דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

"החיים הם מה שקורה בזמן שאתה עסוק בלתכנן תכניות" (ג'ון לנון)


מילן קונדרה, ההנאה שבאיטיות, תרגמה מצרפתית: חגית בת-עדה, זמורה ביתן, 1995
מזמן הטלפון הנייד לא משמש רק לקיום שיחות, למעשה רק חלק מזערי מהשימושים שאנו מבצעים בו מוקדשים לשיח, מרבית הזמן מופנת לאינספור שימושים נוספים כמו: קריאת חדשות, עדכונים בפייסבוק, משחקים, שמיעת מוזיקה, צילום, ביצוע תשלומים, בקיצור עולם ומלואו. מלבד היוזמות שלנו המכשיר גם דוחף לנו עדכונים והתראות וכך אנו מסתובבים בין הודעה להודעה בחשש מתמיד שמשהו מסעיר מתקיים ואני מחמיצים אותו. אצלנו בבית ואני מאמין שבעוד בתים רבים, המאבק על שעות מסך הוא אחד מהמאבקים המתישים ביננו לבין ילדותינו. אך מה לי להלין עליהן, כאשר גם אני לא מצליח להתנתק מהמכשיר, בארוחות אני ממש נאבק עם עצמי שלא להסתכל בפייד המתמלא. לפני מספר שנים היינו באילת וישב לצדנו בארוחת הבוקר  גבר  שכל הארוחה הסתכל בנייד, היינו בשוק מהגסות לא עברו חמש שנים והוא נדמה בעיני כמבשרו של עידן חדש. עידן בו עיריות ועמותות יוצאות בקמפיינים המדגישות את הצורך בקשר אישי ובהתנקות מהמסכים.
 גדולתם של פילוסופים וסופרים מהמעלה הראשונה שהם מצליחים ביצירותיהם להגביה עוף ולראות את התנודות החברתיות עוד לפני שהן מקבלות את ביטוין ההתנהגותי באופן מלא. הסופר הצ'כי-צרפתי, מילן קונדורה- Milan Kundera, שהוא שילוב נדיר של מסאי-פילוסוף וסופר, זיהה את שורשי הבעיה בבריחה האנושית משעמום והצורך בריגוש, פחד שמוביל למנוסת בהלה מעצמנו ומסביבתנו הקרובה והופך אותנו לנרקומנים של ריגושים.  
"מדוע נעלמה ההנאה שבאיטיות? אהה, היכן הם הולכי הבטל מימים עברו? היכן הם אותם גיבורים משוטטים של שירי העם, אותם בטלנים שנדדו לאיטם מטחנת רוח אחת לרעותה ולנו תחת כיפת השמים? האם נעלמו יחד עם שבילי הכפרים, יחד עם כרי הדשא וקרחות היער, יחד עם הטבע? פתגם צ'כי מגדיר את בטלנותם המתוקה באמצעות מטאפורה. הם מתבוננים בחלונותיו של האל הטוב. מי שמתבונן בחלונותיו של האל הטוב אינו יודע שעמום, הוא מאושר. בעולמנו הפכה הבטלה לחוסר מעש, שהוא דבר שונה ממנה לחלוטין, חסר המעש מתוסכל, משתעמם, נתון בחיפוש מתמיד אחר תנועה שחסרה לו[1]".
קנדורה יוצר בידול בין בטלה לשעמום, כאשר הוא מחבר את הבטלה לשוטטות נוסח המשורר, שרל  בודלר, שראה בשוטטות הזמנה למסע של התענגות וגילוי. מסע שהיום נראה תלוש מההוויה הרועשת המלאה בשטף אינסופי של גירויים ממוזיקה ועד משחקים הממסכים את הווייתנו. אינך מביט לצדדים, המבט  ממוקד במכשיר והזמן חולף לו ביעף אינו משאיר בך את רישומיו. מי זוכר מה ראה בפיד? מי זוכר מה היה בחדשות? הכל נשטף בנהר הזמן, בבליל של חוסר משמעות.
בספרו, ההנאה שבאיטיות, רעיון הזמן נבחן בשלושה צירי זמן המתקיימים כביכול בעת ובעונה אחת  בטירה צרפתית עתיקת יומין. בציר האחד, חוזר המספר לרומן אהבהבים בן המאה ה-18 המספר את סיפורם  של רוזנת ואביר החומקים בין חדרי הטירה העתיקה במסע תענוגות למימוש מאוויהם. בציר השני נחשף הקורא לסיפורו של חוקר חרקים צ'כי שלאחר הגליה בת שני עשורים מורשה לשוב למקצועו, שיבתו מועלת על נס בכנס החוקרים העבש המתקיים בטירה. סיפורו הייחודי מוביל לכנס אינטלקטואלים צרפתיים החפצים למנף את מצבו לטובת מאבקים פנימיים והעלאת יוקרתם האישית.כך בעודם ניצבים אל מול המצלמה הם מבלבלים בין מקומות ותאריכים, תוך שהם הופכים את סבלו של הזולת לכלי למימוש תאוות הפרסום בה הם חפצים.  בין לבין כיאה לכנסים בהם הבר רוחש יותר מאולמות ההרצאות, חדרי הטירה מתמלאים ביצרים וכמיהות לב של נשים וגברים התרים אחר אהבה ומשמעות בין מושב לשנפס. בין שני הצירים העלילתיים כנהוג ביצירותיו של קונדרה המחבר משתף את קהל הקוראים במחשבות העולות בו תוך כדי הכתיבה וברגעי היום יום בהם הוא נתון עת הוא שוזר בין  כנס החוקרים לבין סיפור אהבתם של האביר והרוזנת.
המפגש בין שלושת הצירים מאפשר להביט בסוגיות של זמן ומשמעות מכיוונים שונים ומעניינים, תוך שהוא מציב שוב ושוב את הרדיפה האנושית אחר ריגושים ומשמעות. רדיפה שלא אחת מובילה למבוי סתום משום שפעמים רבות דווקא הרדיפה אחר הריגוש מרחיקה ממציאת המשמעות, והחיפוש הסזיפי אחר משמעות מרחיק מההנאה. מצב פרדוקסלי זה הוא לב ליבו של הספר, המלהטט בין מצבים שונים ובכל אחד מהם פותח צוהר לנפש האדם הנכתשת בין קונפליקטים ומאווים.  
ההנאה שבאיטיות הוא ספר הנקרא בשטף ובהנאה רבה המשלבים בצורה  ייחודית הגיגים פילוסופים סרקזם חד על המצב האנושי, וכמובן סיפורים עלילתיים מעניינים הנשזרים זה בזה באופנים שאינם כבולים לריאליזם עלילתי. השילוב בין שלל המרכיבים הופך את הספר לרומן עשיר ומורכב הנע  בין גבהי החשיבה המופשטת הדנה בממד הזמן ובהשפעותיו של האדם לבין התמקדות בסיפורים אנושיים הנוגעים בלב ליבה של הדרמה האנושית הרצופה בקנאות, ציפיות ואכזבות. כך במעבר שבין הרבדים הבסיסים של נפש האדם לבין הנשגבות של החשיבה המופשטת, יצאתי מבושם ומחויך.
ספר נפלא הנקרא ביעף.



[1] מילאן קונדורה, ההנאה שבאיטיות, עמ' 9


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...