דילוג לתוכן הראשי

"החיים הם מה שקורה בזמן שאתה עסוק בלתכנן תכניות" (ג'ון לנון)


מילן קונדרה, ההנאה שבאיטיות, תרגמה מצרפתית: חגית בת-עדה, זמורה ביתן, 1995
מזמן הטלפון הנייד לא משמש רק לקיום שיחות, למעשה רק חלק מזערי מהשימושים שאנו מבצעים בו מוקדשים לשיח, מרבית הזמן מופנת לאינספור שימושים נוספים כמו: קריאת חדשות, עדכונים בפייסבוק, משחקים, שמיעת מוזיקה, צילום, ביצוע תשלומים, בקיצור עולם ומלואו. מלבד היוזמות שלנו המכשיר גם דוחף לנו עדכונים והתראות וכך אנו מסתובבים בין הודעה להודעה בחשש מתמיד שמשהו מסעיר מתקיים ואני מחמיצים אותו. אצלנו בבית ואני מאמין שבעוד בתים רבים, המאבק על שעות מסך הוא אחד מהמאבקים המתישים ביננו לבין ילדותינו. אך מה לי להלין עליהן, כאשר גם אני לא מצליח להתנתק מהמכשיר, בארוחות אני ממש נאבק עם עצמי שלא להסתכל בפייד המתמלא. לפני מספר שנים היינו באילת וישב לצדנו בארוחת הבוקר  גבר  שכל הארוחה הסתכל בנייד, היינו בשוק מהגסות לא עברו חמש שנים והוא נדמה בעיני כמבשרו של עידן חדש. עידן בו עיריות ועמותות יוצאות בקמפיינים המדגישות את הצורך בקשר אישי ובהתנקות מהמסכים.
 גדולתם של פילוסופים וסופרים מהמעלה הראשונה שהם מצליחים ביצירותיהם להגביה עוף ולראות את התנודות החברתיות עוד לפני שהן מקבלות את ביטוין ההתנהגותי באופן מלא. הסופר הצ'כי-צרפתי, מילן קונדורה- Milan Kundera, שהוא שילוב נדיר של מסאי-פילוסוף וסופר, זיהה את שורשי הבעיה בבריחה האנושית משעמום והצורך בריגוש, פחד שמוביל למנוסת בהלה מעצמנו ומסביבתנו הקרובה והופך אותנו לנרקומנים של ריגושים.  
"מדוע נעלמה ההנאה שבאיטיות? אהה, היכן הם הולכי הבטל מימים עברו? היכן הם אותם גיבורים משוטטים של שירי העם, אותם בטלנים שנדדו לאיטם מטחנת רוח אחת לרעותה ולנו תחת כיפת השמים? האם נעלמו יחד עם שבילי הכפרים, יחד עם כרי הדשא וקרחות היער, יחד עם הטבע? פתגם צ'כי מגדיר את בטלנותם המתוקה באמצעות מטאפורה. הם מתבוננים בחלונותיו של האל הטוב. מי שמתבונן בחלונותיו של האל הטוב אינו יודע שעמום, הוא מאושר. בעולמנו הפכה הבטלה לחוסר מעש, שהוא דבר שונה ממנה לחלוטין, חסר המעש מתוסכל, משתעמם, נתון בחיפוש מתמיד אחר תנועה שחסרה לו[1]".
קנדורה יוצר בידול בין בטלה לשעמום, כאשר הוא מחבר את הבטלה לשוטטות נוסח המשורר, שרל  בודלר, שראה בשוטטות הזמנה למסע של התענגות וגילוי. מסע שהיום נראה תלוש מההוויה הרועשת המלאה בשטף אינסופי של גירויים ממוזיקה ועד משחקים הממסכים את הווייתנו. אינך מביט לצדדים, המבט  ממוקד במכשיר והזמן חולף לו ביעף אינו משאיר בך את רישומיו. מי זוכר מה ראה בפיד? מי זוכר מה היה בחדשות? הכל נשטף בנהר הזמן, בבליל של חוסר משמעות.
בספרו, ההנאה שבאיטיות, רעיון הזמן נבחן בשלושה צירי זמן המתקיימים כביכול בעת ובעונה אחת  בטירה צרפתית עתיקת יומין. בציר האחד, חוזר המספר לרומן אהבהבים בן המאה ה-18 המספר את סיפורם  של רוזנת ואביר החומקים בין חדרי הטירה העתיקה במסע תענוגות למימוש מאוויהם. בציר השני נחשף הקורא לסיפורו של חוקר חרקים צ'כי שלאחר הגליה בת שני עשורים מורשה לשוב למקצועו, שיבתו מועלת על נס בכנס החוקרים העבש המתקיים בטירה. סיפורו הייחודי מוביל לכנס אינטלקטואלים צרפתיים החפצים למנף את מצבו לטובת מאבקים פנימיים והעלאת יוקרתם האישית.כך בעודם ניצבים אל מול המצלמה הם מבלבלים בין מקומות ותאריכים, תוך שהם הופכים את סבלו של הזולת לכלי למימוש תאוות הפרסום בה הם חפצים.  בין לבין כיאה לכנסים בהם הבר רוחש יותר מאולמות ההרצאות, חדרי הטירה מתמלאים ביצרים וכמיהות לב של נשים וגברים התרים אחר אהבה ומשמעות בין מושב לשנפס. בין שני הצירים העלילתיים כנהוג ביצירותיו של קונדרה המחבר משתף את קהל הקוראים במחשבות העולות בו תוך כדי הכתיבה וברגעי היום יום בהם הוא נתון עת הוא שוזר בין  כנס החוקרים לבין סיפור אהבתם של האביר והרוזנת.
המפגש בין שלושת הצירים מאפשר להביט בסוגיות של זמן ומשמעות מכיוונים שונים ומעניינים, תוך שהוא מציב שוב ושוב את הרדיפה האנושית אחר ריגושים ומשמעות. רדיפה שלא אחת מובילה למבוי סתום משום שפעמים רבות דווקא הרדיפה אחר הריגוש מרחיקה ממציאת המשמעות, והחיפוש הסזיפי אחר משמעות מרחיק מההנאה. מצב פרדוקסלי זה הוא לב ליבו של הספר, המלהטט בין מצבים שונים ובכל אחד מהם פותח צוהר לנפש האדם הנכתשת בין קונפליקטים ומאווים.  
ההנאה שבאיטיות הוא ספר הנקרא בשטף ובהנאה רבה המשלבים בצורה  ייחודית הגיגים פילוסופים סרקזם חד על המצב האנושי, וכמובן סיפורים עלילתיים מעניינים הנשזרים זה בזה באופנים שאינם כבולים לריאליזם עלילתי. השילוב בין שלל המרכיבים הופך את הספר לרומן עשיר ומורכב הנע  בין גבהי החשיבה המופשטת הדנה בממד הזמן ובהשפעותיו של האדם לבין התמקדות בסיפורים אנושיים הנוגעים בלב ליבה של הדרמה האנושית הרצופה בקנאות, ציפיות ואכזבות. כך במעבר שבין הרבדים הבסיסים של נפש האדם לבין הנשגבות של החשיבה המופשטת, יצאתי מבושם ומחויך.
ספר נפלא הנקרא ביעף.



[1] מילאן קונדורה, ההנאה שבאיטיות, עמ' 9


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי