דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שלושה פודקאסטים שמחלצים את התנ"ך ממלתעות השעמום


מהתנ"ך לפלמ"ח- הציונות גואלת את הספר הנשכח

בהיכלי הישיבות ובתי המדרש מונח התנ"ך בקרן זווית, עיקר הלימוד מופנה לגמרא ולהלכה. כמובן שדיוני הגמרא רצופים בפסוקים אך הללו מהווים תימוכין לטענות הלכתיות ומסורתיות שהקשר בינן לבין פשט המקראות מיקרי בהחלט. דווקא הציונות היא זו שדחפה את 24 ספרי התנ"ך לקדמת הבמה, חזון הנביאים החברתיים, כיבושי יהושוע והדרמות של בית דוד ובית עמרי זכו להתייחסות מחודשת. מתוך תפיסה אידיאולוגית זו המותחת קשר ישיר בין התנ"ך לפלמ"ח ייסד בן גוריון  את חוג התנ"ך בביתו, יגאל ידין (הרמטכ"ל השני) יצא למסעות מתל דן ועד למגידו על מנת למצוא הוכחות לממלכות האבודות שכוסו בעפר. בכיתות הלימוד של החינוך הממלכתי התלמידים דקלמו את שירת דבורה וקינת דוד. המיתוס התנ"כי הועלה על נס והפך לייסוד זהותי מכונן. השנים חלפו והתנ"ך איבד בהדרגה את יוקרתו, שיעורי התנ"ך בבתי הספר התמקדו בתקבולות ובמבנים ספרותיים, הפוליטיקאים העדיפו ללחוץ ידיים בחתונות והחפירות הארכיאולוגיות נזנחו לטובת מיעוט חוקרים שהתכתש בינו לבין עצמו.

מיזם 929 והחזרת העטרה ליושנה

לפני שש שנים נעשה ניסיון מפעים להחזיר את ספר הספרים לשיח הציבורי, מיזם 929 שהובל על ידיד העיתונאית גל גבאי והרב בני לאו. שפך אור חדש על הספר שאיבד מהילתו הציבורית. המיזם מכנס  עשרות קבוצות לימוד בכל רחבי הארץ, פודקאסט עם שיעורים יומיים בתנ"ך, סיורים ואתר אינטרנט בועט באמצעותם בכל יום נלמד פרק אחר בתנ"ך. המיזם הפך להצלחה שהוציאה את הספר ממסדרונות החוג למקרא או  מד' אמותיהם של בתי המדרש הפלורליסטים. למרות ההתלהבות שנרשמה בקרב חוגי למדנים מדן ועד אילת, התנ"ך מצליח לעלות לכותרות בעיקר סביב סוגיות פוליטיות. כאשר השר בצלאל סמוטריץ' מתפייט על שיבה לימי ההלכה בימי דוד ושלמה (שלא הייתה כזו) או כאשר הנשיא האמריקאי פונה לקהל מצביעיו הנאמן בקהילות האוונגליסטיות ומדגיש את ארץ ישראל כארץ התנ"ך. ברגעים אלו לפתע הספר מגיח מאולמות בתי המדרש של הדתיים או של האינטלקטואלים הפלורליסטיים והופך לטקסט בועט שמשליך על מציאות חיינו.
הרגעים הללו יוצרים בקרב רבים מבוכה, משום שמלבד זיכרון עמום מלימודי בית הספר, שברי משפטים בטיול השנתי וימי תרבות בצבא, הספר וסיפוריו אינם מוכרים לעומקם ורבים מבלבלים בין פשט הפסוקים לבין פרשנויות מאוחרות שהועברו במסורה על ידי מורות וגננות שהפכו את הפרשנות לחלק בלתי נפרד מפשט הפסוקים. לצד תוספות עממיות אלו ניתן להוסיף את החיבור בין הפרשנות המדרשית של חז"ל לפשט הפסוקים, השלמות סיפוריות אלו יוצרות אשליה של הרמוניה בין שכבותיו השונות של הטקסט, אך מרחיקות אותנו מאוד מהבנת פשט המקראות, התקופה בה הוא נכתב ואפילו ממסריו האותנטיים. בקיצור, אנו נהנים להתפאר בספר הספרים, לקחת עליו קרדיט לאומי אך לא ממש מכירים אותו או לוקחים את המסרים העולים ממנו ברצינות.
למרות הקשר ההדוק שיש בין הספר לבין נופי הארץ, ולמציאות הפוליטית בה אנו חיים. רק מעטים ימצאו את כוחות הנפש ואת הזמן להקדיש ללימודו שעות ארוכות. למזלנו הטוב, שורה של פודקאסטים מרתקים מאפשרים הצצה מרעננת לספר הספרים. לטובת המתעניינים דגמתי שלושה שכל אחד מהם לוקח את המאזינים למסע אינטלקטואלי בשבילים אחרים.

