דילוג לתוכן הראשי

מי שמביט בי מאחור לא יודע מי אני?




איזה מין ערבי אני?

היוצר, סייד קשוע, שוחה שנים  בביצת הזהויות שמזמן לו המרחב שבין הירדן לים. סיפורו האישי הוא סיפורו של דור שנולד בישראל לאחר 1967, עבורם מדינת  ישראל היא עובדה מוגמרת, ומלחמת 1948 היא פיסה היסטורית שנצרבה בזיכרונם כחוויה לאומית אך לא כזיכרון אישי.  מציאות חברתית זו מאתגרת את זהותם, לכל מקום אליו יפנו הם נאלצים להתמודד עם תוויות שמודבקות להם על ידי יחידים ומוסדות. "ערבי של 48" יקראו לו הפלסטינים, "ערבי" יקראו לו היהודים,"מתייהד" יקראו לו חבריו לכפר שיראו כיצד הוא משתלב בחברה היהודית והופך לבשר מבשרה. אסופת הקיטלוגים הזו יוצרת תחושת זרות תמידית המהווה קרקע פורייה להתמודדות משברית שמניבה יצירה ענפה המנסה לפרש את המציאות, ליצור קרקע יציבה למהגרים בארצם הנעים בין זהויות, אשר בכולן רגלם אינה מוצאת מנוח.
המסע המתמיד בין הזהויות השונות עובר כחוט השני לאורך ולרוחב של יצירתו של קשוע. מסדרות הטלוויזיה, "עבודה ערבית", ששודרה ב-2007 בערוץ השני, ו"התסריטאי" ששודרה בערוץ האשון  ב-2015. עובר בסרטו, ערבים רוקדים, וכלה בארבעת הרומנים פרי עטו

מתעלה מעל לקשליאות הנבובות

על אף שהנושא רווי במוקשים פוליטיים היכול בנקל להפוך למניפסט קלישאתי עמוס בסופרלטיבים הלקוחים משיח הזהויות הישראלי. קשוע מצליח פעם אחר פעם לחמוק מהמובן מאליו וזאת באמצעות הומור חד, חמלה לדמויות והיעדר יומרנות אומנותית. הוא אינו מנסה לרגש, להראות עומק אינטלקטואלי או לענות על ציפיותיהם של הקוראים. במקום זאת הוא פשוט מגולל סיפור שנעים לקרוא, שפותח את המחשבה שמעלה חיוך שמצד אחד נוגע במוכר אך מצד שני מצליח להביא עימו  זוויות ראיה חדשות.

התהום ההולכת ונפערת בין טירה לאלינוי

בספרו האחרון, עקוב אחר שינויים (כנרת-זמורה ביתן, 2017), ממשיך קשוע את המגמה שאפיינה את ספריו הקודמים. אולם כאן הוא יוצא מהמוכר ועובר לספר סיפור שנע בין יבשות לאחר שהגיבור ומשפחתו עוזבים את ארץ ישראל ועוברים למרחבים הקפואים של אלינוי. לצד השינוי הגיאוגרפי נישואיו עולים על סרטון, והמדינה החדשה גוזרת עליו בדידות שמתפוגגת רק כאשר הוא עוסק בכתיבת סיפורי חיים של יהודים בעלי ממון החפצים להעלות על הכתב את זיכרונותיהם. בפעולה כמעט חתרנית, הכותב משכתב את זכרונותיהם, מוסיף משלו ומערבב קטעי היסטוריה, שנמהלים בזכרונם הרופף של הלקוחות. הללו מודעים במידה מסויימת לחירות האומנותית שנטל על עצמו המחבר, אך הם משלימים איתה משום שהם אינם חותרים להכרת האמת אלא יותר מכל הם שואפים להרמוניה ולהכלה של עברם. ההכרה במוטיבציות הפנימיות של הלקוחות, פותחת פתח למפגש מרתק בין הכותב לבין מושאי הכתיבה, ובכך לצד המממד ההומוריסטי נפתחו בפני מרחבים של תובנות, על הדרכים בהם אנו מעצבים את הנרטיב האישי והלאומי שלנו. 
 נקודת המפנה בעלילה מתרחשת כאשר מחלתו המחמירה של אביו מצריכה את הגיבור בן דמותו של קשוע לשוב לישראל ולסעוד את אביו על מיטת חוליו בימיו האחרונים. המפגש המחודש עם המשפחה שנשארה מאחור בעיירה,טירה שבמשולש, פותחת פצעים ישנים ומצריכה את הגיבור להתמודד עם פרשיות עכורות מן העבר. ככל שהימים חולפים נחשפים סיפורים נוספים שמאירים באור חדש את הקרע שהוביל להגירתו הכפויה מהרחובות צרובי השמש של ארץ ישראל למרחבים הקפואים של אלינוי.
מבין ספריו הקודמים, עקוב אחר שינויים, הוא הפחות חד ומוצלח ולעיתים נראה שעריכה טובה וממוקדת הייתה עושה עימו חסד. לאורך הקריאה הרגשתי שרגעים דרמטיים ומרגשים נמהלו במלל רב מדי, שמוביל לכך שחלקים שלמים ביצירה מאבדים מייחודם. הפער האדיר בין הפוטנציאל הסיפורי שהגיע לידי הבשלה בספריו הקודמים לבין התוצאה בספר הנוכחי בהחלט הוציאו אותי עם תחושה של אכזבה. 

המהגר שתר אחר יציבות חמקמקה

למרות שהספר נופל ברמתו מיצירותיו הקודמות, עדיין קושע משמיע קול חשוב אל מול ההוויה הישראלית המנסה לא אחת ליצור מסגרת בינארית של הגדרות זהותיות. המורכבות המוצגת בסרטיו, ספריו ותוכניותיו הטלוויזיונית אינן מאפשרות לצופים לשבת בנינוחות בכיסאותיהם ולהגיד בצורה ברורה זה אנחנו וזה הם. המזיגה שמוצגת ביצירתו מראה שבכל עת מתקיימת מזיגה מודעת ובלתי מודעת. בשפה, בתרבות, בעולם האסוציאטיבי, בחיפוש שנע בלי משים בין עבר להווה. בכך דווקא חווית ההגירה אליה כה מודע קשוע, יוצרת מרחב משותף ליהודים וערבים החולקים יחדיו חוויה של הגירה וקליטה, תלישות וחיפוש. גם אם נרצה לדמות את עצמנו כילידים, אנו חברה של מהגרים שנוצרת מתוך מיזוג מתוך יחסי גומלין אליהן מפנה יצירתו של קשוע זרקור המאיר היבטים חבויים.
החיבור המפתיע הזה לא מתקיים רק מעל דפיו של הספר  אלא הוא התחולל גם  בעולם האסוציאטיבי שלי . לאורכה של הקריאה נזכרתי פעם אחר פעם בשירו של אושיק לוי, יונתן סע הביתה, שמגלם את סיפורם של ישראלים שהיגרו לארה"ב. למרות השוני בין קיבוצניקים שעברו לצפון אמריקה, מצאתי בתלישות ובגעגוע שלהם את סיפורו של קשוע. כך באופן אירוני שתי הקבוצות שמזהות את עצמן כילידות, נפגשות מתוך מקום של זרות בארץ המהגרים, היא ארה"ב (חיבור נוסף למפגש בין יהודים וערבים בארה"ב ולחיבור לארץ, ניתן למצוא ספרה של דורית רביניאן, גדר חיה) 

לסיכום, למרות שהספר איננו יצירת מופת ולעיתים המתח הסיפורי בו נמוג בשל מונולוגים ארוכים, נהנתי מאוד לקרוא אותו ומצאתי בו עניין רב. אני חושב שדווקא בימים של הקצנה והגבהת חומות הקריאה ביצירתו של קשוע היא כמשוב רוח רענן המצליח לפוגג את השרב בו אנו נתונים. 



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי