דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

13,000 ק"מ מפתח תקווה אישה מגלה את זהותה


בחוגי חסידים מוכר סיפורו של ר' שמחה בונים מפשיסחה בדבר האוצר שמתחת לגשר. הסיפור מספר על חסיד החולם שאוצר טמון מתחת לגשר בעיר פראג. האיש אורז את מטלטליו ונוסע בדרכים לא דרכים מביתו בקרקוב לפראג העיר הגדולה. כאשר הוא מגיע נגלים לעיניו גשרים השמורים על ידי כוחות המשמר שאינם מרשים לאיש לחבל בגשרים ובוודאי שלא לחפור מתחתיהם. מתעצב האיש ועומד נכלם אל מול הגשרים, ניגש אליו מפקד המשמר ושואל לפשר עצבונו, האיש מספר את סיפורו. צוחק השומר ואומר לו שהוא חלם על אוצר שנמצא מתחת לתנורו של יהודי החי בעיר קרקוב. ושהוא מעולם לא היה בקרקוב או פגש כל יהודי ועל כן החלום הזה נראה בעיניו כשטות גמורה. שומע היהודי את דברי השומר ואץ לביתו, שם הוא מוצא מתחת לתנורו אוצר שמעשיר אותו ואת בני ביתו. המוסר ההשכל לסיפור זה מובן ופשוט, פעמים צריך לצאת לדרך ארוכה ומייגעת על מנת להכיר בעובדה שהאוצר טמון ממש מתחת לאפינו. נזכרתי בסיפור זה כאשר התוודעתי ליצירתה של הסופרת הקוסמופוליטית, איילת צברי, "המקום הכי טוב" (עם עובד, 2016).
צברי נולדה בשכונת, מחנה יהודה, בפתח תקווה, בגיל 10 התייתמה מאביה ומאז לטענתה לא מצאה מנוח. במשך שנים הרגישה תלושה מהוויה הישראלית, ולאחר מכן יצאה למסעות נדודים בהודו באירופה ולבסוף בקנדה שם גם מצאה אהבה ומיקמה את חייה בעיר ונקובר. דווקא מוונקובר הרחוקה הצליחה צברי להתחבר לזהותה השורשית, דבר הבא לידי ביטוי מובהק בכתיבה. המפגישה את הקורא פעם אחר פעם עם דמויות המופגשות את זהותם במקומות ובסיטואציות חיים בלתי צפויות.
בספרה מאגדת צברי שורה של סיפורים קצרים שבמרכזם גיבורים וגיבורות התרים אחר זהותם אל מול סביבה הזרה להם. כך מתוודע הקורא למהגרת צעירה החיה עם בן זוגה הלא יהודי בוונקובר הרחוקה ולמפגש הטעון המתקיים בינה לבין אמה המגיעה מפתח-תקווה. לצעירה ישראלית החיה בהודו ולונדון ונפגשת עם בן מהגרים הודי, ועוד כהנה וכהנה סיפורים הכתובים ביד אומן ומתארים סיפורם של מהגרים ושורה של דמויות שאינן משתלבות בחברה הסובבת אותן. הסיפורים מרתקים ופותחים בפני הקורא תובנות רבות סביב נושאים של שייכות למעגלי זהות שונים (משפחה, עם, תרבות, לאום וכו'). על אף שהסיפורים קצרים הדמויות המוצגות הינן עגולות, שלמות ואמינות. כך בעשרות עמודים בודדים מצליחה הכותבת לבנות עולמות מרתקים הסוחפים את הקורא ומקנים לו חווית קריאה נהדרת, אליה הוא רוצה לשוב פעם אחר פעם.
הפליא אותי שצברי בחרה לכתוב את  יצירתה בשפה האנגלית, וזאת כאשר הסיפורים רצופים במילים ונופים שהם כל כך ישראלים שקשה לראותם נכתבים בשפה זרה. אני חושב שכתיבתם של הסיפורים באנגלית  (שאינה שפת אימה) וההצלחה הרבה לה זכתה , זכיה בפרס סמי הורר לספרות יהודית וחוזה נוצץ בהוצאות ספרים בינלאומיות, מקנים משנה תוקף ליכולות הכתיבה ולמעמד הבינלאומי להם היא זכתה בשנים האחרונות. כמו כן זו הצלחה של המתרגמת, ברוריה בן ברוך, שהצליחה לתת לספר ניחוח כה ישראלי עד שלא ניתן להבחין שבמקור הוא נכתב בשפה האנגלית.
לסיכום, ספרה של צברי  הוא יצירת מופת ספרותית שמצליחה לשלב בין עלילה סוחפת ומרגשת לבין שאלות מרתקות על זהות ושייכות. זהו ספר הביכורים הראשון של צברי אבל הוא בהחלט מעורר רצון עז לספרים נוספים פרי עטה של המחברת, שעל פי עדותה כבר שוקדת על כתיבתם. לעת עתה אני ממליץ לחובבי הספרות להתענג על הספר ולנסוע אתו למחוזות רחוקים מהודו ועד ונקובר בואכה פתח-תקווה.
קריאה מהנה!


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....