דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

לא יכול להיות, גד שמרון רומן מתח ישראלי

מהו תפקידה של האומנות בסדר החברתי?

אחד מהקורסים  הבלתי נשכחים שעברתי באוניברסיטה היה מבוא לפילוסופיה של האסתטיקה שהועבר על ידי פרופ' עדו גייגר. כדרכם של קורסי מבוא הוא נע על פני ציר הזמן מהפילוסופיה היוונית ועד לימנו. באחד השיעורים הראשונים דנו במחלוקת שבין אריסטו לאפלטון בדבר תפקידה של האומנות. אריסטו גרס שהאומנות מרחיקה את האדם מהכרת המציאות משום שהיא חיקוי של החיקוי, כלומר המציאות הנחוות על  ידנו אינה משקפת את המציאות ומתוך כך שהאומנות מחקה את המציאות היא חיקוי של החיקוי. לעומתו אפלטון היה יותר מעשי והוא זיהה את הפוטנציאל הגלום באומנות על מנת לחולל מניפולציה על שכבות נרחבות בעם. בספרו, המדינה, הוא הגדיר את תפקידם של האומנים כאלו הצריכים לחזק את המיתוסים שמאפשרים למעמד השולט לשלוט. לשיטתו במידה והאומנים לא ישרתו את המטרה העליונה שהיא יציבות המדינה יש לגרשם. מחלוקת זו שהתקיימה בערך בימי הבית הראשון, עודנה רלוונטית לימנו אנו. 

הדימוי חזק מהמציאות

בהתאמה לימנו ניתן לראות בעולם הפרסום אפיק נוסף לאומנות, הם מספרים סיפור על מנת להשפיע על התנהגותו של הציבור. לא רחוק מתפקידם של מספרי הסיפורים ומציירי הציורים בתקופתם של הפילוסופים היוונים.  כאן שבה ועולה השאלה האם מעשיהם עוזרים לנו להבין את המציאות הסובבת או שמא רק מרחיקים אותנו מהבנת האמת? האם הם כלי שרת בידי הסדר הפוליטי או שהם מאתגרים אותו? נראה שהתשובה די ברורה, אנו יודעים מעט מאוד על מה שקורה באמת בסביבתו של ראש הממשלה. על מערכות היחסיים בין הדמויות, על אופני קבלת ההחלטות, סוגי הדיונים ואופיים. אך עולם הדימויים שלנו עשיר מאוד, מערך שלם הומצא עובד והופק עבורנו וזאת  על מנת להטביע בנו דימויים ומחשבות. כך נוצרת תדמית של מר ביטחון, גאון כלכלי, מנהיג שקול ואסטרטג המגביה עוף. ולקרן זווית נדחקים צדדים פחות חיובים כדוגמת לחיץ, נהנתן, שקרן המקיף את עצמו בחבורה של מלקקי פנכה. 

לא יעזרו תחקירים או כתבות בעיתונות, הדימוי מושרש בנו. אומנות היח"צ עושה את מלאכתה נאמנה, מגשימה את נבואותיו השחורות של אריסטו ומרחיקה אותנו מהכרת האמת ומגשימה את החזון הציני של אפלטון, היא משרתת את השליט. שבתי להרהר באריסטו ובאפלטון כאשר קראתי את הרומן הבדיוני של גד שמרון, ואנחנו חשבנו שזה לא יכול להיות (1999). 

לחיץ?

במרכזו של הרומן ניצב לא פחות ולא יותר מאשר ראש ממשלת ישראל הנמצא בעיצומם של מגעים מדיניים עם הפלסטיניים ועם הסורים. הדיונים עולים שלב והיכולת שלו למרוח את האמריקאים ואת הצדדים השונים הרכונים על המפות הולכת וקטנה. אין ספק שהשלום שבפתח מצריך ויתורים טריטוריאליים שדחייתם עלולה להוביל למרחץ דמים. מציאות מורכבת זו מוציאה משלוותם את נאמניה של ארץ ישראל השלמה, הללו מנסים אין ספור תכניות להשפעה על מדיניות  הממשלה. כולן בלי יוצא מן הכלל אינן מצליחות לשנות את קו המגמה הברור, הקמה של מדינה פלסטינית בשטחי יש"ע. בצר להם אחרי ישיבה לילית מפרכת מועלה רעיון להשפיע  על ראש הממשלה באמצעות הפעלת לחץ על רעייתו. מבצע חשאי יוצא לדרך ובדרך של חנופה ופסיכולוגיה המכירה בחולשותיו של הזולת נטוות רשת שכל תכליתה להשפיע על שיקול הדעת של ראש הממשלה. מהר מאוד העניינים מסתבכים והופכים לסבך של סחיטה ולחצים לא כשרים. 

מערך האבטחה של השב"כ יוצא לסיכול ממוקד של המזימה להשפעה על העומד בראשה של המערכת המדינית. משום שהנושא רגיש עד מאוד, מעט מעורבי סוד נכנסים בסוד העניינים. הצוות המיוחד המורכב מגמלאי השירות וממספר מצומצם של בעלי עניין יוצא למשימתו הסבוכה. באמצעות שורה של מהלכי חקירה, האזנות וצירופי מקרים נפרסת לעיניהם מערכות יחסים מורכבות בתוך משפחת המלוכה, בין גורמי השלטון השונים ובין מקורבים ולוביסטים בעלי עניין. לאורך הדרך הם נאלצים להכיר בכוחם היחסי של כלל בעלי התפקידים ובכיאה לז'אנר בפער המתקיים כל העת בין המציאות המזדקרת  לעין לבין המהלכים האמיתיים המניעים את המציאות. כך חברות ילדות מתגלות כנשות תככים ומזימות וסוכנים נאמנים מתגלים כזגזגנים לא קטנים המונעים על ידי מניעים שלא תמיד גלויים לעין. 

לא תמיד קל למצוא את הדרך החוצה בסבך המסדרונות של שירותי הביטחון

ספרו של גד שמרון הוא דמיוני, אך כעיתונאי ואיש מודיעין ניכר שהוא מכיר את מושאי כתיבתו. את הלכי הרוח במסדרונות שירות הביטחון, את העגה של אנשי המודיעין ואת הפער העצום בין דימוי למציאות בכל הקשור לאלו המנווטים את הספינה הנקראת מדינת ישראל. כמי שלא היה מעולם במסדרונות הללו, אהבתי את התחושה שאני עובר בין המשרדים השונים, כורה אוזן לדיונים ולהתייעצויות ורואה את השיקולים הזרים והעניינים המתערבים להם זה בזה. אינני תמים וברור לי ששמרון כתב את ספרו, ואנחנו חשבנו שזה לא יכול להיות,  מנקודת מבט פרוזאית ולא עיתונאית כך שמדובר רק על ארומה עיתונאית ולא על שיקוף של המציאות. יחד עם זאת נראה שהדברים מבוססים בצורה טובה על הלך הרוח האמיתי ועבור רומן, זהו ללא ספק הישג. 

שמרון הידוע מכתיבתו הענפה על שירותי הריגול הישראלים (ספרו המוסד והמיתוס זכה למספר מהדורות ותרגומים), הוא מאגר בלתי נדלה של ידע. לא פעם לאורכה של הקריאה הרגשתי שהוא אינו יכול שלא לפתוח הערת אגב על מנת לשתף את הקוראים בעוד מידע או אנקדוטה הקשורה בעולם הביון. פניות אלו הקשו על הבנת העלילה ויוצרו לא פעם מסעפים עלילתיים ארוכים שהורידו אותי  מדרך המלך. כך נפרסו באריכות מבצעי גיוס של סוכנים מעבר לים, קשרי עבודה בין זרועות הביון ובדיחות בין הארגונים השונים. אני לא התחברתי לפניות אלו וחשתי שהם פוגמות בשטף העלילתי. למרות זאת הספר קולח ומעניין וניתן לקרוא אותו ברציפות ובהנאה מרובה. 

בין דימוי למציאות-ימי מלכותו של המלך ביבי

לכל אורכה של העלילה שמרון אינו נוקב בשמותיהם של ראש הממשלה ורעייתו, אך לא צריך להיות גשש בלש על מנת להבין שמדובר על ימי הכהונה הראשונה של האדון מבלפור, בנימין נתניהו, ורעייתו שרה נתניהו לבית ארצי. המוטיבים האישיותיים החל מחמימות המזג שלה וכלה בקושי שלו למצוא את ידיו ואת רגליו בסבך השקרים שהוא תווה לאורך השנים. המציאות בה שניהם מתבוססים בעולם של שקרים ובצורך בלתי נדלה באהבת הציבור אינה רחוקה מהמציאות בה אנו נתונים כבר שני עשורים. מציאות הנשלטת ברובה על ידי יועצי תקשורת ובעלי אומנויות שאומנותם להרחיק אותנו מהבנת המציאות הסובבת אותנו. 

מעת לעת חומת היח"צ המהודקת נפרצת, ואנו זוכים לעדויות מצמררות על אשיותם של האנשים האוחזים ברסן השלטון. נראה שכבר ב-1999 בימי הכהונה הראשונה היו שראו את הפער המתקיים בין דימוי למציאות. שמרון הוא אחד מהם, והוא כרך את הידע הזה במיומנות לספרו, ואנחנו חשבנו שזה לא יכול להיות.

ספר מתח שמצליח להלך בין הטיפות

לא יכול להיות,  הוא ספר מתח שכתוב היטב, מעניין וסוחף הפותח צוהר לתא הטייס של מדינת ישראל. כרומן בדיוני הוא מאפשר לעצמו חירות אומנותית שאינה כבולה לניסוחים דיפלומטיים, כך ניתנות דרור למחשבות ולשמועות שלא ניתן לכותבן בעיתונות המודפסת. 

בעיני העלילה שידרה אמינות ועניין ולכן שמחתי לרוץ בין הדפים, לעבור בין חדרי הישיבות ולחכות ולראות כיצד הפרשיה הסבוכה  הזו תגיע לסיומה. למרות שהספר ראה אור כבר ב-1999, הוא עדיין רלוונטי חי ובועט ובנקל אפשר לזהות את הדמויות ולחבר בין שמות לבין פרצופים שעדיין מאכלסים את מהדורות החדשנות שלנו עשרים ואחד שנים לאחר צאתו של הרומן. 

לסיכום, מותחן מעניין, מטריד ורלוונטי 

גד שמרון, ואנחנו חשבנו שזה לא יכול להיות, 240 עמ', 1999
זמין להורדה באפליקציית עברית- לחץ כאן   ובהאזנה ישירה בICAST - לחץ כאן 

למיטיבי לכת שרוצים להתחקות אחר דמותו הריאלית ולא הספרותית, מומלץ לראות את הסדרה של עמית סגל , ימי בנימין. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שלוש סדרות מתח ישראליות שיעוררו לכם את הסגר

 עלייתו של תאגיד השידור כאן 11 עוררה שדים מרבצם. רשות השידור המיתולוגית הובסה על ידי הערוצים המסחריים, הסכמי העבודה שהונחו על צווארה לא אפשרו לה להתחדש ולהשתנות ותחושה של  ייאוש  וחוסר רלוונטיות פשטה במסדרונות רוממה השוממים. לאחר שהוחלט על פירוקה והקמתו של תאגיד מחודש  החל מאבק פוליטי עיקש. כדרכו נתניהו חזר בו וסוגיות של תרבות ובידור פינו את מקומן לזהותם  הפוליטית של הכתבים, למידת העצמאות בדיווח ומעל הכל לסוגיית הסוגיות, מידת הנאמנות לראש הממשלה ולחבר מרעיו. הימים חלפו, הניסיונות לבטל את הפירוק כשלו והתאגיד יצא לדרך. בשנתיים שעברו מיום הקמתו התחוללה לא פחות ממהפכה תרבותית בישראל, היצירה המקומית נסקה וללוח השידורים החלו להגיח תכניות מקור שרעננו את רצועות השעמום של הערוצים המסחריים שלא הצליחו לייצר תוכן מלבד רצועות אקטואליה ארוכות הממחזרות ידיעות במשך שעות ותוכניות ריאליטי מתוחות כמו גומי לעיסה, המנסות להפיק את מיצוי הטעמים המרבי מהתערובת הזולה.  לצד תכניות אקטואליה אינטליגנטיות ומרחיבות דעת, הופקו סדרות תעודה חדשות שפתחו בפני הצופים עולמות לפינות נסתרות בקיו...

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

שבע מידות רעות בראשית המאה בשנות לימודי לתואר הראשון הסתכלתי בקנאה בחברי הסגל שהילכו במסדרון המחלקה להיסטוריה של עם ישראל. קינאתי בדרך הילוכם במבטם המהורהר בשיח הידעני שקיימו עם הסטודנטים לתארים מתקדמים שחיכו בציפייה למוצא פיהם. הייתה לי תמונה רומנטית  לגבי  אלו שהקדישו את ימיהם לעולמות הרוח. עם ההגעה לתואר השני התחלתי להבין את הפער בין מציאות לבין דמיון. התחלתי להתוודע למשפך הצר ההופך עם השנים לזרזיף דקיק ככל שהדרך במעלה התארים הולכת ומתארכת. הקילוח הדקיק הזה עומד במרכז ספרה של מאיה ערד, שבע מידות רעות (חרגול, 2006). שבע מידות רעות- תיאור מכלי ראשון מאיה ערד הנשואה לאיש אקדמיה המלמד בארה"ב ובעצמה לימדה כמרצה במגוון אוניברסיטאות מכירה בקרוב את הפער בין דמיון למציאות. במרכז ספרה נמצאת המחלקה להיסטוריה של המדע באוניברסיטה הבדיונית, רדוורס, השייכת לליגת הקיסוס של האוניברסיטאות באמריקה. המחלקה המדוללת באמצעים ותקנים מנסה להילחם על עצם קיומה ונמלטת בקושי מחרב הקיצוצים של הנהלת המוסד. פטירתו של אחד מהפרופסורים הוותיקים פותחת מכרז למשרת הוראה תקנית. מכרז שבצוק העיתים נפתח אחת לעשור....

בינג' סדרות מתח בריטיות לצפייה בנטפליקס- לא משליכים ערב פנוי לפח

מהן הסדרות הבריטיות הטובות ביותר המשודרות בנטפליקס, ואיך כל זה קשור לשיעורי ילודה נמוכים באירופה וארה"ב? הילדים נרדמו, עלטה כיסתה את הבית. ערוצים אחד ושתיים משרדים תוכניות אקטואליה ובקיצור ישנה תחושה כללית שאין מה לראות, אבל מצד שני ישנה כמיהה עזה לשבור את שיגרת היום יום. הדקות נוקפות, העיניים מתחילות להיעצם ומחשבה טורדנית מפלחת את התודעה, האם נצליח למצוא סדרה או סרט מעניינים בנטפליקס  ולא סתם נוריד ערב לטמיון? המלאכה מרובה והזמן דוחק, ותחושות של ייאוש משתלטות על ספת הסלון. אל דאגה, זו אינה גזרת גורל, מצורפת רשימה של סדרות מרתקות היישר מהממלכה הבריטית, שכבר ניבא עליה חנוך לוין, "בלונדון טלוויזיה מצוינת", קחו את הזמן הוסיפו את הסדרות לרשימה הצפייה שלכם, ותודו לאל על כך ששירותי הצפייה הביאו איתם את מיטב התוצרת של ה BBC ישר לסלון הביתי. סדרות מתח בריטיות לצפייה מרתונית בנטפליקס בשם החוק ( Line of Duty )   שתי עונות מצוינות העוסקות ביחידה לחקירות שוטרים בלונדון. העונה הראשונה שוזרת בין שני סיפורים שלכאורה לא קשורים זה בזה הרג עבריין במהלך מרדף משטרתי וחקירת שחי...