דילוג לתוכן הראשי

פודקאסט מומלץ לחיפוש משמעות בסבך המודרני

לאחרונה אני נהנה להקשיב לפודקאסטים שעוסקים בשאלות הגדולות של החיים, לשמחתי זהו נושא שזוכה לעיסוק נרחב על ידי פודקאסטרים שהרימו את הכפפה ועוסקים בנושא.  אחד מהם הוא ליאור טל שדה שבפודקסט שלו, קולות של רוח, הקדיש לנושא ארבעה פרקים מרתקים. בכל פרק נבחנת השאלה באמצעות שיחה מעמיקה המתמקדת בהוגה אחר. כך נפגשים להם הרב סולוביצ'ק המעמיק מבריסק, האדמו"ר ר' נחמן מברסלב, הסופר פרנץ קאפקא והפסיכיאטר הווינאי ויקטור פרנקל. כל אחד מהם ניסה למצוא את דרכו בסבך המודרני מתוך כמיהה למצוא משמעות לעצמו ולהולכים אחריו.  

מגורל לייעוד דרכו של הגרי"ד סולביצ'יק

בפרק ראשון מארח ליאור טל שדה את פרופ' יהודה הלינגר המציג בבהירות את אחד מעמודי התווך של האורתודוכסיה המודרנית בארה"ב משנות החמישים ועד למותו בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת, ר' יהודה דוד סולוביצ'ק. בפרק נסקרת כתיבתו הענפה של הרב תוך התמקדות  בהבחנה בין גורל לייעוד, בבדידותו של האדם הדתי ובחיפוש המתמיד אחר מימושה של הברית בין האדם לאלוהיו. סולוביצ'ק היה רחוק מדמות הרב הסטראוטיפית וכתיבתו מתכתבת עם גדולי הפילוסופים הקיומיים מסרן קירקגור ועד למרטין היידיגר. המפגש המפתיע בין רוח אביי ורבא לבין הקתדרות של הפילוסופיה הגרמנית, יוצר תמהיל ייחודי. במסגרתו מתקיימים תהליך דיאלוגי בו מושגים פילוסופיים עוברים גיור מחד  ומאידך מושגים מוכרים מהחוויה הדתית מקבלים תפנית אקזיסטנציאליסטית המתאימים אותם לרוח התקופה. הדיון רחב היריעה פותח צוהר להפיכתו של הגורל האנושי עליו איננו מחליטים למסע של מימוש ייעוד, בו נתיבים של קדושה, לימוד ומצוות הופכים לאבני דרך המהווים מפת דרכים אל עבר היעד הנכסף, שאינו ניתן לעולם למימוש מלא.

נתיבי הייסורים- ר' נחמן מוצא היגיון בשיגעון

בפרק שני   מארח ליאור טל שדה את המנחה הוותיק, דודו ליברמן. בשיחתם מאפשרים השניים  הצצה לנפשו המסוכסכת ורבת הסתירות של המנהיג החסידי בן המאה ה-19, ר' נחמן מברלסב. הדיון המעמיק חורג בהרבה מהדימוי שהתקבע בציבוריות הישראלית לרב ולתורותיו. כך את מקומם של האברכים המקפצים בצמתים מחליפה תורה מורכבת השוברת ובונה בעת ובעונה אחת את המסורת הקיימת. אופני המבע השונים משיחות ועד לסיפורי מעשיות (בן המלך שהפך לתרנגול, התבואה המשוגעת) הופכים את ר' נחמן למעין אב מייסד המתווה דרך לחיפוש בנתיבי היום יום, שאינם גדורים בד' אמותיו של בית המדרש. 

הגותו הנשקפת מהפודקאסט מעלה שר' נחמן אינו נרתע מהאבסורד הטמון בקיום האנושי, מהידיעה שאמת ושקר מתערבבים בהם עד בלי יכולת להבחין. על כך שאורח החיים הסדור של שמירת מצוות מרחיק מהאותנטיות ומהיכולת לממש את עצמך, אך יחד עם זאת זוהי מחויבות שאין אתה בן חורין להיבטל ממנה. השניות והמורכבות הבאה ליידי ביטוי לכל אורכו של הפרק מקנים לתורותיו של האדמו"ר הראשון והאחרון, ממד על זמני המצליח לחדור להוויה האנושית המודרנית.

ויקטור פרנקל מהרמפה באושוויץ למציאת משמעות בסוהו

בפרק השלישי מתארחת אצל ליאור טל שדה  ד"ר פנינית רוסו שמובילה את המכון ללוגותרפיה בישראל. הפרק דן בשיטתו של פרנקל, הרואה בחיפוש אחר משמעות את הרצון המוביל בקיום האנושי.  השיחה מתמקדת בביוגרפיה הייחודית של פרנקל, פסיכיאטר שעסק בשאלת המשמעות עוד לפני מלחמת העולם ובצוק העיתים נשלח לאושוויץ ושם בחן את תפיסותיו המדעיות בתוך המציאות הרצחנית של המחנה. כך לאחר שלוש שנים כאסיר באושוויץ ובמחנות נספים גיבש פרנקל את תפיסותיו בדבר החיפוש אחר משמעות, משמעותו של הסבל והדרך למציאת אושר העוברת במרחבים של נתינה והקרבה למען הזולת.

שיחה זו  מצאה אותי בעיצומו של תהליך אישי בו אני מחפש אחר משמעות ופשר כאשר אנו נעים כחברה בתוך ערפל מגפתי שמקשה מאוד לראות את היום שאחרי. השיחה הקולחת והרלוונטית פתחה  בפני מרחבים של מחשבה ודיוק להם כה הייתי זקוק בימים אלו. 

כשקפקא מקדים את קאמי בדור

הפרק הרביעי החותם את הסידרה יוצא ממרחבי הפילוסופיה וההגות הישירה ונותן מקום לכתיבתו הפרוזאית של פרנץ קפקא. בפרק זה כמו בפרק הקודם שדן בר' נחמן מראיין ליאור טל שדה את דודו ליברמן. השניים משוחחים על יצירתו של פרנץ קפקא שנלקח בדמי ימיו על ידי מחלת השחפת אך השאיר לנו מורשת מפוארת של יצירה ספרותית מחודדת הפושטת את הכסות הנינוחה הבורגני המערבי.

השניים משוחחים על הרומנים הגדולים של קפקא "רופא כפרי", "המשפט" והסיפור הקצר, "הגלגול".  כל אחד מהסיפורים מאיר עוד נדבך על המציאות המשעבדת  בה אנו נתונים, כאשר איננו יודעים מהם גבולות ההכרה שלנו. כ-ק' ביום אחד אתה מואשם ללא יכולת להגן על עצמך עד למותך הבלתי נמנע, בעוד שביום אחר אתה מחפש ללא פשר כרופא הכפרי את  הדרך לטירה הנכספת.  כתיבתו של קפקא מראה פעם אחר פעם שנתיב הייסורים הוא בלתי נמנע אך הדרכים השונות המובילות אליו משתנות מעת לעת, בכך הופכת חווית החיים לאבסורדית ומדכאת.  

קולות של רוח פודקאסט מומלץ שמהווה חלק מתנופה תרבותית

בכל שבוע אני מוצא פודקאסט מומלץ במיוחד, אך תמיד עולה השאלה האם הפודקאסטים המעולים שעולים לאוויר מדי שבוע הם סערה בכוס תה?  אין לי תשובה חד משמעית בנושא, אך  ככל שעובר הזמן אני נוטה להאמין שאנו בעיצומה של מהפכה תרבותית של הנגשת ידע, של העלאת תובנות ושל התפתחות מחשבתית בה לליאור טל שדה ולפודקאסט המומלץ, קולות של רוח, יש בו מקום של כבוד.

 

 

 



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי