דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

כוחה של אהבה הסמויה מן העין


התרבות הפופולרית מבית מדרשה ההוליוודי הרגילה אותנו לבחון אהבה- והתאהבות באמצעות חלוקן המלאכותית לשלושה חלקים קבועים: התאהבות, קושי במימוש הכרוך בייסורי גוף ונפש ולבסוף איחוד מרגש המוביל אותנו אל עבר הכתוביות היורדות על המסך בליווי מוזיקה מתקתקה. מיצגיו הנאמנים של הז'אנר הנרטיבי הזה הם השחקנים: יו גרנט וג'וליה רוברטס שסרטיהם הרומנטיים נראים כרפרודוקציות זהות המקשות על זיהויים (אני שב ומתבלבל בין נוטינג היל לבין ארבע חתונות ולוויה אחת). לעומתם ניצבים סרטיו של וודי אלן, "ויקי כריסטינה ברצלונה", "חצות בפריז" או "לרומא באהבה". המביאים לצופה נרטיב  בו הדמויות אינן מתנהגות על פי תרחיש ידוע מראש אלא הן מטלטלות בין מגוון רחב של התנהגויות שלעיתים נעדרות כל היגיון. דמויותיו  אנושיות ומורכבות ולכן לעיתים הן פועלות באופן מעורר השתאות בעיקר בכל הקשור למעשים המובילים לחורבנם האישי. כניסתן התכופה של דמויות משנה מקשה על מתיחת קו עלילתי לנארי אלא הצופה נזרק פעם אחר פעם לדרכים צדדיות המשלבות בין הווה לעבר, בין משאלות לב למציאות. ובעיקר יש לציין את ויקי כריסטינה ברצלונה שטמונים  בו רבות מהנושאים אותם מציגה בריינר בספרה, בעיקר בכל הקשור להתאהבות הרסנית ולכמיהות המנוגדות של הגיבורים. 



שתי האסכולות אינן קיימות רק ביצירה הקולנועית אלא הן באות לידי ביטוי מובהק גם ביצירה הספרותית, ולמעשה הן מותחות מעין ספקטרום בו היצירות נפרסות בין רומנים עטופי שמאלץ מתקתק לבין רומנים מחוספסים יותר המציגים יחסיים באופנים מתוחכמים שאינם ניתנים לתיוג שבלוני. אני מרגיש נוחות רבה יותר עם הזן השני ועל כן כאשר אני ניגש לקריאתם של רומנים אני משתדל להבחין כבר בעמודים הראשונים האם לפני רומן סוכרתי או דווקא רומן בעל ארומה מורכבת של קפה משובח ורב טעמים.  לשמחתי הרבה הרומן החדש פרי עטה של שושי בריינר, כתב סתרים (עם עובד, 2016). משתייך לקבוצה האחרונה. זהו רומן מריר במובן החיובי של המילה. הספר מכנס בחובו שלושה ספרים שונים המשלימים זה את זה וקריאתם המשותפת פותחת בפני הקורא רבדים עלילתיים שמצריכים הרהור שרק לאחריו ניתן לקשור את כלל הרמזים לכלל תפיסה בהירה של הדמויות. 
הספר הראשון מגולל את סיפורם של איה, סופרת בתחילת דרכה,  ואלכס העורך הנערץ המתאהבים בשעת עבודתם המשותפת על רומן הביכורים של איה. הסיפור מסופר מנקודת מבטו של עורך ההוצאה, מנחם, שמחדרו הקטן שכמעט ונעלם מעיני הבריות מצליח לתור אחר סיפור אהבתם הסוער המתחיל כשיט במעגן, עובר לסערות הים ולבסוף מתרסק על סלעי המציאות. הסיפור השני, הינו סיפורו של מנחם שזה עתה התאלמן מאשתו נאווה, חופפת שיער במספרה שכונתית, הפרידה מאשתו מטילה אותו באופן טוטאלי לחיקם של הספרים. אך הקריאה לתוך הלילה מזמינה  את דמותה של נאווה לעלות בזיכרונותיו וכך היא מגיחה לעת ליל ופותחת בפניו נתיבים חדשים לכתיבת סיפור אהבתם הלא ממומשת של אלכס ואיה. הסיפור השלישי הינו ספרו של אלכס, אותו הוא מספר מנקודת מבט מפתיעה של המלאך המסייע לגיבור לאורך חייו. במרכזה של העלילה ניצב יונתן פרופסור להיסטוריה של הרעיונות הנקלע למערכת יחסים הרסנית עם אשת מנהלה בחוג בו הוא מלמד. מערכת היחסים שתחילתה בתאוות בשרים הולכת ומתפתחת והופכת למעין בולען ההולך ומעמיק ככל שהשנים חולפות. ספרו של אלכס מהווה למעשה מעין ספר צפנים המסביר לקורא את מערכת יחסיהם של אלכס ואיה ובעיקר את התנהגותו המסתורית של אלכס שבמו ידיו מוטט אותה פעם אחר פעם. תובנה  זו נעלמה מעיני בקריאה ראשונית אך הודות לקריאה בביקורתה של מאיה גז במוסף הספרות של הארץ היא התגלתה לעיני ולמעשה העלתה את  חווית הקריאה בכמה דרגות. 
כוחה של היצירה הלך והתבהר ככל שהתרחקתי מקריאתה, רק ממרחק הבחנתי במלאכת המחשבת שנוצרה על ידי בריינר. זהו רומן מתוחכם, מדויק המשייט בקלות בין סגנונות שונים השוזרים יחדיו שפה יום יומית, כתבי קודש, שפת רחוב  ומעליהם נבזקים מיני תבלינים של חוכמות ההופכות את הקריאה בו לתענוג צרוף. פעמים הרגשתי שבריינר מתאהבת בתחכומה ועל כן ומקדישה את הסאה, בעיקר כאשר היא נכנסת לנתיבים פילוסופים מבית מדרשו של וולטר בנימין או הרמב"ם. לדעתי האופנים בהם מוצגות תפיסותיהם אינן משביחות את הטקסט אלא להפך, יוצרות ריחוק שפוגע ברצף העלילתי. למרות זאת, כתב ספרים, הינו רומן מהמעלה הראשונה ושמחתי מאוד שהוא נתן את אקורד הסיום שלי לשנה זו.  אני מאחל לעצמי  שהסיום המשובח של 2016 מהווה מעין קול מבשר לשנת 2017 שתביא עמה יצירות מורכבות, מעניינות המצליחות מבעד לרב ממדיות גם לגעת ברגש ובכך לקיים את תפקידה של הספרות. 
שושי בריינר, כתב ספרים, עם עובד, 2016, 320 עמודים. 

תגובות

  1. שושי יודעת כתמיד להראות לנו צד אחר ופראי שבתכלס,
    נמצא בכל אחד ואחת מאיתנו
    אין ספק שברגע שאנחנו נותנים לו מקום,
    אוויר לנשימה, מרחב של לגיטמציה
    השינוי בחיינו לא מאחר לבוא

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...