דילוג לתוכן הראשי

13,000 ק"מ מפתח תקווה אישה מגלה את זהותה


בחוגי חסידים מוכר סיפורו של ר' שמחה בונים מפשיסחה בדבר האוצר שמתחת לגשר. הסיפור מספר על חסיד החולם שאוצר טמון מתחת לגשר בעיר פראג. האיש אורז את מטלטליו ונוסע בדרכים לא דרכים מביתו בקרקוב לפראג העיר הגדולה. כאשר הוא מגיע נגלים לעיניו גשרים השמורים על ידי כוחות המשמר שאינם מרשים לאיש לחבל בגשרים ובוודאי שלא לחפור מתחתיהם. מתעצב האיש ועומד נכלם אל מול הגשרים, ניגש אליו מפקד המשמר ושואל לפשר עצבונו, האיש מספר את סיפורו. צוחק השומר ואומר לו שהוא חלם על אוצר שנמצא מתחת לתנורו של יהודי החי בעיר קרקוב. ושהוא מעולם לא היה בקרקוב או פגש כל יהודי ועל כן החלום הזה נראה בעיניו כשטות גמורה. שומע היהודי את דברי השומר ואץ לביתו, שם הוא מוצא מתחת לתנורו אוצר שמעשיר אותו ואת בני ביתו. המוסר ההשכל לסיפור זה מובן ופשוט, פעמים צריך לצאת לדרך ארוכה ומייגעת על מנת להכיר בעובדה שהאוצר טמון ממש מתחת לאפינו. נזכרתי בסיפור זה כאשר התוודעתי ליצירתה של הסופרת הקוסמופוליטית, איילת צברי, "המקום הכי טוב" (עם עובד, 2016).
צברי נולדה בשכונת, מחנה יהודה, בפתח תקווה, בגיל 10 התייתמה מאביה ומאז לטענתה לא מצאה מנוח. במשך שנים הרגישה תלושה מהוויה הישראלית, ולאחר מכן יצאה למסעות נדודים בהודו באירופה ולבסוף בקנדה שם גם מצאה אהבה ומיקמה את חייה בעיר ונקובר. דווקא מוונקובר הרחוקה הצליחה צברי להתחבר לזהותה השורשית, דבר הבא לידי ביטוי מובהק בכתיבה. המפגישה את הקורא פעם אחר פעם עם דמויות המופגשות את זהותם במקומות ובסיטואציות חיים בלתי צפויות.
בספרה מאגדת צברי שורה של סיפורים קצרים שבמרכזם גיבורים וגיבורות התרים אחר זהותם אל מול סביבה הזרה להם. כך מתוודע הקורא למהגרת צעירה החיה עם בן זוגה הלא יהודי בוונקובר הרחוקה ולמפגש הטעון המתקיים בינה לבין אמה המגיעה מפתח-תקווה. לצעירה ישראלית החיה בהודו ולונדון ונפגשת עם בן מהגרים הודי, ועוד כהנה וכהנה סיפורים הכתובים ביד אומן ומתארים סיפורם של מהגרים ושורה של דמויות שאינן משתלבות בחברה הסובבת אותן. הסיפורים מרתקים ופותחים בפני הקורא תובנות רבות סביב נושאים של שייכות למעגלי זהות שונים (משפחה, עם, תרבות, לאום וכו'). על אף שהסיפורים קצרים הדמויות המוצגות הינן עגולות, שלמות ואמינות. כך בעשרות עמודים בודדים מצליחה הכותבת לבנות עולמות מרתקים הסוחפים את הקורא ומקנים לו חווית קריאה נהדרת, אליה הוא רוצה לשוב פעם אחר פעם.
הפליא אותי שצברי בחרה לכתוב את  יצירתה בשפה האנגלית, וזאת כאשר הסיפורים רצופים במילים ונופים שהם כל כך ישראלים שקשה לראותם נכתבים בשפה זרה. אני חושב שכתיבתם של הסיפורים באנגלית  (שאינה שפת אימה) וההצלחה הרבה לה זכתה , זכיה בפרס סמי הורר לספרות יהודית וחוזה נוצץ בהוצאות ספרים בינלאומיות, מקנים משנה תוקף ליכולות הכתיבה ולמעמד הבינלאומי להם היא זכתה בשנים האחרונות. כמו כן זו הצלחה של המתרגמת, ברוריה בן ברוך, שהצליחה לתת לספר ניחוח כה ישראלי עד שלא ניתן להבחין שבמקור הוא נכתב בשפה האנגלית.
לסיכום, ספרה של צברי  הוא יצירת מופת ספרותית שמצליחה לשלב בין עלילה סוחפת ומרגשת לבין שאלות מרתקות על זהות ושייכות. זהו ספר הביכורים הראשון של צברי אבל הוא בהחלט מעורר רצון עז לספרים נוספים פרי עטה של המחברת, שעל פי עדותה כבר שוקדת על כתיבתם. לעת עתה אני ממליץ לחובבי הספרות להתענג על הספר ולנסוע אתו למחוזות רחוקים מהודו ועד ונקובר בואכה פתח-תקווה.
קריאה מהנה!


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי