דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

לוחמי הצללים


סיפורי ריגול ומשחקי זהויות היוו לאורך השנים כר פורה ליצירת מותחנים, וסרטי פעולה. זאת משום שההכרה שישנם אנשים המהלכים ביננו ולמעשה מנהלים חיים מקבילים תחת זהויות אחרות במרחבים שונים אכן מסעירה את הדימיון. לא עוד אנשים המהלכים בבוקר ליום עבודה נורמטיבי ושבים לבתים לעת ערב, אלא לוחמי צללים הנעים במהירות מיעד ליעד בחתירה אחר פיענוח תעלומות נסתרות, כאשר באמתחתם צדקת הדרך ותחושה של שליחות. המיתוס הזה על "לוחמי הצללים" מאפשר לנו לפתח דימויים רומנטיים על דמותם של הלוחמים הללו, הפועלים ללא לעות למימושן של מטרות נעלות. האמת ככל הנראה רחוקה מאוד מהדימוי המצ'ואיסטי שקיבל ביסוס וחיזוק מסרטי ג'ימס בונד ודומיו שקעקעו בדימיוננו את הדימוי חף הפגמים של איש הריגול המסוקס. בחופשתי האחרונה נחשפתי דווקא לשתי יצירות המנסות להראות את המורכבות העומדת מאחורי דימויים הזוהר של לוחמי הצללים.
היצירה הראשונה הינה יצירתו של איש המוסד לשעבר, מישקה בן דוד, "תחנה סופית אלג'יר" (ידיעות אחרונות,2012) . במרכז הספר ניצב מיקי שמחוני, אומן ולוחם שבעקבות אירוע טרומאטי  מתגייס לשורות היחידה המבצעית של המוסד. לאחר תהליך הכשרה ארוך (המזכיר באופן כמעט זהה את תהליך ההכשרה המתואר בספרו של דניאל סילביה, המחסל, זמורה ביתן-2002) שמחוני נשלח לשורה ארוכה של משימות ברחבי הגלובס בהם הוא מנסה לעצור את תוכנית הגרעין האירנית ולקטוע את משלוחי הנשק לחיזבאלה. הספר רווי בסצנות מהירות המתרחשות במגוון אתרים ברחבי העולם, כאשר החוט המקשר בין העלילות השונות הינו לבטיו של שמחוני בדבר המחירים האישיים שהוא משלם במשימותיו השונות. נראה שבן דוד שוזר בספר את התחושות שעלו בו לאורך השנים האישים כאיש מוסד ועל כן ההיבטים של ניתוק מהמשפחה, החרדה מחשיפת הכיסוי, הצורך בריגושים מתוארים בצורה אמינה המראה לקורא שלא כל הנוצץ זהב. בין לבין ישנן סצינות של חיסולים ומעקבים המצליחים להשאיר את הקורא עירני ודרוך. יחד עם זאת אני מעדיף ספרים המתמקדים בעלילה הנבנת בהדרגה, כאשר הקורא הולך צעד אחר צעד בשלבי הפיענוח  ולא באסופה של סיפורים המתאימה יותר לקבצי העלילות מבית מדרשו של ניסים משעל. יחד עם זאת למרות הקפיצות המרובות ישנה תחושה שהספר שומר על אמינות ולא נפנה לכיוונים הזויים כמו סרטי הפעולה של ג'ימס בונד.
עולמו של שמחון הולך ומתערער בעקבות רומן המתפתח עם אשה מעברו, ובכך מועצמות הדילמות אל מולם הוא מתמודד.אולם משום שאף אחת מהדמויות הסובבות אותו  (בת זוג, אבא, אמא, אחים, אחיות, חברים) לא בנויות כהלכה, לא נוצר הממד הדרמטי המהווה יסוד חיוני בהפיכתו של ספר ממותחן לרומן.  נראה שבן דוד היה מודע לפער שבין רצונו להיות סופר של רומנים עמוקים לבין המציאות  ולכן הוא ניסה לחפות על חולשתו בהוספה לא פרופרציונאלית של תפניות דרמטיות ששיאם בפרקים האחרונים של הספר. תוספות אלו פוגעות בספר בצורה אנושה והופכות אותו לקראת הסוף למולודרמה קיטישית המתאימה יותר לערוץ ויוה, מאשר למותחן קצבי בעל עומק.

בעודי קורא את ספרו של בן דוד הלכתי לקולנוע לצפות בסרט ביכורים ישראלי שיצא לאקרנים בשבוע שעבר, בית לחם. במרכזו של הסרט נמצאת מערכת היחסים בין רכז שטח בשב"כ לבין המקור שלו, נער פלסטיני מתבגר המנסה לבסס את זהותו הגברית בעולם תובעני ומשתנה. נראה שהבמאי,יובל אדלר, והתסריטאי,עלי ואקד, ערכו תחקיר מעמיק עד מאוד. כל הסצינות בנויות בצורה אמינה ומשכנעת החל מהתלבושות וכלה בדיאלוגים, ממש ניתן להריח את סמטאות הקסבה,לשמוע את העגה הפלסטינית המתנגנת, ולהרגיש את המתח בו נמצאות הדמויות. זהו סרט לא פשוט המציב את הצופה באופן חד וברור אל מול המציאות המתקיימת דקות נסיעה בודדות מחייו השלווים. הסרט לא נשאר בממד הפעולה בלבד אלא הוא חושף את הצופה למחירים שמשלם איש השירות הנשבה אט אט בתפקידו, עד לכדי כך שעבודתו משתלטת על אישיותו. העבודה הסיזפית, המתח הרב ומעל הכל סיכון החיים מראים לצופים שמתחת לדימוי הביטחוניסטי הזוהר מסתתרת מציאות אפרורית ולא פשוטה המציבה את גיבוריה בפני דילמות קשות. בהחלט סרט מומלץ, לבעלי לב חזק שלא חוששים להיזרק באמצע החיים לסימטאותיה הצפופות של העיר בית לחם.

שתי היצירות מראות את מאחורי הקלעים של "לוחמי הצללים", ומספקות לקורא תמונה מורכבת של האנשים הנמצאים בחזית הלחימה, שפעמים רבות אנו נחשפים למעשיהם רק ברגעי השיא (הצלחה כישלון). אין ספק שבאמצעות העיסוק בדמויות אלו אנו יכולים לקבל  מבט עמוק ומורכב יותר על המציאות הכביכול נורמאלית בה אנו חיים. אלו חומרים מצויינים לעיסוק אומנותי (ספרות\קולנוע) , לגבי אופן הבאתם מכח אל הפועל, כפי שהראתי  ישנו פער גדול התלוי במידה רבה ביכולותיו של כל יוצר ויוצר. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי