דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

סמי מיכאל,עאידה, כנרת-זמורה ביתן 2008


על אף שהשכונות הערביות נמצאות במרחק של כמה דקות נסיעה מביתי, תושביהם הערבים רחוקים מתמיד. שפתם איננה מוכרת לי (מלבד כמה מילים שרכשתי בצבא, מה שנקרא "כיבושית מדוברת") מנהגיהם ותרבותם מצויים מעבר לחומות. כל שנשאר הוא ניחוחות של קפה וטעם בלתי נשכח של חומוס וכנפה. הזרות המתקיימת בין יהודים לערבים בפיסת הקרקע הקטנה המכונה ארץ ישראל, מתמיהה אותי בכל פעם מחדש. לספרות ישנו תפקיד חשוב בהורדת המסכות ובחשיפה ההדדית, אולם אל מול שפע הכותרים המתורגמים מאנגלית, צרפתית, גרמנית ורוסית בולטים בהעדרותם חיבורים שנתחברו על ידי סופרים ערבים. פיצוי מסויים לחסך התרבותי מעניקים סופרים יהודים ששורשיהם נטועים במרחב הערבי, כאלי עמיר, שמעון בלס, דורית רבניאן וסמי מיכאל. כתיבתם מאפשרת הצצה אל מעבר למחיצות המפרידות ביננו לבין המרחב הערבי בו אנו חיים (עובדה שיש להסתגל אליה, על אף שיש ישראלים רבים שעדיין חושבים שישראל היא חלק מאירופה).
בספרו, "עאידה", לוקח אותנו סמי מיכאל אל עירק של ראשית שנות התשעים הנשלטת על ידי צאדם חוסיין ומנגנוני הביטחון הסרים למרותו. בין גלי הרציחות, הגירושים וההתעללויות חי לו זאכי דארי, יהודי מזדקן המתפרנס מתוכנית שבועית בטלוויזיה העירקית. חייו של זכי מתנהלים בנעימות המתאפשרת הודות לכסף ששולחת לו משפחתו החיה מעבר לים, מקשריו במנגנוני הביטחון ומכשרונו להלך בין הטיפות. חייו המדופנים במנעמי החיים מתקיימים בפרבריה של בגדד עד שבבוקר בהיר אחד משתנים הם באחת, כאשר, בפתח ביתו מתגלת אישה המוטלת בעילפונה. המפגש הבלתי צפוי מחייב את זכי לצאת מאדישותו ולפעול. מלבד ההתרחשויות המניעות את העלילה, הפגישה הבלתי מתוכננת מצריכה את זכי להתמודד עם זכרונות נעוריו שהודחקו במעמקי תודעתו. ההתפתחויות הדרמטיות שוזרות את ההווה והעבר לכדי מרבד מרהיב המאופיין בניחוחות של ארץ רחוקה.
כוחו של הרומן טמון בראש ובראשונה ביכולתו של מיכאל לקחת את הקורא לסמטאותיה של בגדד, לגדות החידקל, לעומסי התנועה ולרוחות הבאות מן המדבר ומייבשות את חלל הפה. במהלך הקריאה חשתי שאני יכול לחוש את הדמויות, את חששותיהם מאימת המשטר האורבת בכל פינה את כמיהתם לנורמאליות במציאות הא-נורמאלית. כושר כתיבתו של מיכאל מאפשר לקורא חוויה חושית בה ניתן להריח ולטעום את בגדד ושווקיה מבעד לדפים. יחד עם זאת מרבית הדמויות נשארו בחביונן, סיפורה של עאידה הפליטה הכורדיה שהפכה את חייו של זכי נשאר עלום, וכן פשר כמיהתו של זכי להישאר בבגדד למרות התלאות נשארה ללא מענה. ייתכן שמיכאל בחר להשאיר את סימני השאלה בעינם, ולא לתת לקורא תחושה של הקלה בסוף הרומן. אולם לדעתי יש בכך משום החמצה הפוגעת ביכולת להבין את הדמויות הצבעוניות המרכיבות את החיבור.
"עאידה" הוא רומן מהנה הפותח צוהר למציאות חיים שכמעט ולא נחשפת בספרות הרואה אור במחוזותינו. יחסי שכנות אינם מתחילים בהסכמים והסדרים אלא בהורדת מסכות והכרות הדדית, לא פעם אנו מבקשים משכנינו שיראו אותנו כבני אדם ולא כסטראוטיפים מהלכים. אל מול קריאתנו הצדקנית עולה השאלה, האם אנו עושים את המאמץ לראות אותם כבני אנוש המתמודדים עם מצוקות החיים? ספרו של סמי מיכאל נענה לאתגר זה, הוא חושף טפח במפגש המתחולל בין יהודים לערבים ומציע מרחב אנושי המתנשא מעל הקונפליקטים הפוליטים המובילים אותנו לא פעם אל עבר ראיה חד ממדית של המציאות החברתית בה אנו חיים.
שווה קריאה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....