דילוג לתוכן הראשי

מחפשים משמעות בסבך החיים- ארבעה פודקאסטים על זהות וחיפוש

מסיבת חנוכה בגן ילדים

השיח הזהותי לא חייב להיעצר בגן הילדים

תודעת החגים שלנו עוצבה בשנות הגן והילדות המוקדמת. הגננת שרה גבאי היא זו שצרבה את שירי החנוכה, הציבה את גבולות הסיפור של חג החנוכה, סימנה את החשמונאים כמושיעים ואת היוונים כרשעים מבלי הציין כלל את בני הברית המתייוונים. צריבה זו כה עמוקה, עד שגם שיעורי היסטוריה בתיכון ובאוניברסיטה לא הצליחו לעמעם את הנחות היסוד שהניחה שרה. עבור רבים תודעת החגים נשארה אי שם בטווח הגילאים 3-6, וככאלו הם הופכים למעין איים של נוסטלגיה ופחות לעוגנים המקנים משמעות ללוח השנה ולקיום היום יומי של אנשים בוגרים המתמודדים עם אתגרי החיים. גורלם של הוגים שאתגרו את החשיבה היהודית במשך מאות בשנים מברוך (בנדיקטוס) שפינוזה ועד לביאליק ואחד העם, לא שפר עליהם. היו שנשכחו בכלל ומלבד מספר מלומדים לא זכו להיזכר והיו כאלו שנכנסו לבחינות הבגרות וכך הם הפכו מהוגים ויטאליים ומעוררי מחשבה לחומר ממוקד לבגרות. מעין תחליף לוף צה"לי שרק עם דמיון פראי במיוחד יכול להיחשב כמנת בשר הגונה. השילוב בין המרחב הילדותי לבין בחינות הבגרות יצרו חיץ במעט בלתי עביר בין האדם שאינו דתי, לבין תרבותו היהודית. תרבות שהפכה ללא רלוונטית לדילמות הגדולות של החיים, כתבלין פולקלוריסטי שנעים להיזכר בו בחג ובמועד אך היא אינה חלק מהוויה המעשירה, המחפשת תשובות לשאלות הגדולות של משמעות, חיבור בין עבר להווה וכיווני פיתוח לעתיד. 

עולם הפודקאסטים מביא עמו בשורה חדשה ומרחב של זמן שמאפשר ולו לשעה קלה להתמודד עם שאלות גדולות. לפתע ניתן באמצעותו להכניס לתוך שגרת היום יום, תוכן איכותי ורלוונטי. לא רק כהרצאות כבדות שמצריכות רמת ריכוז גבוה אלא כדיאלוג ושיח העוסקים בנושאים מגוונים. לפתע, אפשר להצטרף לשיחות סלון מחכימות ומרחיבות דעת מבלי לצאת מהרכב או להפסיק את שטיפת הכלים ההולכים ונערמים על גדות הכיור. כך בין סיר לפקק הולך ומתארך, ניתן לעצור ממרוץ החיים ולהתעסק בשאלות הגדלות באמת. קבלו ארבע המלצות לפודקאסטים שעוסקים בשאלות של משמעות מזוויות שונות ומאפשרות להביט מחדש בתרבות שלנו מזוויות שונות שכל אחת מהן פותחת מרחב תרבותי עשיר ומעניין במיוחד. 

פודקאסט יהודית כ"ץ- חושבים טוב

חושבים טוב- הפודקאסט של יהודית כץ

יהודית כץ קנתה לעצמה אחיזה בעולם ההולך ומתרחב של חיפוש אחר אושר ומשמעות. אל מול שרלטנים, נותני עצות בשקל תשעים ותעשיה משומנת העונה על הכמיהה לתשובות מהירות. יהודית מציבה אלטרנטיבה מעמיקה ומעניינת. בכל פרק היא מראיינת אנשים מעניינים במיוחד שמסייעים לענות על השאלות הגדולות של החיים, תוך חיבור מתמיד לכאן ולעכשיו. את החיבור בין תיאוריה למעשה, בין מחשבות גבוהות לבין שאלות פרקטיות של יום יום, היא מצליחה לעשות גם כאשר מדובר בשאלת השאלות, משמעות חיי האדם בעולם. בפרק מעורר למחשבה היא מראיינת את הפילוסוף שהפך לידוען, שמעון בוזגלו. שמעון כדרכו לא עושה חשבון, ואינו מתיר אבן על אבן. אך בין עקציה למהלומה מתפתח דיון מרתק על המתח שבין קיום למשמעות. על פרמידת הצרכים של מאסלו והחיפוש אחר משמעות של ויקטור פרנקל. זהו מבוא נהדר שפותח את הראש לכל אלו המחפשים אחר משמעות בעולם הכאוטי בו אנו חיים. 

קולות של רוח הפודקאסט של ליאור טל שדה

קולות של רוח- הפודקאסט של ליאור טל שדה

ליאור טל שדה הוא מרצה מרתק העוסק בהגות יהודית-חילונית כבר שנים רבות. בפודקאסט ליאור עוסק בשאלות פילוסופיות באמצעות דיון בסוגיות שעל סדר היום. בחלק מהפרקים הוא מראיין את טובי המומחים בתחום, ובאחרים הוא מעביר  שיעור מבואי  לסוגיות הנדונות. אני התחברתי בעיקר לפרקים שכוללים ראיונות ושיחות שהם יותר קלילים ואינם מצריכים לשבת בריכוז מוחלט כמו בהרצאה. הסדרה שעוסקת ביהדות חילונית, היא הפעם הראשונה שקיבלתי מבוא כה תמציתי ובהיר המנסה להראות את החידוש בחילוניות היהודית, תוך מפגש מרתק עם הגותם של ביאליק וברנר וחיבורם לימנו אנו. שני הפרקים מלאי החיות עם שי זרחי, הם חגיגה לחובבי התרבות העברית המתחדשת הרוצים להכיר את ביאליק ומפעלו מעבר לשירי הילדים שהושמעו לנו בגן הילדים. השיח התרבותי-קיומי שמקיים ליאור, מאפשר לראות את התרבות שלנו מעבר לחלוקות סוציולוגיות של דתיים וחילונים. ההתעלות מעל השיח המגזרי אל עבר המרחב האידיאי מהווה משב רוח מרענן בימים בהם אנו צועדים לקראת מערכת בחירות רביעית שכה חפצה דווקא להבליט את השוני. 

הסכת ושמע- הפודקאסט של מכון הרטמן 

במרכזו של הפודקאסט ניצבים הפולמוסים הגדולים שעיצבו את השיח היהודי באלפי השנים האחרונות. מהמאבק של המתיוונים בחשמונאים ועד למפגש המדמם בין הנצרות ליהדות. כל פרק עוסק בקונפליקט אחר, כאשר במרכזו ניצבת שיחת שיחה מרתקת עם מומחה בתחום. המיקוד של הפרקים שאינם עולים על 35 דקות יחד עם אורחים רהוטים כמו מיכה גודמן,  ישראל קונהול ורננה רביצקי. המלהטטים בעולמות הדעת השונים הופכים את ההאזנה לחוויה אינטלקטואלית מהמדרגה הראשונה. זו הזדמנות להכיר מחלוקות חדשות ולהאיר באור חדש ורלוונטי מחלוקות ישנות ומוכרות כמו מחלוקת בית הלל ובית שמאי, ששעונות על תפיסת תכלית האדם. ההגשה הקלילה והעריכה המקצועית, הופכים גם נושאים שלכאורה הם כבדי משקל לחוויה מהנה ומרחיבת לב ודעת. 

תבור- יהדות ישראלית, הפודקאסט של המדרשה למנהיגות חברתית 

תבור המדרשה למנהיגות חברתית, כבר מזמן אינה רק מכינה קדם צבאית. עמיחי שיקלי הנמרץ מרחיב את גבולותיה של המכינה. כך לאורכה של מגפת הקורונה הוקם אולפן עם טובי המרצים שאיפשרו למבודדים ולכלואים בביתם לצאת מד' אמותיהם אל עבר מרחבי דעת וזהות. כחלק ממעגלי השיח ההולכים ומתרחבים המדרשה העלתה לאוויר פודקאסט חדש, תבור יהדות ישראלית. במרכזו של כל פרק ניצב הוגה או חג שזוכים לעיון מעמיק. הדוברים מגוונים כל שניתן לשמוע את חגי בן ארצי מבית אל לצד שי זרחי מגניגר. המגוון הרחב של הדוברים מאפשר לפודקאסט להתעלות מעל תיוגים סקטוריאליים ולהוות מרחב פתוח לדעות ולחיבורים שונים של זהות ותרבות. המגוון הרחב של הנושאים וההנחיה הסקרנית של עמילי שיקלי הופכים את ההאזנה לחוויה חיובית גם כאשר לא הסכמתי עם הדוברים. 

שחר של יום חדש?

בכל שבוע מצטרפים עוד ועוד הסכתים ואני משוכנע שתוך מספר חודשים אצטרך להוציא רשימה מעודכנת של המלצות. אני תמיד שואל את עצמי האם זו סערה בכוס תה, מעין טורנדו שמרעיד את הביצה הקטנה של חובבי יהדות וזהות ישראלית. או שמא אנו ניצבים לפני תקופה חדשה ורחבת היקף של חיפוש אחר משמעות. חיפוש שאינו נעצר בגבולות הגזרה הסקטוריאלית (שמתקיימים בעיקר בחוגים לסוציולוגיה ובוועדת הכספים של הכנסת) אלא פונה לקהלים חדשים, יוצר תרכובות מרתקות ופותח את הלב ואת הראש לאפיקי חשיבה חדשים וחדשניים. אין לי תשובה חד משמעית בנושא, אך הפריחה והשגשוג בשדות הפודקאסטים הזהותיים בהחלט מעוררת בי תקווה לשחר חדש. 

המלצות נוספות על פודקאסטים מרתקים 

פודקאסטים מעניינים שמוציאים את התנ"ך ממלתעות השיעמום

פודקאסטים מומלצים שעוסקים בפוליטיקה ישראלית. 

פודקאסטים מומלצים על היסטוריה וחברה


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי