דילוג לתוכן הראשי

שבע מידות רעות- מאיה ערד צוללת למעמקי הביצה האקדמית

דלעת מוצב אחד בלבנון- סיפורה של תקופה נשכחת

מאי 2020, עשרים שנה לנסיגת כוחות צה"ל מדרום לבנון.  התקשרות הישראלית לא נשארה אדישה למאורע. אחרי שנים של שתיקה לפתע הגיע פרץ של התעניינות: כתבות מגזין בידיעות אחרונות, ראיונות עם לוחמי עבר במהדורות החדשות. בכאן 11, הגדילו לעשות והקדישו לעלילות רצועת הביטחון שתי סדרות דוקו: לבנון מלחמה בלי שם, ריחן מוצב המוות. העיתונאי חיים הר זהב הוציא את ספרו, לבנון המלחמה האבודה (הוצאה עצמית, 2020) ,שעורר גל  של זיכרונות בקרב לוחמי עבר שפתחו את סוגר ליבם בקבוצת הפייסבוק, סיפורים מלבנון מה שקרה במוצבים.

מי משלם את מחירי הקונספציה?

רותקתי, לעדויות לסיפורים ובעיקר לשתי שאלות ששבות ומעסיקות אותי פעם אחר פעם. האחת, כיצד נוצרות קונספציות שמבנות מציאות חברתית, פוליטית וצבאית? השנייה, מי משלם את המחיר של אותן תבניות חשיבה? העיסוק בשתי השאלות הללו מוביל אותי לקרוא שתי סוגות ספרותיות במקביל. האחת, ספרות העוסקת בשאלות של אסטרטגיה ומדיניות. לרוב היא נכתבת מגובה עשרת אלפים רגל מביטה בתמונה הרחבה בלי לשים לב לפרטים. ספרות זו פותחת אפיקי חשיבה אך גם מסוכנת משום שהיא אינה רואה את האדם הבודד, היא מחפשת תהליכי עומק ומהלכים גדולים בהם האדם, הלוחם האזרח הם רק נתון סטיסטי במערכה רחבה יותר.

 הסוגה השנייה, נותנת זווית אחרת לגמרי, היא נכתבת בגובה השוחה ותעלת הלחימה היא אינה מגביה את מעופה  מעבר לשקי החול שבקצה העמדה. היא מספרת את סיפורם של הלוחמים שמשלמים בגופם ובנפשם את מחירה של האסטרטגיה. בכך היא מאזנת את התמונה, ומחדריה לנתונים היבשים ניחוחות של אימה, אבק שריפה וזיעת לוחמים. מעניקה צניעות וענווה למילים הגדולות שבדרך כלל נכתבות באולמות ממוזגים ובטוחים בהם הרעשים היחידים שנשמעים הם טרטורו של המזגן המתאמץ להשאיר את היושבים בנינוחות של 25 מעלות.

ספרו של מתי פרידמן, דלעת- מוצב אחד בלבנון (זמורה ביתן, 2016), משתייך לסוגה השנייה. לספרות החיילים החיים את ההחלטות הגדולות כמציאות סזיפית ויום יומית נטולת הוד והדר. פרידמן מביא  את סיפורו של המוצב הקטן שניצב בקצה המזרחי של רכס עלי טאהר בלבנון כמיקרו קוסמוס לחוויית השירות בלבנון.  ספרו  חולק לארבע שערים השוזרים בין תקופות זמן שונות ויוצרים יחד פסיפס מרהיב של חוויות, מחשבות ותובנות מגובה השוחה ועד לתהליכי עומק שמשנים את פני המזרח התיכון בו אנו חיים.

סיפורו של חייל מלבנון

החלק הראשון, מתמקד  בסיפורו האישי של אברהם (אבי) אפנר לוחם נח"ל ששירת במוצב  בין 1995 ל1997. באמצעות קטעי מכתבים וראיונות עם חבריו, מצליח פרידמן לתאר את דמותו של אבי מיום הגיוס ועד לחודשים ספורים לפני שחרורו. ממש הרגשתי כיצד אני נמצא עימו בבסיס האימונים הסמוך לערד, עולה עימו לקו ראשון שני ושלישי במוצב דלעת, סופג עימו ירי מנגד פעם אחר פעם, יוצא הביתה ומציץ מבעד לכתפו כאשר הוא כותב את מכתביו לחברת ילדותו סמדר. דרך עיניו הצלחתי לחדור כמשקיף לקבוצה המגובשת של לוחמי צוות העורב שאפנר היה אחד מהם. שמעתי את הצחוקים הסרקסטיים המכסים את הפחד, את הכמיהה לשחרור וליציאה מהטירוף הצבאי, את הרצון לבלוע את העולם כשהכל יגמר. קראתי הרבה סיפורים של חיילים לאורך השנים, אך הדרך בה סיפורו של אבי מתואר על פרידמן הצליח לגעת בי בעוצמה רבה ומטלטלת.

מוצב דלעת- מחרך הירי של העמדה ועד לשיירה הממוגנת

החלק השני, מספר את סיפורו האישי של המחבר שהתגייס בשנת 1997 לפלוגת העורב של חטיבת הנח"ל. פרידמן שעלה ארצה מקנדה הקרירה והשלווה, מוטל לתוך מציאות מדממת וכך לצד הניסיונות להשתלב בחברה החדשה הוא ניצב מול סיטואציות מלחמתיות שחבריו מבית הספר רק ראו בסרטים. החודשים הארוכים שמתי וחבריו העבירו במוצב דלעת, היו בליל של שגרת מוצב חודר בלבנון: שמירות, מטבחים, מארבים, כוננות עם שחר, כוננות ספיגה, ארגז אש, פינוי נפגעים, שיירות ומדי פעם הצלחה מבצעית ברמה הטקטית. מתי הוא כותב מוכשר והסיפורים האישיים שלו כתובים בצורה אמינה המצליחה להביא את הלך רוחם של חיילי החי"ר משגרת היום יום ועד לאירועי הקצה.

ארבע סמרטוטיות, מי שולט בשיח הביטחוני בישראל?

החלק השלישי, מוקדש למאבק האזרחי שהובל על ידי  פעילות, ארבע אימהות. שפעלו יחדיו בסוף שנות התשעים  לטובת יציאת צה"ל מלבנון.  זהו סיפור מרתק על קבוצה קטנה  ונחושה של כמה עשרות נשים, שהצליחו לחולל שינוי. בתחילה ראו בהן קבוצה של הזויות שלא מבינות דבר, קראו להן בשמות גנאי. אנשי צבא זחוחים ביקשו מהם בתחילה בנימוס ולאחר מכן בתקיפות לחזור לאזורי הנוחות שלהן ולהשאיר את העיסוק במלחמה לאלו שמבינים בה, גברים עטורי קרבות. אך הן לא ויתרו, הן קיימנו משמרות מחאה, נפגשו עם שרים ומובילי דעה, הפגינו בעוז והצליחו אט אט לחדור לתודעה. אסון המסוקים שהתרחש בפברואר 1997, נתן להן רוח גבית והעביר אותן מצומת גומה למהדורות הפריים.  לפתע שאלות שעד כה נדחקו לקרן זווית טלטלו את המציאות הישראלית. למה אנחנו בלבנון? והאם המחיר שאנו משלמים כיחידים וכחברה עומד בהלימה לערך האסטרטגי של קו המוצבים המדמם?

73 ההלוויות שנערכו בתוך יומיים, השאירו את הציבור הישראלי המום. לא היה מדובר בהקזת הדם לה הוא היה מורגל במשך שנות השהיה בלבנון. ארונות הקבורה שרוכזו בשורות יצרו הד תקשורתי שזרק את ארבעת האימהות לקדמת הבמה. מצומת מחנה גיבור בקריית שמונה לאולפני החדשות וכותרות העיתונים. סיפורן התאים לציבור הישראלי שחפץ במזרח תיכון חדש, שרצה חו"ל ולא מוצבים מדממים הצופים לצפון.

מכוננות עם שחר להילוך מהורהר על גדות הליטני

החלק הרביעי של הספר, עוסק בחוויותיו של פרידמן לאחר שחרורו בשנת 1999. הוא מספר את סיפור שנתו האחרונה של מוצב דלעת. את הפינוי המהיר בסוף מאי 2000, את הדרמה של יום הפינוי ועלייתו לשמימה של המוצב שסימל עבור פרידמן נקודת ציון מהותית בביוגרפיה האישית. על אף שדלעת נמחה מהעולם, מקומו בחייו האישיים לא מש. פרידמן מחליט לסגור מעגל וכך שנתיים לאחר היציאה מלבנון בשנת 2002 הוא שב לרצועת הביטחון אך הפעם לא כלוחם אלא כתייר. הודות לדרכונו הקנדי הוא נכנס לארץ הארזים. במשך שבועות ארוכים הוא שוטט בין רחובותיה של בירות, צידון והעיירה השיעית נבטיה. השיבה המחודשת למרחבי הלחימה כתייר שאינו נושא עימו אפוד וקסדה, נותנת מבט מרתק בכל הקשור לעיבוד מחודש של חוויות הלחימה.


חיילי כל העולם התאחדו

היכולת של פרידמן לספר את סיפורו תוך התכתבות מתמדת בין הממד האישי לממד החברתי יוצרת חוויה קריאה ייחודית. במיומנות רבה הוא מצליח לתאר את מחשבותיו של החייל בעמדה, אותו חי"רניק שסיפורו עובר כחוט השני בין מלחמות. כתייר המבקר באתרי קרבות או כעיתונאי הצופה על ההתרחשויות מהצד. בנוסף לנקודות המבט השונות שהוא מביא לאורך הספר, פרידמן מגביה עוף ומחבר את ההתמודדות האישית שלו כחייל עם שרשת הדורות של לוחמים שלחמו לאורך המאה העשרים בתעלות לחימה ארוכות ומפותלות. לא משנה אם קו המוצבים מונח אי שם בקווי החפירות בפלנדריה שבצרפת, בבסטון שבבלגיה או בקו המוצבים באפגניסטן. סיפורו של החייל הצעיר המונח בתעלה אל מול אויב שהוא מכיר אך בקושי, חוצה תרבויות ושנים יוצר מרחב מרגש ומצמרר שעבורי היה מטלטל.

המלחמה עוברת משדות הקטל לרשתות החברתיות

מעבר  לחוויה האישית והחברתית אותה מצליח הספר להעביר בצורה מדויקת, בין דפיו מונחת תפיסה הרואה בלחימה הסזיפית ברצועת הביטחון את המעבר ממלחמות המאה ה-20, למלחמות של המאה ה-21. את אוגדות השריון המסתערות וגדודי החי"ר הנעים במקביל החליפו עימותים צבאיים שלא עברו את רמת הפלוגה. אירועי מיקרו שהגיבורים המרכזיים בהם הם חיילי המחלקה או הצוות שנתקלו מטווח קצר בחוליות גרילה התוקפות בהפתעה. פרידמן טוען שהשוני אינו טמון רק בהיקפי המסגרות הלוחמות אלא בהדהוד התקשורתי ובממד החברתי-תרבותי שהעימות מקבל. קרבות חסרי חשיבות מבחינה אסטרטגית חודרים לתודעה הודות לביום מוצלח והכרה בכוחה של התקשורת לחולל דרמה. כך צילומי שיירות האספקה המותקפות , נעיצת הדגל בסוללות מוצב דלעת בשנת 1995, או שיירות הצועדים לקו המוצבים במאי 2000 הם אימג'ים שכוחם רב מהממד ההיסטורי שלהם. זו המלחמה על התודעה שניצניה נראו בלבנן אך כיום אנו נמצאים בעיצומה מעזה ועד לאפגניסטן.


לבנון כנקודת תפנית בפני המלחמה 

ניתוחו של פרידמן מראה כיצד לבנון מסמלת את שינויו של שדה המערכה הן ברמה הצבאית והן ברמה השיווקית. בסופו של דבר אף פעם בהיסטוריה המלחמה לא עמדה כמטרה בזכות עצמה, היא בסך עוד אפיק להשגת מטרות. כיום בעידן הטכנולוגי בו כל לוחם הוא כתב חדשות בפוטנציה, הזירה מתרחבת ומשתנה. סרטון אחד ביוטיוב, שווה באפקט הציבורי שלו יותר מקרב אוגדתי. קשה לתפוס את זה, אך משטרי הרודנים במזרח התיכון שנפלו זה אחר זה ב"אביב הערבי" שהתרחש  בקיץ 2012, התמוטטו בשל הרשתות החברתיות והסיפור שסיפרו המפגינים ומעט בשל הלחץ הצבאי שהיה קלוש יחסית לכוחם. קבוצות הפייסבוק והתיעוד הרציף הן אלו שחרצו את גורלו של מובארק ושלחו אותו לסיים את ימיו מאחורי סוגר ובריח. מאות ההרוגים אכן שילמו את מחיר המהפכה אך יחסית למהפכות שהתחוללו בטרם הרשתות החברתיות זהו מחיר זעום.

דלעת מוצב בלבנון, משלב בין סיפור אישי לסיפורו של דור לוחמים שכמעט ונשכח. הוא רצוף בתובנות בדבר זרמי העומק המשנים את פניה של החברה בישראל ושל המציאות הבינלאומית. נשבתי בקסמו מהעמוד הראשון ותחושת ההתפעמות שלי הלכה וגדלה ככל שהפרקים חלפו. שמחתי מאוד לראות שהספר זכה בפרס יצחק שדה לספרות צבאית לשנת 2017, אין לי ספק שהוא ראוי לו. אני חושב שזהו ספר חובה לכל מי שמתעניין בימיו של צה"ל בלבנון, בחייהם של חיילי החי"ר הנמצאים עמוק בתעלות הלחימה ובסיפורה של החברה ישראלית שאינה שוקטת על ספריה.

הספר ראה אור לראשונה בשפה האנגלית תחת השם,

PUMPKINFLOWERS

 והוכתר לאחד מעשרת הספרים הטובים של שנת 2016 על ידי אמזון. 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סובורה-סדרת הפשע שמגלה את רומא מחדש

בחודשים האחרונים איטליה עולה לכותרות בהקשרים פחות מחמיאים. התפשטותה של המגיפה באזוריה הצפוניים והגידול המתמיד במספר המתים שחוצה כבר את רף 20,000   צובעים את ארץ המגף בצבעים קודרים. קשה להיזכר שעד לפני כמה חודשים איטליה הייתה שם נרדף לאופנה, למטבח עשיר ומפנק, אתרי תיירות מסקרנים וחדוות קרנבלים. רגע לפני שהדכדוך דוחק מחשבות חיוביות   דרמת הפשע בת שתי העונות שעלתה ב-2017 לנטפליקס, סובורה (Suburra Blod on Rome) , מחזירה את איטליה המוכרת והאהובה היישר לסלון. במרכזה של העלילה ניצבת יריבות בין ארגוני פשיעה מקומיים החפצים להקים נמל במבואותיה של רומא. אדמת המריבה שייכת למשפחות יריבות וגם לוותיקן, על מנת לצאת מהתסבוכת הדון המקומי, סמוראי, נאלץ לכרות בריתות להפעיל לחצים כשרים יותר ופחות על משפחות. כך בזה אחר זה מצטרפים לעלילה פוליטיקאים תאווי כוח, יזמי נדל"ן, סוחרי סמים, שוטרים ועברייני צווארון לבן. ככל שהפרקים מתקדמים כך מתגבהת לה ערמת הגופות הנזרקות בצידי הדרכים, אך המוות הפושה רק מעצים את הדרמה ואת תחושת הבהילות המעודדת לעבור מפרק לפרק. סובורה , היא לא רק סדרה קצבית המתארת

סדרות אוסטרליות מומלצות לצפייה מרתונית בנטפליקס

האם אוסטרליה הופכת למעצמה של יצירה טלוויזיונית? אילו סדרות אוסטרליות כדאי לראות בנטפליקס עם בואו של הקיץ? ואיך הכל קשור לגלי הפליטים המתדפקים על דלתותיה של היבשת הרחוקה עד לפני שהגיע עידן הצפייה הישירה, עבורי אוסטרליה הייתה אוסף של דימויים: מושבת עונשין, קנגרו ודובי קאולה. בקיצור לא הרבה, אבל לשמחתי לפעמים עולמות נפתחים בהזדמנויות בלתי צפויות כמו רשימת הצפייה המומלצת ההולכת ומתגבשת לאחר שהאלגוריתם של נטפליקס למד להכיר אותי ובכך שלח אותי לרצף של סדרות אוסטרליות שהובילו אותי לצפייה מרתונית שקיצרה לי את שעות השינה אך בהחלט העלו לי את הדופק.   מים עמוקים (2016, Deep Water ) בזו אחר זו מתגלות גופות של גברים בעיירת חוף מנומנמת באוסטרליה, צוות חוקרים פותח תיבת פנדורה הקושרת בין האירועים שלכאורה נראים לא קשורים. לצד חשיפתו של רוצח סדרתי   מסתתרות עוד אמיתות על קשרי השתיקה בקהילה, על משפחתה של החוקרת הראשית   ועל ההתנגשות המתמדת בין הפרטי לציבורי בהקשרים של מוסר, כבוד ומיניות. המנהל (2015, The Principal ) גלי ההגירה הפוקדים את אוסטרליה הובילו להתבססותן של קהילות מוסלמיות שמקורותי

סמויים לצפייה ישירה- שתי עונות שישאירו אתכם ערים שעות ארוכות

  סמויים- סדרת פשע אירופאית המציאות הישראלית לא מפסיקה להפתיע, ובתוך כל הכאוס הסובב הולך ומתחזק הרצון לבריחה,  אסקפיזם .  ערוצי הצפייה הישירה בהחלט מהווים אלטרנטיבה טובה לבריחה המיוחלת, אולם גם הם לא פעם נושאים איתם תחושות של מיצוי. תחושות אלו הקשו עלי  להתמיד ולראות את העונה השלישית של סובורה האיטלקית   לה המתנתי בסבלנות חודשים ארוכים. אך  כמאמר הצדיק, אין ייאוש בעולם כלל! ולשמחתי בו בעת שסובורה הלוקחת את הצופים לנבכיה של רומא מוכת הפשע, הגיעה למסכי ארץ הקודש העונה השנייה של הסדרה הבלגית המשובחת, סמויים (Undercover).  העונה השנייה של סמויים, מתכתבת עם העונה הראשונה ולכן אם טרם צפיתם בעונה הראשונה. תעצרו את הקריאה תשלימו חסכים ותחזרו בעוד 10 פרקים (עשר שעות צפייה ואתם אחרי זה) ותבואו לכאן מבושלים ומוכנים. לאלו ממכם שכבר גמעו מהקוקטייל הבלגי הטוב הזה, אספר בקצרה מה היה כי בכל זאת עברה שנה.  סמויים עונה ראשונה- בינות לכפר הנופש השלו רוחשים היצרים בוב סוכן סמוי במשטרה הפדרלית הבלגית נשלח יחד עם שוטרת הולנדית בשם קים די רוי להתחזות  לזוג היוצא לנופש בעיירה שלווה של נופש אירופאי מהוגן.  משי