ניר ברעם- צל עולם |
ישנם ספרים שאינם מאבדים מעוקצם לאורך השנים, הם מצליחים במיומנות לתפוס משהו מרוח התקופה. מהלכי הרוח של העידן בו הם נכתבו. כזה הוא הספר, צל עולם, מאת ניר ברעם. זהו ספר שמצליח לספר את תחושת חוסר האונים של צעירים בעולם בו אין להם עליו שליטה, על כוחן של הרשתות החברתיות ועל סבך האינטרסים המסתתרים מאחורי מהלכי דמוקרטיזציה שמובילה ארה"ב מדרום אמריקה ועד לאפריקה. אני ממליץ לקרוא את ספרו יחד עם , קיצור תולדות הניאו ליברליזם, ועם הסרט להציל את הקפיטליזם. השילוב בין השלושה יפתח בפניכם עולם ומלואו המסביר את המציאות המורכבת בה אנו חיים, ואת הפער המתקיים בין כסות למהות.
שינו את חוקי המשחק |
לא הכל לשם שמיים- מי מושך בחוטים?
מאז ימי קדם מוסדות תרבות וקרנות צדקה היוו אמצעי ליצירת
מוקדי השפעה בקרב חברות יריבות. לאורך השנים השיטות הישנות לא נעלמו אלא השתכללו
והפכו לקשות יותר לגילוי ואיתור. בשנים האחרונות שיטות אלו נחשפו בקול תרועה רמה בעקבות
הקמפיין הציבורי שניהלה תנועת "אם תרצו" כנגד הקרן החדשה לישראל. במרכז הקמפיין עמדה הטענה שבאמצעות גופי תרבות מעצמות זרות מקדמות שיח דמוקרטי-ליברלי העולה בקנה
אחד עם האינטרסים הכלכליים והפוליטיים שלהן. הקמפיין פתח מחול שדים שנתן הצצה נדריה על סבך האינטרסים העומדים מאחורי ארגוני תרבות, מכוני מחקר וכנסים תמימים. בתודעה נצרבו מילותיהם של אנשי בנימין נתניהו, ארגוני השמאל, אך לאמיתו של דבר מדובר על תופעה מימין ומשמאל שרבים חפצים להסתיר.
מי מסתתר מאחורי המסכה?
הפער בין הגלוי לנסתר ניצבת
במרכז ספרו של ניר ברעם, צל עולם (עם עובד,
2013). לאורכה ולרוחבה של העלילה מראה ברעם כיצד תהליכים חברתיים שכביכול מתחוללים באופן טבעי הם למעשה פרי מעללים ומזימות של משרדי פרסום, פוליטיקאים ועסקנים. כך "מפגשים מקריים" סביב מיצג המזרח התיכון העתידי מובילים לעסקאות נשק בהם מעורבים קציני צה"ל בדימוס בגבול קונגו רואנדה. והצתה של גלריה בלונדון היא למעשה מהלך מתמרן של קמפיינר מבריק החותר לנקמה נגד מעסיקיו הנצלניים.
מחול השדים המתואר בספרו של ברעם מתקיים בשלושה מרחבים שכביכול מנותקים זה מזה. האחד, סיפורו של גבריאל מנצור
המסופר בגוף ראשון ומתאר את דרכו של צעיר ישראלי החובר לאיש פיננסים אמריקאי ומקים
עבורו קרן לעידוד הדמוקרטיה והשלום בישראל. אט אט מתגלה שהקרן מהווה כר למפגשים
בלתי אמצעים בין יזמים לאנשי ממשל ובכך למעשה מסייעת בקידומם של אינטרסים עסקיים
בכסות ערכית. מנצור התמים חובר לקבוצה של יזמים המתעשרים במהירות הודות ליכולתם
לתווך במגוון רחב של תחומים החל מתחמושת למורדים בקונגו וכלה בייצוא תפוזים
לארה"ב. כצפוי תמימותו של מנצור הולכת ונעלמת והוא נשאב לסבך המאורעות עד
טשטוש מוחלט של מקומו כאינדיבידואל בתוך הסבך החברתי.
המרחב השני מתאר בגוף שלישי קבוצה של אנרכיסטים בריטים שבערב של שיכרות בפאב המקומי מעלים רעיון
מופרך בדבר שביתה עולמית בה ייקחו חלק מיליארד שובתים. בשונה ממאות רעיונות
שמבליחים מבעד לאדי האלכוהול, דווקא רעיון זה הופך לתוכנית של מרי חברתי. הודות
לרשתות החברתיות והייאוש של מיליוני צעירים כמותם הרעיון קורם עור וגידים והופך
בהדרגה לשורה של פעולות מחאה גלובליות הגובה את חייהם של אלפי פני אדם. הקבוצה
הסהרורית הופכת בעל כורחה לקטליזטור לשורה של אירועים עולמיים הסוחפת את הסדר החברתי הקיים מבוליביה ועד לתל אביב. גם כאן הגיבורים אינם מצליחים לאמוד את גודל התמורה שהם
מחוללים במעשיהם ,ועד מהרה הגולם קם על יוצרו, המייצג גובר על המיוצג.
אהבה ונאמנות בסבך המיילים הארגונים
המרחב השלישי בנוי
כרומן מכתבים ומאגד עשרות מיילים בין שלושה שותפים בחברת ייעוץ אסטרטגית אמריקאית- MSV, בעלת זרועות בכל רחבי העולם. החברה שחרתה על דיגלה את קידומם של ערכים ליברלים ודמוקרטים מאבדת בהדרגה
את זהותה ומקדמת למעשה גם משטרים שלמעשה כל קשר בינם לבין שיח הזכויות האמריקאי
מיקרי בהחלט.
מעשי זוועה על ידי השכן שבנעלי הבית
ככל שהעלילה מתקדמת החוטים נכרכים זה בזה, ונרקמים יחדיו לכדי דפוס בו הגיבורים מובילים תהליכים שאין להם כל
שליטה עליהם. כל אחד מהם פועל כמצופה ממנו בגזרתו הצרה, אולם התלכדותם של כלל
המעשים מובילה למצב בו הגולם קם על יוצרו. דפוס זה בא לידי ביטוי גם בספרו הקודם של
ברעם, אנשים טובים (עם עובד,2011) הסוקר את התנהלותם של אנשים מהצד הסוביטי והגרמני ערב מבצע
ברברוסה. במהלך הקריאה הרהרתי שוב ושוב בספרה של חנה ארדנט, אייכמן בירושלים-דין
וחשבון על הבנליות של הרוע, (הוצאה מחודשת, בבל, 2000) ובתמונה המונומנטאלית של אייכמן נעול בנעלי בית, רכון על שולחן כתיבתו. רחוק מאוד מהדימוי הרצחני שניסה הקטגור להדביק לו לאורך
המשפט. כך גם גיבוריו של ברעם, אנשים היוצאים לעמל יומם אך למעשה מובילים תהליכים
הרסניים.
רוצח בנעלי בית |
"צל
עולם" מאת ניר ברעם הוא רומן ראוי לציון הן בתוכנו והן בצורתו, ואין ספק שהוא ממקם המחבר כסופר המבטיח ביותר בספרות הישראלית הצעירה. על אף שהספר לא קל לקריאה הוא מביא עמו חוויה
ספרותית בלתי נשכחת השווה את המאמץ המושקע בו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה