דילוג לתוכן הראשי

ספר בריכה



בחופשת הקיץ של סוף כיתה ו' נסעתי לנופש בן שבוע אצל חברים של הורי בכפר תבור, מידי בוקר היינו לובשים בגדי ים ורצים לבריכת היישוב. בעודי מנסה להתרגל לשמש הקופחת ולריח הכלור, שני ילדיהם שהיו צעירים ממני בשנה כבר שחו במרץ במימיה העמוקים של הבריכה. אני לעומתם נכנסתי בהססנות דרך הסולם לאזור הרדוד שבבריכה, אט אט היו רגלי במים ולאחר שהמים כיסו את מותני התחלתי לנוע באופן מסורבל לעברה השני של הבריכה הראש יצא ונכנס בחוסר התאמה לתנועות, ולכן בלעתי מי כלור קרירים שגרמו לי להשתעל קלות. כשהגעתי לאחר זמן ממושך שנראה בעיני כנצח לקצה השני של הבריכה, הביטו עיני בשתי רגליים שעירות, שזופות וחזקות, הן היו שייכות למציל שהביט בי בעיניים זועפות: "אתה האורח הירושלמי, תעשה טובה תישאר ברדודים", אמר והפנה ממני את מבטו המאוכזב אל עבר המתרחצים השזופים שהשתעשעו במי הבריכה הקרירים. הייתי המום ומושפל מדבריו וחברי הצעירים ניסו לנחם אותי ולהראות לי שניתן להינות גם באזור הרדוד. על אף נסיונותיהם הנוגעים ללב נצרבה בתודעתי ההכרה שכמו ירושלמים רבים, אינני נמנה עם השחיינים ועל כן על פי רוב אני מעדיף את הכסאות המקיפים את הבריכה מאשר את מימיה.  
בכל פעם שאני הולך לים או לבריכה לצד אריזתו של הציוד הסטנדרטי המתפרס על פי רוב על פני שלוש-ארבע שקיות הכוללות חצי מתכולתו של הבית אני מתלבט איזה ספר לקחת עימי. לפעמים אני נותן לעצמי קרדיט רב מדי ואז אני לוקח ספר מורכב,לרוב ספר עיוני, שמסייע לי להירדם חיש מהר על כיסאות הפלסטיק הנמוכים ולחזור הביתה עם צוואר תפוס וגב דואב. אולם בשנים האחרונות אני מתחיל להיות מודע לעצמי יותר ויותר ולכן חף מיומרות אני לוקח עימי מותחן סוחף, השנה פתחתי את עונת הרחצה עם ספרו של לי צ'יילד, אין מה להפסיד (כנרת-זמורה ביתן,2010).

צ'יילד הוא מחבר מותחנים בריטי המתגורר בארה"ב, במכז ספריו ניצבת דמותו של ג'ק ריצ'ר, פנסיונר צבאי המשוטט ברחבי ארה"ב ובאורח פלא חושף פרשיות שונות של פשע ורשע הדורשות את התערבותו. ריצ'ר איננו איש של ערים גדולות ועל כן עלילותיו מתרחשות  בשוליה ההזויים של המעצמה האמריקאית. עיירות קטנות וחסרות שם, בהן תושבים חשדנים הודפים זרים בברוטאליות, על מנת להסתיר סודות אפלים מעברם. ריצ'ר המתגלה כעקשן כפייתי יוצא למסע של גילויים המשאיר על פי רוב עשרות גופים מרוסקים הזוכים לחוות מנחת זרועו. בספרו הנוכחי מגיע ריצ'ר לשתי עיירות בקולרדו: הופ ודיספייר, אשר מתחמת לחזותן הרגועה והמנומנמת מסתתרים סודות המתגלים בהדרגה ויוצרים עניין רב בקרב הקורא.
 זהו הספר השלישי  פרי ידיו של צ'יילד שאני קורא לאחרונה  ולמען האמת ישנם יותר מדי מוטיבים החוזרים על עצמם בספריו (תיאורי קטטות הברים, אמירות שנונות ורומנים צפויים), החזרות נותנות תחושה שכבר קראתי את הספר בעבר ואני נמצא במרכזו של טיפול לשיפור הזיכרון. על אף התחושה הקשה שבסרט הזה כבר הייתי, מצליח צ'יילד בספרו , אין מה להפסיד, ליצור עלילה קצבית וסוחפת ופעמים אף מפתיעה. נכון זוהי איננה יצירת מופת בלשית וגם לא מותחן ראוי לציון, אולם יחד עם זאת צ'יילד הצליח להוציא מתחת לידיו מותחן בריכה מהנה, שאינו דורש הרבה מהקורא מלבד היסחפות קלה לתוך נבכי העלילה. המשובים הקרירים של קולרדו, המתוארים בספר היו לי כבריזה רעננה שהפיגה את האוויר העומד והמהביל של הבריכה האילתית בה קראתי את ספרו. בקיצור, אין מה להפסיד, הינו ספר בריכה קלאסי שכדאי לתחוב אותו, או כל ספר אחר מסדרת ג'ק ריצ'ר, לתיק הבריכה שלכם לצידם של אבטיח קר ובקבוק צונן של בירה.  
לי צ'יילד, אין מה להפסיד, תירגמה: אסנת הדר, כנרת זמורה ביתן 2010, 430 עמ'
Lee Child, Nothing to Lose, 2008

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי