דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

אני ישנה, וליבי ער; קול דודי דופק, פתחי-לי אחותי רעייתי- החיפוש המתמיד אחר משמעות


עשרות רבות של ישובים מעטרים את הרי השומרון ויהודה, ממרחק נוצצים גגותיהם האדומים המבשרים את הגשמתו של החלום הישראלי של בית צמוד קרקע עם גינה וחניה. מנותקים מסביבתם, מגודרים ומוקפים בכבישים עוקפים המאפשרים להם לקיים קיום נפרד המשלב בין בורגנות הומוגנית לאידאליזם משחרר.  כמו הקיבוצים בשעתם גם כאן דור המייסדים ראה את עצמו כחיל חלוץ הבא לכונן חברת מופת, אך ככל שחלפו השנים את מקומה את האידאולוגיה החליפה התברגנות הומוגנית, המקדשת פחות את החברה ואת חזון הגאולה  ויותר את התנאים החומריים. את שבילי הפטרול החליפו רחובות הולנדים מרוצפים ופינות חמד לחברים בלבד עיטרו את המדרונות הטרשיים. אט אט  התפתחה לה חברה נפרדת ומבודדת שרק בניה עוברים בשעריה. קיומה  המקביל המתקיים אך קילומטרים בודדים ממרכזי הערים של ישראל הסעיר את דמיונם של יוצרים רבים שניסו לחדור מבעד לקלישאות ולסטיגמות ולחשוף מה מתקיים במרחק נגיעה מתל אביב. סקרנות זו הובילה להגחת יצירותיהם של אסף גברון, הגבעה (ידיעות ספרים,2013), הארץ שמעבר להרים של ניר ברעם (עם עובד, 2016).לגבולות של  רונית רפ,  (עם עובד, 2015). אולם יצירותיהם נכתבו על ידי מתבוננים מהצד  שזרותם לדמויות הינה ברורה. 
לצידה של יצירה זו, נכתבות יצירות שמחבריהם גדלו בהתיישבות ביהודה ושומרון. הללו מתארים מכלי ראשון את המתרחש בין הירדן לגדר. ביניהם ניתן למנות את חנן פורת (את ענת אנוכי מבקש), אמונה אלון ויונתן ברג (עוד חמש דקות- עם עובד 2015). כתיבתם רגישה יותר ומצליחה לחדור מבעד לעולם הדימויים המושלך על המתיישבים.  בין חנן פורת הנופל לקלישאות לבין יונתן ברג שאינו חס על גיבוריו ניצבת הסופרת אמונה אלון המצליחה להלך בין הטיפות וכל זאת על אך ייחוסה המשפחתי המציב אותה במרכזה של  ההוויה המתנחלית.
במרכז ספרה, שמחה גדולה בשמיים (כתר, 2004) ניצבים שלומציון ויאיר, בני נוער אידיאליסטים ההולכים שבי אחר משנתו המשיחית של הרב צבי יהודה הכהן קוק (הרצי"ה) וכמהים להקים חברת נביאים אוטופיסטית. בראשית הסיפור העלילה נפרסת ברחובותיה של ירושלים ובחוג המצומצם של תלמידי הרב החפצים לעלות במעלות הקדושה תוך שהוא רואה בהתרחשויות הפוליטיות קול המבשר את בואו של עידן חדש הנושא עימו את קולה של הגאולה המיוחלת. הכיסופים והתחושות שהינה בא לציון גואל מתעצמים אצל הגיבורים לאחר כיבושם של יהודה ושומרון. הניצחון המזהיר והמעבר מתחושת אימה לאופוריה מובלים אותם לגבעות הטרשיות של יהודה ושומרון ולכינונו של מפעל ההתנחלויות.
 כסיפור הרעיה והדוד המתוארים בסיפור המקראי  על אף הכמיהה הרבה אהבתם של שלומציון ויאיר אינה זוכה למימוש אולם הכמיהה נשארת ומתעצבת ככל שחולף הזמן. אולם כבטרגדיה יוונית הגורל אינו מניח לזוג  וכך לאחר עשרות שנים הם נפגשים בשנית למעין הזדמנות נוספת הבאה מכיוון בלתי ציפוי. 
לאורכה של היצירה מצליחה אלון לחשוף את הפערים המתקיימים תיאוריה למעשה. כך היא בוחנת בכתיבתה הרגישה את הפערים המתקיימים בתווך שבין הרטוריקה המשיחית למציאות היום יומית, בין כמיהה לאהבה להקשרים חברתיים כובלים, בין דטרמיניזם לבחירה חופשית. למרות העיסוק בנושאים שברומו של עולם, כתיבתה של אלון אינה נופלת לקלישאות אלא היא  משמרת את ההיבטים האותנטיים של הגיבורים והעולם התרבותי אליו הם משתייכים. 
יאמר לזכותה של המחברת שהיא אינה נופלת לשיח מתנצל המנסה לצייר את הציונות הדתית בצבעים מחמיאים אלא היא מתארת אותה גווניה הנעים בין בורגנות לבין רצון להיות חיל החלוץ של המעשה הציוני. היכרותה המעמיקה הן עם זרעי , גוש אמונים, הזרועים ברחובותיה של קריית משה והן עם ענפיה המשתרגים בגבעות השומרון מקנים לעלילה אמינות רבה המצליחה להתחקות אחר משלבים חמקמקים שזר לא יבין. יכולותיה הספרויות מסייעות לה לשזור יחדיו: היבטים דרמטיים, קטעי ביוגרפיה פסוקים ואגדות תלמוד ההופכים יחדיו לכדי מארג מרהיב. 
כאשר רכשתי את הספר לא תליתי בו תקוות מרובות. בעודי מעלעל בין דפיו הרהרתי לעצמי, עד כמה יכולה להיות כתיבתה של אשת רב העומד בראש המחנה להיות אמינה ולא פלקטית? לשמחתי הרבה חששותיי התבדו כבר בעמודים הראשונים בהם הבחנתי בשילוב המנצח בין רגישות דרמטית, ביקורת חברתית ואותנטיות ההופכים את כתיבתה של אלון לכתיבה משובחת וחתרנית שאינה נרתעת מלהעלות שאלות קשות על אהבה, אידיאולוגיה והגשמה. 
כתיבה של אלון  נוסכת בי תקווה שגם במציאות החברתית המשוסעת והמקוטבת שמאפיינת את ישראל ניתן לכתוב ספרות שאינה נופלת לקלישאות המייפות את האחד ומטיחות רפש באחר, אלא דווקא לאומנות החותרת באמצעות שיקוף וספקות לחשוף את האדם  המנסה להלך בסבך הבלתי נמנע הנמתח בין  תלמוד למעשה, בין רטוריקה למציאות.
שמחה גדולה בשמים, אמונה אלון, כתר- ידיעות ספרים, 2004



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...