הפודקאסט שמביא את ביקורת המקרא לחלל המכונית

עושים תנ"ך, פודקאסט מבית עושים היסטוריה, דן בכל פרק בסוגיות מרתקות החבויות בין הדפים. הפודקאסט מתבסס על שיחותיו של יותם שטיינמן עם  מומחים מתחום ביקורת המקרא ופותח איתם סוגיות עלומות. האם שלמה המלך הוא דמות ספרותית או דמות היסטורית? מה הקשר בין יהודה לישראל? וכיצד התנ"ך הפך מאסופה של סיפורים לקודקס מקודש? בכל פרק נפתח צוהר לסוגיות שמשלבות בין חקר ארכיאולוגי, ביקורת טקסטואלית וקריצות למציאות היום יומית. מי שמחפש חוויה דתית מעוררת יצטרך לפנות לאפיקים אחרים, אך אלו החפצים בשיח שנע בין עבר להווה ימצאו בו עניין רב.

יגאל בן נון ההיסטוריון שבועט במוסכמות

היסטוריה גדולה בקטנה, הפרק עוסק בספרן של ד"ר יגאל בן נון, קיצור תולדות יה-וה (רסלינג,2017).
בספרו מנסה לבן-נון מקם את יה-וה בתוך פאנתאיון האלים המקראי. הוא קורא תיגר על התפיסה שהיהדות המקראית הביאה עימה בשורה מונותיאיסטית, ומראה שזוהי התפתחות מאוחרת. מלבד העיסוק המרתק באלים השונים שאיכלסו את המרחב הקדום וטביעות אצבעותיהם נמצאות בספרי התנ"ך השונים  (אל, יקוק, בעל, כמוש, מורדוך, ענת, תמוז), העיסוק בדמותו של האל פותח דיון על הקשר שבין ממלכות יהודה וישראל ועל יחסי האיבה ששררו ביניהם. עבור בן נון יש לראות את השתיים כממלכות שונות לחלוטין כמו צרפת וגרמניה, שרק לאחר חורבנה של ממלכת ישראל נוצר ביניהם חיבור ספרותי שבא להצדיק את גלי הפליטים שנקלטו בממלכת יהודה. בן נון הוא מרצה מרתק, שפתו קולחת והוא מצליח להפיח חיים בהיסטוריה רחוקה. יחד עם זאת  הטענות שמעלה בן נון אינן חדשות וכל מי שקצת מצוי בחקר ביקורת המקרא מכיר אותן.

דרמה פוליטית בין עיר דוד לשומרון- מזנון הכנסת של המאה השישית  לפני הספירה

עושים פוליטיקה עם דפנה ליאל, עוד פודקסט מוצלח מבית, עושים היסטוריה, הפעם דפנה לוקחת את המאזינים לפוליטיקה שמאחורי התנ"ך. בראיון עם הפובליציסט אמוץ עשהאל מחבר הספר, "מצעד האיוולת היהודי" (ידיעות ספרים,2019). בתכנית נלקחים המאזינים אל מאחורי הקלעים של ספר הספרים המגולל בין המצוות והתוכחות תככים ומזימות בארמונות המלכים היהודאיים והישראלים. המאבקים בין בתי המלוכה, המאבק על הנרטיב  ההיסטורי של ממלכה קדומה משותפת. הופכים דפים היסטוריים ודתיים לדרמה פוליטית. השאלות החודרות של דפנה ליאל  הופכים סיפורים מוכרים למסע בזמן ולחוויה דרמתית שאינה פחותה מהדילים הנסגרים במזנון הכנסת כיום.  

סצינת הפודקאסטים כנדבך נוסף בעולם ההתחדשות היהודית

ברמה האישית אהבתי את המגוון הפרשני ואת היכולת של כל אחד מהפודקאסטרים לעסוק בתנ"ך מזווית כל כך שונה. עבורי השונות מהווה הוכחה לכך שהתרבות שלנו ממשיכה להתפתח וליצור מתוך השאלות שמעסיקות את בני הדור. אם בדור הקמת המדינה חיפשו בתנ"ך את ההצדקה לתנועה הלאומית, כיום השאלות מופנות למרחבים אחרים של יחסי עם ושלטון, נרטיבים מכוננים ופסיכולוגיה חברתית. השונות בין הדורות, והיכולת להמשיך ולדרוש בכתובים מקנה לתנ"ך ולספרי יסוד אחרים את החיות שבהם, ברגע שנפסיק לדרוש בהם, ללמוד ולגלות בהם פנים חדשות הם יאבדו מחיותם ויהפכו למוצגים מוזיאלים המעניינים חוקרי עתיקות הרואים בהם שכיות חמדה אך לא אבני בניין לחיי היום יום. שלושת הפודקסטים מהווים עבורי הוכחה שעולם ההתחדשות היהודי לא  צריך להצטמצם לבתי מדרש המאוכלסים על ידי קבוצה קטנה של למדנים, אלא עליו להוות מרחב תרבותי בו יכולים לחוש המונים רלוונטיים ומסוקרנים. כך בלי משים נוסף לנו נדבך נוסף ביצירה היהודית המתחדשת המקנה רלוונטיות בת זמננו לסיפורים עתיקים.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי