דילוג לתוכן הראשי

חצוצרה בוואדי מאת סמי מיכאל- טרגדיה יוונית בוואדי ניסנאס

סמי מיכאל- חצוצרה בוואדי

 לפני כמה שבועות יצאנו לנופש משפחתי בחיפה. לאחר שנים בהם לא הגענו לעיר הצפונית, חזרנו לכרך שבין הכרמל לים. זו עיר עם אופי ייחודי והיסטוריה מפתיעה (למי שרוצה להרחיב מומלץ לשמוע את הפודקאסט על העיר במנהר הזמן). בחיפה ישנו  שילוב בין אוכלוסיות, נוף ממגנט ורחובות שמערבבים ישן וחדש, תפאורה לספרים אהובים: מעלילותיה של יהודית קציר ועד למולכו של א.ב יהושוע. כאשר עברנו ברחובותיה נזכרתי בגעגוע בספרו של סמי מיכאל, חצוצרה בוואדי (עם עובד, 1987). עם חזרתי לנווה הבורגנות בו אני מתגורר מיהרתי לספריה והשאלתי את הספר שקראתי אותו זה מכבר לפני שני עשורים כחלק מתוכנית הלימודים בספרות. יש קסם מיוחד בספר שמגולל סיפור על עיר בה ביקרת לאחרונה, אך יתרה מכך ישנו חוויה מיוחד במינה לחזור לספר נעורים כזה שנצרב כזיכרון, כחלק מתקופה. 

ואדי ניסנאס- מחוזות חיפאיים ייחודים

מפגשים בשולי הוואדי

במרכז עלילת, חצוצרה בוואדי, ניצבות שורה של  דמויות שוליים המתגוררות באחת משכונותיה הזנוחות של עיר, ואדי ניסנאס. במוקד ניצב סיפורה של משפחה ערבית-נוצרית המתגוררת בדמי מפתח תחת חסדיו של איל הון מפוקפק. אום הודא האלמנה, אליאס הסב שהגיעה דרך המדבר ממצרים הרחוקה ללא אב ואם, הודא הגרומה המחפשת את זהותה ומרי אחותה הנאלצת לזנוח את חלומותיה בעקבות הריון לא רצוי. אל מעון הסחופים והנדכאים מגיע אלכס, עולה חדש שעלה לישראל מברה"מ. הוא אינו דובר את השפה, הפרנסה אינה מצויה בכיסו ויחסיו עם הוריו שנמלטו מהדיכוי הסובייטי עלו על שרטון.  למרות התלישות שמאפיינת את הודא ואלכס, שניהם  מחפשים אהבה, כמהים לחמימות ולשותפות. כך במשכנות העוני בדירות קטנות ודולפות הם מוצאים זה את זו, מהווים מעיין לתקווה ומזור אל מול העליבות שמציעים החיים.  

הסיפור כתוב מנקודת מבטה של הודא המחפשת אחר אהבה, תרה אחר מקומה במשפחתה, מחפשת את זהותה המגדרית, הערבית הישראלית. בנתיבות החיפוש היא מתמכרת לשירתו של יהודה עמיחי, עובדת במשרד נסיעות יהודי ומנסה למצוא את קולה הייחודי בין מרי היצרית לאם השמרנית. לכל אורך הדרך חיפושי מולידים מבט חד על המציאות, שאלת שאלות ובעיקר תמיהה לנוכח הנורמות החברתיות. 

הספר זכה עם השנים לפופולריות רבה החל מתרגומים לשפות זרות, עיבודים לקולנוע ולתיאטרון ולכניסתו לתוכנית הלימודים של בתי הספר התיכונים. לצד הרצון להראות את המורכבות בחיים רב תרבותיים בישראל המפולגת לספר יש איכויות ספרותיות וניתן להבין מדוע זכה לאהדת הקהל בארבעת העשורים מאז צאתו לאור בהוצאת עם עובד. 

חצוצרה בוואדי- ניסיון להציב אלטרנטיבה לשיח הזהויות הקוטבי

מפתיע שהמסר החתרני המגולם בספר  נכתב כבר בשנות השמונים של המאה הקודמת. כאשר חומות השנאה בין ערבים ליהודים המשיכו להתרומם בעקבות מלחמת לבנון ופרוץ  האיניפאדה הראשונה.  כיום כמעט  ארבעים שנה מאז  צאתו לאור  נראה שדבר לא השתנה, הזרות הערבית מוכרת ולא באה על פתרונה, יחסים בין הקהילות וכל שכן יחסים רומנטיים הם נדירים. עולם התרבות ממשיך להיות שמרני וספרים העוסקים באהבה חוצת מגזרים ולאומיים עדיין מתקבלים בחשש. יעיד על כך בבירור ספרה של דורית רביניאן, גדר חיה (עם עובד, 2014), שהראה עד כמה אנו ניצבים במתרסים שונים ועד כמה התהום בין הלאומים עוד פעורה.  הספר המורכב שמציע מיכאל עודנו עומד ואין הוא נופל לפתרונות משמחים המשאירים את הקורא בחיוך. הן בספרו והן בספרה של רבינאין לא ניתן להימלט מהגורל, היסודות הטרגיים נמצאים לכל אורכה של העלילה והמוות הוא הפיתרון היחיד שמצפה לאוהבים הצעירים.

סמי מיכאל- קול ייחודי בספרות העברית

פדגוגיה של סכסוך- סמי מיכאל נופל בקטנות 

אהבתי מאוד את הספר, חצוצרה בוואדי, הוא כתוב בצורה סוחפת בנוי כהלכה ומעורר מחשבה. פה ושם סמי מיכאל שם בפי הדמויות מילים גדולות ופדגוגיות מדי. אך אלו הן מעידות קטנות שאינן מעידות על עוצמתו של הספר שהצליח לעורר בי רגש, לרתום את סקרנותי ולמצוא נתיבים שגם בתוך האלימות, הזרות וחוסר האמון ישנם בני אדם התרים אחר אהבה ורצון לחיות את חייהם.

סמי מיכאל, חצוצרה בוואדי, עם עובד, 1987, 227 עמ' 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי