דילוג לתוכן הראשי

כשאתה הופך למוצר- מהפכת קשב מאת מיכה גודמן

 

מהפכת קשב מיכה גודמן

לפני עשר שנים ישבתי בארוחת בוקר במלון באילת. השיחה קלחה קמנו למלא את הצלחות וליהנות מהאוויר הקריר. לפתע אחד היושבים הוציא את המכשיר הנייד שלו והחל לגלול ברשתות ובמיילים. היינו המומים, עבר עשור וכיום אנו לא יכולים להוריד את העיניים מהמסך. איך זה קרה לנו? האם זו התפתחות טבעית או שמא מדובר כאן על תהליך מובנה?

בספרו, מהפכת קשב, מיכה גודמן יוצא לברר את השאלות הללו. באמצעות הסתייעות במחקרים העדכניים ביותר בתחומי הפסיכולוגיה, מדעי המדינה ותקשורת מראה מיכה גודמן שאנו נמצאים בעיצומה של המפכה התקשורתית שהיא בסדר גודל של המהפכה החקלאית והמהפכה התעשייתית. לא עוד שינוי טכנולוגי של העברת מידע אלא שינוי באופן בו אנו חווים את העולם, את היחסים הבינ-אישים ואת והמערכות הפוליטיות שלנו. אלא שינוי מהותי באופן שבו האדם תופס את עצמו ואת סביבתו. 

מהפכת הקשב שינוי בסדרי עולם

מהפכת הקשב שאנו נמצאים בעיצומה משנה בעשור האחרון את העולמות הפוליטיים, הכלכליים והפסיכולוגיים שלנו. במרחב הפוליטי המהפכה מעודדות ומאפשרת מהומות והחלפות שלטון כדוגמת ה"אביב הערבי". מחדדת את הקונפליקטים החברתיים ומעלה לשלטון אומני מילה ותדמית שלעיתים הקשר בינם לבין כשירות למשרה הוא מקרי בהחלט. האלגוריתמים של הרשתות חובבים את אותם תעמולנים שמעודדים תרעומות וכעס,  הגורמים לנו להפיץ, לשתף ולשהות שעות ארוכות מול המסך. 

המידע  המניפולטיבי המורעף עלינו מעודד אותנו להמשיך ולהקליד במרץ, לשתף ולגנות וכך נוצרת לה בועה של שנאה המזימה את עצמה. לאחרונה הינו עדים להקשרים בין אלימות ברשתות לבין אלימות פיזית ברחובות קיבלה הנכחה בדמות העימותים האלימים שהתקיימו בישראל בקיץ האחרון. עדות להקשרים אלו ניתן למצוא במדד השנאה של קרן ברל כצנלסון.

התמורה החברתית לא מסתפקת בד' אמותיה של הפוליטיקה אלא היא משנה את תפיסת האדם את עצמו בשדה הפסיכולוגי. על פי מחקרים חדשים שהתקיימו בארה"ב מספר בני הנוער שדיווחו על פגיעה בתחושת המסוגלות האישית ובדימוי גוף האמיר. עולם שלם של מצוקות הלך והתעצם במקביל לעליה בזמן השימוש ברשתות החברתיות. כמובן שזהו אחנו קשר של נביעה הכרחי אך הסמיכות בין המשתנים מחדדת את החשש שיש קשר בין שני הגורמים והוא אינו רק נחלתם של חובבי קונספירציות. 

מהפכת קשב- כשאנחנו הופכים להיות המוצר 

למרות המחירים האישיים והחברתיים שאנו משלמים הרשתות מתגמלות אותנו, הן יושבות על המנגנונים הכמוסים ביותר שלנו. על הכמיהה שלנו להישמע, להיות משמעותיים, להנכיח את עצמנו במציאות ברת החלוף. על מנת לספק את הצרכים האלו אנו מוכנים לתת הרבה מאוד זמן. 

זמן השווה כסף למוכרי תשומת הלב (מושג של גודמן) המוכרים את זמן המסך שלנו למפרסמים. כך שככל שאנו יותר בתוך האפליקציה כך הערך שלנו כמוצרים עולה (כן, אנחנו בהחלט המוצר). אם נדמה את זה למקדולנס אז החברות הן הלקוחות, והרשתות הן עובדי הדלפק אנו במקרה הטוב ההמבורגר המעובד. 

Photo by Daria Nepriakhina on Unsplash

מודעות כצעד ראשוני

ההכרה שאין מתנות חינם ולמעשה אנו המוצרים הנמכרים, חוללה בי חלחלה רבה. הבנתי באחת שאני כלי בידי כוחות חזקים ממני שמבצעים עלי מניפולציה, המזרימים לי לווריד תכנים שיגרמו לי להיות דבוק למרקע. לגלול את עצמי למוות, עד לתחושה של כבס ובחילה. אך אני ממשיך וממשיך, מתמכר לאדרופינים המופרשים בכל עת שנכנס עדכון חדש. ההכרה הזו שאני המוצר ושלמעשה יש לי תסמינים של משתמש (כמו בעולם ההתמכרויות) הבהיר לי את גודל הבעיה. 

אין ספק שאנו צריכים לקחת אחריות אישית, אך בעיה בסדר גודל כזה מצריכה היערכות ממשלתית, התאגדות בינלאומית כמו הרשות לבחינת מזון, או הרשות לאישור תרופות. מדובר על שינוי כה רדיקאלי שאנו זקוקים לרגולציה. החל מסינון תכנים, ועד להודעות התראה על איכות התוכן ומי עומד מאחוריו. השימועים שנעשו למרק צוקרברג בקונגרס האמריקאי לאחר שעלה חשש להפצה מודעת של תכנים מזויפים שישנו את תוצאות הבחירות בארה"ב, הן רק הסנונית הראשונה לבואו של השינוי המיוחל.

מרק צוקרברג מעיד בשבועה בקונגרס האמריקאי

מיכה גודמן מחבר בין רעיונות מופשטים למציאות החיים

כבספריו הקודמים גם הפעם מצליח מיכה גודמן להראות כיצד רעיונות משנים מציאות. לאורכה של הקריאה התוודעתי לעוד ועוד השפעות שהרגשתי אותן בחיי האישיים ובאווירה החברתית אך לא ידעתי להמשיג אותן. לאחר הקריאה בספר ,מהפכת קשב, חשתי חרדה והקלה, כמו חולה המקבל דיאגנוזה רפואית שמצבו אינו בקו הבריאות, אך יחד עם זאת מזה זמן רב הוא יודע לאן פניו מועדות.

המודעות שחולל בי הספר ,מהפכת קשב, חוללה בי תמורה, רציתי להפוך מלקוח שבוי ללקוח ביקורתי. כך התחלתי לעקוב אחר את שעותיי ברשתות. להגביל אותן, ולהציב לעצמי מסגרות זמן והקשרים. גם מבחינת התוכן שאני מעלה (המהווה חומר לכריית מידע עלי) וגם בחומר שאני צורך. מאז שהתחלתי עם עניין המודעות לפני כחודש, חסכתי כחצי שעה ביום ומעל הכול ראיתי הרבה פחות משפחות מחייכות באוגוסט שכל בר דעת יודע שלפני החיוך המושלם התחוללו קרבות דמים במושב האחורי של רכבם. 

אני ממליץ לקרוא את הספר, מהפכת קשב,  פעם ועוד פעם, לתת לתובנות לחלחל ואז לחשוב כיצד הופכים את הידע למעשים אופרטיביים. במקום העבודה, במרחב המשפחתי, בעולמות האישיים שלנו. ספרו של מיכה גודמן, מהפכת קשב, הוא קריאת השכמה אישית וציבורית לחברה שהולכת לאיבוד. 

מיכה גודמן, מהפכת קשב, זמורה ביתן, 2021


 

 

תגובות

  1. מיכה גודמן הוא ההוגה החשוב בישראל כיום. מומלץ לקרוא את כל ספריו.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי