בקריביים, משלמים משכנתא עבור הבית ונוסעים ברכבים משפחתיים שיש לכל דיירי הרחוב. 

אולם כבר מהפרק הראשון ברור לצופים שהחזות החיצונית רחוקה שנות אור מהמתרחש מתחת לפני השטח. אב המשפחה, מרטי הוא למעשה מלבין כספים של קרטל סמים מקסיקני מזרה אימה. האם החביבה לא מסתפקת במרטי המפוהק ומנהלת רומן לוהט עם גבר אחר. הילדים עוד נגיע אליהם בהמשך. 

אוזרק- משפחה אמריקאית המפלסת את דרכה במעלה הנהר

משפחה נורמטיבית?

האירועים חולפים במהירות והמשפחה הנורמטיבית עולה על שרטון שמאיים להטביע אותה. השותף החביב של מרטין שחולק אתו חברות עוד מימי הקולג', ברוס, מתגלה כדברן רברבן ונהנתן (תכונות בעייתיות לאיש סוד של קרטל סמים). הפה הגדול והחמדנות מובילים אותו לעולם שכולו טוב. מותו  האכזרי של ברוס מכניס את מרטי החביב למערבולת המחייבת אותו לחסל את עסקיו בשיקגו ולנדוד עם משפחתו לאגם האוזרק שבמיזורי. שם בלב אזור הקיט המרהיב, עם אוכלוסייה מנומנמת החייה את חייה בין דיג לציד  הוא אמור להקים מחדש את אימפריית ההלבנות אותה הוא מנהל עבור הקרטל המקסיקני. 

אגם אוזרק אשליה אסקפיסטית 

האגם החביב מתגלה כמקום במהרה כמרחב מורכב ובעייתי לא פחות מרחובותיה האלימים של  שיקגו. משפחות פשע מקומיות, אינטריגות ולא מעט אלימות הופכים את המסע לאגמים לחוויה המצריכה את משפחת בירד להתאחד, להכיר זה את זה ובעיקר להמציא את עצמה פעם אחר פעם מחדש. 

בכל פעם שהיה נדמה לי שמגיע הפתרון המיוחל באופק שאימת המוות מוסרת מעל ראשי ההורים והילדים, עולה דרישה חדשה מהקרטל, מהשותפים המקומיים ומאוד חמדנים. הללו מגביהים את ערמת הגופות ומצריכים את הזוג בירד לחשב מסלול מחדש ולצאת מהתסבוכת על מנת לתת להם ולילדיהם עוד כמה סיכוי לחיות. ככל שהעלילה מסתבכת המדרון החלקלק נהייה תלול יותר ומרטי החביב כבר לא יכול להיות רק רואה חשבון שמתמקד במספרים, אלא עליו לקחת יוזמה, להיות פעיל ולנווט ולתמרן את שותפיו לפשע. 

הפרקים בסדרת הפשע אוזרק נפרסים  על פני שעה העוברת במהירות שיא. הדמויות, המוזיקה והנופים הפסטורליים הופכים את חווית הצפייה לחוויית מתח מהמעלה הראשונה. המעברים העלילתיים והאינטרסים הסמויים העולים פעם אחר פעם מעל לפני השטח הופכים את הסדרה לסדרת פשע המתאימה לבינג' ממוקד. 

פראגו- מותחת את גבולות הנורמה

בקלות אפשר לשים אותה בשורה אחת עם סדרות דומות החושפות את מערכות היחסים והדרמות המתקיימות הרבה מתחת לפני השטח. כמו סדרת הפשע , פראגו  המתרחשת במינוסוטה המושלגת (שהלכה והידרדרה, אך העונה הראשונה היא אות ומופת) ועד לסופרנוס, בהן לצד כל עלילת הפשיעה היחסים בתוך המשפחה והיכולת לעבור מנורמטיביות לפשע הן במוקד העניין האמיתי. 

אוזרק מביא תמהיל מנצח בין יחסים לפשע

כוחן של סדרות קאלט הוא שהן אינן נופלות לקטגוריה חד ממדית של אקשן\פשע\דרמה אלא שהן מצליחות לשלב. לשמור על האינטנסיביות העלילתית של סדרת פשע משובחת אך יחד עם זאת לתת מבט מעמיק ומחודש על יחסים, על משפחה ועל הקשרים הבינ-דוריים. הסבך אליו נקלעת משפחת בירד הוא למעשה רק תפאורה לדרמה האמיתית המתנהלת בין כותלי הבית. בין וונדי למרטי סביב שאלת הנאמנות ובין בני הזוג וילדיהם סביב שאלות של אחריות הורית, מעורבות והתבגרות. מדהים לראות איך לאחר שחזה ברצח בדם קר של עמית לעבודה הבעיה שמטרידה את מרטין היא שעת החזרה הביתה של ביתו, ומערכת היחסים שלה עם כלומניק מקומי. 

זהירות בינג' לפניך

אוזרק סדרה לבינג' לתוך הלילה

לסיכום, אוזרק סדרת פשע ממכרת המצליחה לעמוד בסטנדרט גבוה של  עלילה, משחק וצילום.  היא מצטרפת לסדרות נוספות המשודרות בנטפליקס ומאפשרות בינג' של סדרות פשע מנצחות, מעניינות ושוברות שיגרה. צפיה באוזרק  עלולה להוביל אתכם לבינג' לא מתוכנן של פרקים, כך שאם החלטתם להתחיל כדאי שתפנו מסגרות זמן ביומן. אהבתי מאוד את העונה הראשונה ואני מאמין שגם שלושת העונות הנוספות יצליחו לעמוד בסטנדרט הגבוה שהציבה העונה הראשונה של אוזרק. 

ברמה המוסרית לכל אורכם של הפרקים נשארתי מהורהר חוכח בדעתי האם מרטי בירד הלך צעד אחד רחוק מדי. או שמא גם אני עבור משפחתי, שלום ילדים ושלומי שלי אהיה מוכן לצעוד את הצעדים המובילים למחול לא צפוי עם השטן בכבודו ובעצמו. וכמו שלימדו אותנו רבותינו כאשר יד המשחית משתחררת לא ניתן לעצור אותה והיא קוטלת צדיקים ורשעים המצטרפים זה אל זה בגיא ההריגה, ההולך ומתמלא. 

אוזרק, נטפליקס, 4 עונות (2017-2021) 


ביקורות נוספות על אוזרק

חן חדד, אוזרק לא נועזת אך מלאת יעילות, הארץ 2018

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי