דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

איך כותבים טלנובלה זולה בשוודית?



הנערה ברשת העכביש, דיוויד לגרקרנץ, תרגמה משוודית: רות שפירא, מודן, 2015, 465 עמ'
המעבר לטלוויזיה רב-ערוצית אי שם בסוף שנות התשעים של המאה העשרים שינה את אופני צריכת התרבות של מאות אלפי בתי אב בישראל.  סדרות סבון כ"קרוב רחוק" האוסטרלית ו"היפים והאמיצים"  האמריקאית ששלטו בז'אנר באמצעות הערוץ השני  הפסיקו להיות חריגות בנוף שבין שתיים לארבע ואת מקומן תפסו עשרות אופרות סבון שחצו את האוקיאנוס האטלנטי וכך אולפני בדרום אמריקה הגיחו בסלונים המנומנמים של העיר גבעתיים.  מפנה תרבותי זה הגיע לשיאו עם עלייתו לאוויר של, ערוץ ויוה, שזכה  להצלחה כאשר  ילדות  רכות וזקנות בלות פייטו ברגשנות משתפכת מילים בספרדית. בהדרגה התרגלנו לערוץ המאופיין בגיבורים מושכי עין ובעודף רגשנות ומופרכות עלילתית המובילות  את  גיבוריו  לאינספור דרמות הזויות הנמתחות על פני מאות פרקים. שונאים בדם התגלו כאחים שהופרדו בלידתם, אימהות נאמנות התגלו בפרק 5,000 כנשים בוגדניות החורשות מזימות ועוד כהנה וכהנה. המופרכות הצליחה למתוח את העלילה האוורירית על פני שנים ארוכות של צפייה מתמשכת, שללא ספק האריכה את חייהן של לא מעט נשים עריריות שההמתנה לפרק הבא נתנה משמעות לחייהן.

סגנונן של הטלנובלות לא נשאר רק בעולם הטלוויזיוני אלא הוא מצא לו אחיזה נאמנה גם ביצירות ספרותיות שעשו חיל הודות לכמיהת הקוראים והקוראות לדרמות נוצצות המתובלות במזימות משפחתיות, באהבה חסרת מעצורים וכמובן בבלילה של יצרים אנושיים החבויים וממתינים לפרוץ ולחולל שמות בגיבורים ובסביבתם. סופרות כדניאל סטיל וסופרים כג'פרי ארצ'ר הצליחו לרקוח מחומרים אלו רומנים רבים שכיכבו שנה אחר שנה בראש רשימת רבי המכר בעולם המערבי. הלועגים מכנים ספרות זו כ"רומנים למשרתות בכריכה רכה"  בעוד שהמכבדים מסתפקים בשם הכולל, "פרוזה רומנטית".  עם השנים ספרות זו הוגדרה כתת סוגה שזכתה למדפים שלמים בספריות העירוניות ושאלו שאהבוה היו פונים אליה ביודעין ובידיעה ברורה מה יעלו בחכתם. אולם לאחרונה אנו עדים לשעטנז ספרותי היוצר שילובים קשים בין הרומנים הללו לבין סוגות אחרות כדוגמת הספרות הבלשית.
עדות לבלילה חסרת חן מעין זו ניתן לראות בספרו האחרון של דיוויד לגרקרנץ, הנערה ברשת העכביש (מודן, 2015) הספר מהווה כביכול כרך מס' 4 בסדרת הבילוש המוצלחת ,מילניום, שנכתבה על ידי העיתונאי השוודי המנוח, סטיג לרסון ,שנפח את נשמתו בעוד מבחר מכתביו עדיין מונחים במגירתו כאבן שאין לה הופכים. ההצלחה המסחרית שהייתה מנת חלקה של הסדרה בה מככבים העיתונאי מיכאל בלומקוויסט והנערה חסרת הגבולות ומרובת הכישרונות ליסבת סלאנדר, שבתה את ליבם של קוראים בכל רחבי העולם שאף דרשו וקיבלו עיבוד קולנועי לעלילה הסוחפת. ההצלחה המרשימה לא נעלמה מעיניהם של המוציאים לאור אשר חיפשו ממשיך ללרסון שנגדע בדמי ימיו, לאחר שנים של חיפושים נמצא יורש העצר בדמותו של  העיתונאי, דיוויד לגרקרנץ, שקנה את הזכויות על הדמויות והמשיך את הסדרה מהמקום בה היא נפסקה ערב מותו של מחברה המקורי.
בספר הראשון פרי עטו בסדרת מילניום, הנערה ברשת העכביש, לוקח לגרקרנץ את מיכאל וליסבת למצוד אחר רשת פשע בינלאומית הפועלת בין היתר באמצעות פשעי סייבר (תחום שהולך ותופס תאוצה בספרות הבלשית). הרשת מפעילה מלבד שורה של פורצי מחשבים כישרוניים גם אנשי זרוע המטילים את אימתם על אנשי החוק.  בשלב זה הספר כתוב בצורה טובה ומעיינת המשלבת מספר זירות עלילתיות המתרחשות במקביל ומקנות לקורא עניין ומקצב המעלה את הדופק בהדרגה. אולם מלבד סיפור העלילה החליט המחבר לטוות דרמה משפחתית בה הגיבורים מגלים עוד ועוד פרטים על עברם. בשלב זה גבולות הדמיון וההזיה נפרצו  ואת מקומו של המותחן הקצבי תופס בהדרגה רומן שעלילתו מורכבת מגיבוב של קטעים שבוודאי נפלו על רצפת העריכה במשרדי העריכה של ערוץ הטלנובלות עטור התהילה, ויוה. אינני רואה בעיה בשילובם של סגנונות כתיבה שונים, אולם נראה שהחל מעמוד 300 האיזון הופר והעלילה החלה להידרדר במדרון חלקלק שהופך את העלילה למפולת שלג הקוברת את הדמויות והקוראים כאחד.  
לסיכום, הספר מהווה פוסט-מורטיום אכזרי ומדכדך למחבר המקורי שדמויותיו האהובות נלקחו למחוזות לא להם. נראה שתאוות הממון של המו"לים הובילה אותם לזרועותיו של לגרקרנץ שהצליח לחבר רומן רחב יריעה הזוכה לשלל תרגומים תוך שהוא מרוקן אותו מכל נשמה יתרה. אני מאמין שאלו החפצים לנצור את זכרם של מיכאל וליסבת  מחויבים להדיר את רגליהם מהספר "הנערה ברשת העכביש" המגלם באופן מדויק את האמירה החז"לית, "זקנתו מביישת את בחרותו".
ספריו של לרסון סוקרו על ידי באהבה רבה לפני כחמש שנים והם מהווים מצבה חיה למפעלו הספרותי 

הנערה שבעטה בקן צרעות,סטיג לרסן, מודן, 2011





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...