כל מי שנחשף ללימודים אקדמאים ודאי שם לב לכך שכל דיספלינה מנסה לבצר את הידע שברשותה באמצעות הבנייתם של שפה ומושגים המשאירים את הקורא המשכיל אל מחוץ למעגל הידע הנוצר במסגרתם. השיח האלטיסטי המתגבש באקדמיה מקנה לסטודנט תחושה שהוא חבר במסדר יוקרתי שרק מעטים יכולים לחזות באוצרותיו. ככל שעובר הזמן כך מוטמעת בו שפתם הייחודית של חברי המנזר, המאופיינת במגוון רחב של מילים לועזיות ובמונחים שאיש מלבדם איננו מכיר. הבעת התמהון העולה על פני חבריו (אשר אף הם משתמשים בז'רגונים ייחודים שאומצו על ידם במסדרים אחרים) נוסכת בו תחושה של עוצמה. הוא יחיד ומיוחד, שפתו כה עשירה עד שאיש אינו יכול להבינו. תחושה עמומה של עונג מציפה אותו, הוא הופך לאינטלקטואל. מי שראה את הסרט, שם הורד, המבוסס על ספרו של אוברטו אקו היה רוצה להאמין שההדרה מהידע נשארה אי שם במנזרים של ימי הביניים. אך כל מ שמסתובב במסדרונותיהם של המוסדות האקדמיים שלנו יודע, שרוח התקופה של הדרה וצמצום עודנה פושה גם כאן בראשית המאה ה-21.
לצערי אף אני לקחתי חלק בתהליך זה, שתקתי שתיקות מלאות חשיבות, המהמתי מושגים באנגלית ובגרמנית שהכרתי רק במעט ובעיקר רציתי לחוש שאני משתייך לקליקה המחזיקה בידע שאיננו מצוי בידיהם של האחרים. החומות שתיארתי אינן נוצרות אך ורק בין הציבור הרחב לבין האקדמיה אלא הן מאפיינות גם דיספלינות שונות בתוככי באקדמיה.
קרלו שטרנגר שובר את חומות המנזר
ספרו של קרלו שטרנגר,"העצמי כפרוייקט עיצוב", קורא תיגר על הניסיון לבצר את הידע במסדרונותיה של מחלקה זו או אחרת. בספרו מאפשר קרלו שטרנגר לקורא מן השורה להיחשף לעולמם של הפסיכואנליטיקאים מתוך צפייה בתהליך עבודתם היום יומית. תוך ניסיון עקבי למזער את השימוש בז'רגון מקצועי ובשפה מסורבלת המבצרים את גבולתיו של הידע הפסיכולוגי, לכדי קבוצה קטנה של בעלי עניין. את מקומם של המושגים המקצועיים תופסים תיאורים סיפוריים ומבואות עיונים המרכיבים מתומצתים הכתובים בשפה קולחת המאפשרת לקורא לעקוב אחר מהלך הטיפול ולהבין את עיקרי הנושאים העומדים במרכזו של כל טיפול.
ילדיהם של בני הבייבי בום מתמודדים עם אתגרים חדשים
במרכז הספר ניצבים סיפוריהם של חמישה מטופלים המייצגים מגוון בעיות המאפיינות את צעירים שנולדו בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים. צעירים אלו שהתעצבו בעידן של גלובליזציה ותרבות רב לאומית שהגיחה לעולם לאחר קריסתו של הגוש המזרחי. ניצבים בפני דילמות ואתגרים שלא היו מוכרים להוריהם. השינויים המהירים בתחומי הטכנולוגיה, התחושה שהאידיאולוגיות הגדולות סיימו את תפקידים והמרוץ חסר הרחמים אחר מעמד ויוקרה מציבים אותם אל מול מערכת חברתית המצריכה היערכות נפשית ואינטלקטואלית שאינן מן הנמצא.
שטרנגר נענה לאתגר שמציבים לו מטופליו הכמהים ליד מכוונת בעידן בו לכאורה הכל פתוח. בשונה מאלפי המורים הרוחניים שמספקת תרבות העידן החדש שטרנגר איננו מציע פתרונות קסם. מטופליו אינם חווים הארות מסתוריות ותחושת הכאב הקיומית המלווה אותם איננה מוחלפת במהירות בריחו המשכר של מסטיק בזוקה. לעומת זאת מטופליו נצרכים לעבור תהליך ארוך של בירור עצמי במהלכו הם נחשפים לפרדוקסים העומדים בבסיס המצב האנושי. במסגרתו הם מגלים שמציאות חייהם מוכתבת בראש ובראשונה מההקשר ההיסטורי-חברתי בו הם נולדו, משפתם ומתרבותם המעצבים את עולמם ולכן האינדבידואליות שלהם איננה נבראת יש מאין אלא היא נחשפת בהדרגה לאורך חייהם.
מארכאולוג של הנפש למנטור
עבור שטרנגר תפקידו של המטפל הוא לסייע למטופל לחשוף את המרכיבים החבויים באישיותו באמצעות הצבתן של נקודות מבט נוספות המסייעות לו להעשיר את האופנים בהם הוא בוחן את עולמו. השינוי שמוצע על ידו בתפקידו של המטפל מארכאולוג של הנפש המעמיק בנבכי התת-מודע לבן שיח המעשיר את תבונותיו לגבי המצב האנושי, פותח פתח לא רק עבור פסיכולוגים אלא עבור מגוון רחב של אנשים העוסקים בתפקידים של הנחיה וטיפול (מאמנים, מנטורים, מחנכים ורבנים). נקודת המוצע המוצעת מבנה עבורם נקודת התבוננות חדשה בדבר מערכת היחסים בין מטפל ומטופל וביחס שבין עבר להווה. במקום מערכת יחסים בה ישנו מקור עוצמה המעניק מחסדיו לנזקק מוצעת מערכת יחסים הרואה הן את המטפל והן את המטופל כבני אדם הנמצאים בתהליך דיאלוגי, בו שניהם מביאים לטיפול נדבכים מעולמם המעשירים את שני המשתתפים.
התהליך הדיאלוגי מערער את מעמדו האובייקטיבי של המטפל ומביא תחתיו שיח בו שני סובייקטים מנסים לחשוף היבטים חבויים באישיותם.
הנינוחות אליה מטיף קרלו שטרנגר באה לכדי ביטוי לכל אורכו של החיבור המאפשר לקורא להיחשף לנבכיה של הפסיכואנליזה, וזאת ללא הסתכנות בטביעה במושגים ותאוריות אשר אינן מאפשרות לך להבחין בין ימין לשמאל.
חוויה אינטלקטואלית המשלבת בין עולמות
השפה הקולחת, האנקדוטות המרתקות ורוחב היריעה האינטלקטואלי הופכים את הקריאה לחוויה אינטלקטואלית ורוחנית ממדרגה ראשונה. פעם אחר פעם נצרכתי להניח את הספר מהיד ופשוט להרהר באופנים החדשים בהם קרלו שטרנגר בוחן את תהליכי העיצוב שהפכו אותי למי שאני ולמי שברצוני להיות.
קרלו שטרנגר, העצמי כפרויקט עיצוב, עם עובד-ספריית אפיקים,2005
להמלצות נוספות על ספריו של קרלו שטרנגר העוסקים בעיצובה של זהות אישית- כנסו
תגובות
הוסף רשומת תגובה