דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

עתידנות וסופו של האדם

שנה לאחר שראה אור רב המכר פרי עטו, קיצור תולדות האנושות (דביר,2014), פרסם ההיסטוריון פרופ' יובל  נוח הררי חיבור המוקדש להיסטוריה של העתיד. אוקסימורון זה אינו מהווה טעות סופרים אלא זהו השם שבחר הררי לספרו החדש, ההיסטוריה של המחר (דביר,2015). בשונה מספרו הראשון המגולל 70,000  שנות היסטוריה אנושית תוך מיפוי  תמורות מרכזיות שהיוו תפנית בדברי ימיה של האנושות. ספרו הנוכחי של הררי מוקדש לעתיד כאשר ההיסטוריה מהווה אך פלטפורמה לדיון בדבר העתיד. טענתו המרכזית של החבר הינה, שהתמורות המהירות בשדה הטכנולוגי הובילו להבסתן של שלושת האיומים המרכזים שריחפו מעל ראשו של המין האנושי: מחלות, מלחמות ורעב. ועתה לאחר שמרבית המין האנושי נמלט מחרבם המתהפכת הגיעה העת ליצירתו של אדם חדש הנישא על גלי הטכנולוגיה. אדם זה יצא לשורה של אתגרים חדשים ובהם: השגת אושר, חיי נצח והידמות לאלים בכל הקשור ליצירה. אתגרים אלו יוכלו להיות מושגים הודות לטשטוש בין האדם לבין הטכנולוגיה יצירת כפיו שתוביל עמה ליצירתו של על-אדם מסוג חדש. על אדם זה יהפוך לשליט העולם ובהדרגה ישמיד\ישעבד את האדם המוכר לנו כשם שההומו-ספניאס השמיד את הניאנדרטליים לפני עשרות אלפי שנים, והפך בהדרגה לשליט הבלתי מעורער של כוכב הלכת, ארץ.
במהלך הקריאה חשתי כמטפס העולה במעלה מגדל  מרובה מדרגות שככל שהוא מטפס במעלה המדרגות נשימתו מתקצרת וטווח הראות הולך וקטן מפאת העננים המסתירים את האופק. כך גם ספרו של הררי מכביד את הנשימה מפאת ריבוי המחקרים הגורמים לאיבודה של  האוריינטציה ולטשטושו של חוש השיפוט.  במהלך הקריאה הרגשתי שהררי נהנה לסחרר את הקוראים ועל כן הוא עובר ביעף מתחום לתחום, עד לכדי כך שגם הקורא המשכיל מרגיש במהירות בור גמור. תחושת הבורות מקלה על ההתמסרות וההופכת את הקריאה להשהיה ממושכת של שיפוטיות, מה שהזכיר לי בעיקר כנסים של חזרה בתשובה, בהם המרצה מצטט מפה ומשם במהירות מסחררת וקהל המאזינים מתעורר לפתע בפתחו של גן העדן מדומה. הררי משתמש בטכניקה דומה אולם בשונה מחיי הנצח המובטחים על ידי הדרשנים המסורתיים דרשתו של הררי מעניקה תחושת חידלון קשה.  תחושה הנובעת מכך שלדידו האדם הינו  יצור בר חלוף, אוסף של אלגוריתמים המקבלים החלטות עבורו והופכים אותו למכונה שבהדרגה מאבדת מערכה ועל כן צריכה לפנות את הזירה לגרסאות משופרות יותר.  
המניפסט המדעי  של הררי היוצא בשצף קצף כגד תפיסות דתיות הנדמות בעיניו כהמצאות ילדותיות, הופך גם הוא לחיבור פולמוסי הנדמה יותר ויותר לחיבור דרשני מאשר לספר מחקר. בשונה מדרשנים מסורתיים המציעים חלופה סדורה להבלי העולם הזה , הררי הוא תוצר של הפילוסופיה הפוסט-מודרנית, ועל כן הוא רואה את תפקידו רק  כנביא מוכיח בשער החושף את הכשלים במציאות אולם אין הוא אחראי  לתוצאות האתיות של דבריו.
המהפכה התפיסתית בדבר קיצו של ההומניזם המערבי מחד ושל והדתות הגדולות מאידך איננה ניטראלית מבחינה מוסרית אלא היא נושאת עמה השפעה בררוה על העתיד. אני הרגשתי שככל שהתיאוריה מוסיפה עוד ועוד נדבכים האדם המוצג בה  משיל מעצמו חובות מוסריות נוספות, עד לכדי כך שחייו  מאבדים ממשמעותם והקשרים החברתיים בהם הוא שרוי  נראים כאסופה של בדיות. בעודי שוקע בדכדוך נזכרתי במשל המתכות האפלטוני ונרגעתי. בספרו, המדינה, מציע אפלטון לחבר מיתוסים המובילים  ליצירתה של המדינה האידיאלית. עבורו, ערך האמת של הסיפור איננו הדבר המשמעותי אלא עיקר המשמעות טמונה בחברה שהוא מעוניין להקים. כך במשל קצר הצליח אפלטון לפני 2,500 שנה להצביע על תפקידם של בעלי התיאוריות. נראה שבעניין זה היושר האינטלקטואלי של הררי מוביל אותו להטיף בשם המחקר דווקא לסופה של החברה האנושית כפי שאנו מכירים אותה. ייתכן שחלק מדבריו בדבר ההקשרים הפסיכו-ביולוגים נכונים אך הבחירה בזווית זו כאפיק פרשני מרכזי להוויה האנושית,  מהווה רדוקציה של החוויה האנושית והופכת אותה לחוויה כמעט מיותרת וחסרת משמעות הן לפרט והן לחברה. מתוך כך אינני מבין את הכמיהה לפתח תיאוריות מעין אלו, מהו הערך המוסף שהן נותנות ליחיד ולקבוצה? אני מבחינתי מעדיף לחיות באשליה מסוימת ולחיות חיים עשירים ומגוונים מאשר להכיר ב"מציאות" ולמאוס בחיי.
בשונה מספרו הראשון שפתח בפני נתיבי מחשבה מרתקים על התפתחותה של החברה האנושית, הספר הנוכחי נראה לי בעיקר כמנטרה מדכדכת המציגה את אפסיותו של האדם. מעת לעת נחשפתי לניתוחים מחכמים אך לרוב היה זה מסע די מייגע בנבכי הפסיכו-ביולוגיה. אני מבחינתי מעדיף את הררי ההיסטוריון מאשר את  הררי העתידן. כך שאלו שנהנו מהחיבור הראשון, קיצור תולדות האנושות, אינם חייבים  להמשיך ולקרוא את הספר הנוכחי העוטף בעטיפות מחקריות גלולת מוות לאדם.
יובל נוח הררי, ההיסטוריה של המחר, דביר, 2015, 496 עמ'




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...