דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

אורי אדלמן, בסימן ונוס, כתר, 2000


המבצעים המרובים בחנויות הספרים הובילו להתפשטותה של תופעת "אוגרי הספרים". האוגרים הם אנשים הקונים עוד ועוד ספרים שככל הנראה לא יפתחו לעולם. דפי ספריהם ממשיכים להיות דבוקים זה לזה חודשים ושנים מיום קנייתם, מחכים לגואל המתעכב לו אי שם. יום חסדם הוא בדרך כלל בפסח עת הם מוצאים אחר כבוד מהמדפים המאובקים וזוכים ללטיפה מתנצלת ולניעור שאמור להחזיר להם את זיק נעוריהם. סילדתי מתופעה זו מובילה אותי לדון את הספרים שבספריתי לכף חובה: או שאני קורא בהם או שאני מוציאם אחר כבוד לחנות יד שניה או חלילה לגריסה. רומן המתח  מאת  אורי אדלמן ז"ל, "בסימן ונוס" (כתר, 2000), מונח מזה שנים בספרייתי ועד כה נתתי לו להתייבש על המדף. אולם משום שלאחרונה אני מרשה לעצמי לקרוא ללא יסורי מצפון מותחנים קלילים שאינם דנים בהכרח בטבעו של המין האנושי, הרשתי לעצמי להתחיל ולקרוא בספרו.

מותחן בלב הכרך התל אביבי

במרכז  רומן המתח  ניצבות שלוש דמויות מרכזיות: יואב, סטודנט למשפטים התר אחר ריגושים בעיר הגדולה. נוגה, צעירה שהתחתנה עם מיליונר על מנת להנעים את ימיה ולהימלט מהשיגרה הקיבוצית. ליאורה, שותפתו לדירה של יואב סטודנטית לפסיכולוגיה המנסה להתאושש מקשר רומנטי כושל. מפגש מיקרי בבית קפה מטיל את השלושה לסבך של התרחשויות הכולל תככים, מזימות, רצח וכמובן סקס וכסף. בקיצור, כל המרכיבים ההכרחיים לרומן-מותחן. מיעוט הדמויות הראשיות ודמויות המשנה, השפה היום יומית וההימנעות ממבנים סבוכים והתפתחויות דרמטיות אפשר לי  לעקוב אחר העלילה ללא כל מאמץ. מה שהפך את, בסימן ונוס, לספר בריכה אולטימטיבי. קל לקריאה, סוחף ואינו מצריך תרשימי זרימה על מנת להבין כיצד הדמויות קשורות זו לזו. 

מותחן שמאפשר לקורא להישאר באזור הנוחות

אורי אדלמן עיצב את הדמויות בצורה שבלונית וקלישאתית. איש עסקים השומר על חזות קשוחה וחסרת רחמים, אשתו המשועממת התרה אחר ריגושים וסטודנט שגרתי המתגלה בהדרגה כרב תושייה ופעלים. האופן הצפוי בו מעוצבות הדמויות זולג במידה רבה אף למבנה העלילה הנעדרת מפנים מפתיעים. קורא שאיננו אינטליגנטי במיוחד יוכל לשער כבר במחציתו של הספר מה יהיה סופו. כל חובב מותחנים יודע, שידיעת סופו של המותחן משולה לקביעת מוות, ולכן פיענוח העלילה במחצית הספר הקנתה לי תחושה של רופא המאפשר לחולה להמשיך ולחיות וזאת על אף שהוא חוזה בכשל מערכות שאינו משאיר לו סיכוי של ממש (כנראה שראיתי לאחרונה יותר מדי פרקים של האוס).

כתיבה קולחת שהופכת את הספר לספר בריכה מומלץ במיוחד

למרות כל זאת  רומן המתח, ב"בסימן ונוס" מאת אורי אדלמן  כתוב בצורה קולחת ומעניינת שמחפה על עלילה שאינה מגיע לגבהים מיוחד. כך בשונה מספרים אחרים שהיו נשמטים מידי כבר בשלבי הקריאה המוקדמים, המשכתי לקרוא בספר עד תומו. לסיכום,  אורי אדלמן המיומן שלצערי נלקח לישיבה של מעלה בגיל צעיר השאיר אחריו מותחן קולח המתאים למלא את חלל הזמן במצבים שבהם רוצים ספר שהוא תחליף לסדרת משטרה טובה. כך בלי יומרות ובלי עלילה מתוחכמת מדי ניתן להעביר כמה שעות גנובות של מתח ועניין.  
אורי אדלמן, בסימן ונוס, כתר, 2000

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...